Un deputat dă ALARMA: Situația reală de la „Calea Ferată a Moldovei” este „mai GRAVĂ decât m-am așteptat”. „Compania este administrată de un coleg de facultate a lui Dodon, asistat de un consilier socialist și o rudă a lui Dodon”
Situația reală de la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei”, unde angajații nu și-au primit salariile de câteva luni, este „mult mai gravă decât m-am așteptat”, afirmă vicepreședintele Parlamentului, Alexandru Slusari, după ce a participat joi la o ședință a Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, în cadrul căreia au fost audiate conducerile Agenției Proprietății Publice și ÎS „Calea Ferată a Moldovei”.
Alexandru Slusari afirmă că datoriile acestei întreprinderi strategice sunt de 459 de milioane de lei, inclusiv 69 de milioane de lei sunt datorii la plata salariilor pentru cei aproape 7 000 de angajați.
„Entitatea respectivă dispune de active în valoare de circa 2 miliarde (cât exact nu cunoaște nici APP, nici administrația Căii Ferate). Administratorul întreprinderii nu a putut prezenta nici măcar aproximativ cifra terenurilor și clădirilor, care sunt gestionate de Calea Ferată și care nu sunt utilizate în procesele tehnologice. Grav este că întreprinderea dispune de mii de hectare de terenuiri, care nu sunt delimitate și înregistrate după CFM. Cum sunt folosite aceste terenuri și cine obține venituri de la exploatarea lor, poate înțelege fiecare școlar”, afirmă deputatul.
Alexandru Slusari a ținut să puncteze că întreprinderea este administrată, de 14 luni deja, de un director interimar, „coleg de facultate al lui Igor Dodon, fără experiență în domeniu, asistat de un consilier municipal socialist și o rudă a lui Igor Dodon”.
„Noi nu am auzit nici care este planul real al APP și al conducerii ÎS Calea Ferată privind achitarea restanțelor la salarii. La remarca mea despre furturile de motorină și ale altor active nu a fost nicio reacție. Domnul director a solicitat doar sprijin financiar direct sau indirect din buget. Am primit un răspuns evaziv pe subiectul perspectivei litigiului judiciar împotriva întreprinderii inițiat în Ucraina, care a fost reluat recent, în cadrul căruia de la Calea Ferată se cer 70 de milioane de euro”, a acuzat Slusari.
Legislatorul afirmă că situația de la Calea Ferată s-a agravat nu de ieri și sunt multe întrebări privind modul de administrare a entității în ultimii 10 ani, dar a adpugat că până în prezent nu avem niciun dosar penal de rezonanță pe acest subiect, finalizat în instanța de judecată.
„M-am convins azi că nici actualul managment, desemnat pe criteriul loialității față de fostul președinte, nu poate sau nu vrea să scoată întreprinderea din criză. După audieri mi-am întărit suspeciunea că multe procese distructive care au loc în cadrul ÎS Calea Ferată sunt organizate premeditat, că întreprinderea rămâne vacă de muls pentru niște grupări criminale sub acoperire politică și că nicio structură guvernamentală nu încearcă să oprească falimentul entității”.
Menționăm că membrii Comisiei economie, buget și finanțe au cerut un plan de acțiuni din partea Ministerului Economiei și Infrastructurii, Agenției Proprietății Publice și administrației Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” cu soluții privind îmbunătățirea situației la întreprindere și rezolvarea problemei salariilor angajaților.
Totodată, Comisia economie, buget și finanțe va propune plenului Parlamentului la constituirea unei comisii speciale privind analiza situației economico-financiare de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020.
Casă cu două etaje, construită pe un bloc de locuit din Chișinău: Autoritățile capitalei oferă detalii despre dezmăț
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională