18:35:49 26.04.2024
Stiri

Pachetul de legi privind „dezoligarhizarea” R. Moldova, propus de Blocul „ACUM”, criticat de ex-președintele CC: „Fantasmagorii. Sau ANULEZI și Constituția și declari a doua republică?”. Replica juristului PAS

Politică 05.04.2019 12:39 Vizualizări2429 Autor: Ziarul National
Pachetul de legi privind „dezoligarhizarea” R. Moldova, propus de Blocul „ACUM”, criticat de ex-președintele CC: „Fantasmagorii. Sau ANULEZI și Constituția și declari a doua republică?”. Replica juristului PAS facebook


Fostul președinte al Curții Constituționale (CC), Alexandru Tănase, consideră că pachetul de legi privind „dezoligarhizarea” R. Moldova, propus de Blocul „ACUM”, ar fi o „fantasmagorie” și „fabulații emanate de persoane care nu au elementara experiență parlamentară și administrativă”.

„Când vorbim despre demiterea judecătorilor de la CC, trebuie să înțelegem că ei nu pot fi demiși. Este o hotărâre care spune așa: orice act care ar presupune revocarea judecătorilor este nul. Odată ce el este votat, devine automat nul. Dacă e să ne referim la demiterea președintelui Curții Supreme de Justiție, atunci constatăm că nu este Parlamentul cel care l-a votat. Președintele CSJ este desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii. Lucrul acesta nu e posibil și-mi pare rău că ridiculizez. Asta mi-a stârnit zâmbetul. Nici pe procurorul general nu ai cum să-l dai jos. El este numit prin decret prezidențial. Dar care e statutul decretului prezidențial? Nu e un act de desemnare. El doar investește prin autoritatea sa ce a făcut Consiliul Superior al Procurorilor”, a declarat Tănase, în cadrul unei emisiuni la N4.

Fostul judecător crede că nici membrii Comisiei Electorale Centrale nu pot fi dați afară dintr-o lovitură. „Membrii CEC au fost numiți pentru un anumit termen. Trebuie să existe un temei individual pentru a demite un membru CEC, dar nu poți revoca tot CEC-ul. Cred că e vorba de o atitudine diletantă sau mai periculos – foarte populistă. Toată ideea cu „dezoligarhizarea”, acest așa-numit pachet de legi, nu putem să-i dăm o calificare legală, juridică. Nu poți să votezi așa ceva. Legile trebuie să se coreleze între ele. Există alte prevederi legale constituționale. Ce faci cu ele? Votezi pachetul de „dezoligarhizare”, dar ce facem cu celelalte norme? Sau anulezi Constituția, sau proclami a doua republică? Încolo se merge. În momentul când lansezi un mesaj public, atunci el trebuie să fie veritabil, realist. Tot ce am văzut eu acolo (în pachetul de legi propuse de „ACUM”) sunt câteva propuneri pe justiție care au sens, sunt bunicele”, crede Tănase.

Sursa citată e de părere că nici sistemul mixt de vot nu poate fi anulat așa de simplu, deoarece pentru aceasta e nevoie de un Parlament funcțional și un Guvern învestit. „Curtea Constituțională nu are competența să analizeze sistemul electoral. Dacă se creează o majoritate care să modifice Codul Electoral, atunci sistemul poate fi schimbat. Dar întrebarea mea este ce va schimba asta? Vor fi poate trei mandate la un alt partid, dar situația va rămâne la fel. Deci, schimbarea sistemului electoral și declararea alegerilor anticipate este praf în ochi. Petru modificare Codului Electoral, ai nevoie de Guvern. În cazul în care nu se respectă legea, atunci ea poate să pice la CC. Trebuie un Guvern care să dea un aviz, să fie create comisiile parlamentare. Modifici Codul Electoral, demiți Guvernul și aștepți trei luni? Cum faci asta? Președintele Dodon nu este în subordinea Blocului „ACUM”, dar fără el nu merge nimic. De unde ați luat că Dodon va încuraja această debandadă?”, a întrebat Tănase.

Juristul și deputatul PAS, Sergiu Litvinenco, a venit cu unele precizări, după declarațiile făcute de Alexandru Tănase. „În Parlamentul R. Moldova au fost înregistrate până în acest moment 7 inițiative legislative – 2 proiecte de legi și 5 proiecte de hotărâri ale Parlamentului. Între acestea nu se regăsește demiterea procurorului general, a președintelui CSJ și a membrilor CEC. Nici chiar proiectul de eliberare din funcție a „vânzătorului de oameni” Vasile Botnari nu a fost înregistrat în Parlament, întrucât pentru inițierea demiterii lui sunt necesare 34 de semnături (Blocul „ACUM” are 26 de mandate).

Ca să fie clar pentru toți – Blocul „ACUM” nu va participa vreodată la adoptarea deciziilor care nu ar fi conforme literei și mai ales spiritului Constituției. Chiar și cei instalați în demnități publice de uzurpatorii puterii de stat vor fi eliberați conform Constituției și legilor țării.

În comunicările noastre publice, nu am vorbit despre „demiterea judecătorilor Curții Constituționale”. Dar dacă deja a fost vociferată, poate este cazul să ne gândim și la asta.

Îmi aduc aminte de anul 2009 și venirea a putere a celor 4 partide constituente ale AIE 1. Conform legii de atunci, viceminiștrii erau funcționari publici și beneficiau de stabilitate în funcție, adică nu puteau fi dați afară odată cu venirea noilor miniștri. Ca să rezolve acestă problemă, Parlamentul a modificat legea astfel încât să fie posibilă eliberarea tuturor viceminiștrilor numiți de guvernarea PCRM. Și după asta foarte ușor au fost eliberați. Toți. Fără ca acest lucru să fie catalogat ca fiind fantasmagorie…”, a scris pe Facebook Litvinenco.

Pachetul de legi și acte legislative pentru dezoligarhizarea statului, propus de Blocul ACUM, include:

1. Adoptarea Declarației Parlamentului cu privire la caracterul capturat al instituțiilor statului.

2. Ajustarea cadrului normativ necesar pentru:

- Demiterea Procurorului general și identificarea unui procuror independent, de preferință european, și numirea acestuia în funcție.

- Demiterea conducerii Serviciului Informații și Securitate.

- Demiterea membrilor Comisiei Electorale Centrale.

- Demiterea conducerii Centrului Național Anticorupție.

- Demiterea membrilor Consiliului Audiovizualului.

- Demiterea conducerii Autorității Naționale de Integritate.

- Demiterea conducerii Curții Supreme de Justiție, precum și conucerii altor instituții de stat.

3. Anularea sistemului electoral mixt.

4. Crearea a 3 comisii parlamentare de anchetă cu privire la:

- Investigarea furtului miliardului, cu obligarea prezentării de către BNM a raportului Kroll 2;

- Consecințele implementării legii privind amnisitia capitalului;

- Anchetarea operațiunilor de spălare a banilor (landromat).

5. Adoptarea Legii Magnitsky.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
26.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ion Chicu în fața is...

22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md