În 2019 vor fi EXTINSE punctele de trecere „Sculeni-Sculeni”, „Leușeni-Albița” și „Giurgiulești-Galați”
Serviciul Vamal (SV) intenționează să modernizeze, în anul curent, infrastructura vamală, după ce în anul trecut au fost deja inițiate mai multe proiecte în acest sens.
Într-o ședință convocată astăzi de directorul general al SV, Vitalie Vrabie, s-a raportat că în 2019 instituția planifică deschiderea a trei zone de control vamal (ZCV), pentru finalizarea construcției fiind alocate 12,7 milioane de lei. Noile zone se vor afla în proximitatea posturilor de frontieră Sculeni, Costești și Giurgiulești. Astfel, toate procedurile vor fi efectuate în zonele de control vamal, urmând ca în punctul de trecere să fie efectuată doar înregistrarea traversării și autorizarea trecerii mărfurilor peste frontiera vamală.
„Măsura și-a demonstrat eficiența în cazul postului vamal Otaci, accelerând semnificativ trecerea frontierei. Iar în cazul posturilor vamale Sculeni și Giurgiulești, noile construcții vor elimina și staționările de autocamioane din localitate, care creează mari inconveniențe locuitorilor ce sunt nevoiți să suporte zgomotul și emisiile de gaze de eșapament”, se arată într-un comunicat de presă al SV.
În același timp, noua ZCV de la Sculeni va permite continuarea procesării autocamioanelor, în condițiile în care postul de frontieră va fi supus unei reconstrucții capitale, reducându-și capacitatea de perfectare.
La Costești, noua construcție va permite autorizarea trecerii frontierei pentru toate categoriile de mărfuri, fapt ce va economisi din timpul și resursele agenților economici și transportatorilor din regiunea de nord a țării, care nu vor mai trebui să se parcurgă distanțe suplimentare până la Sculeni sau Leușeni.
Totodată, au fost începute demersurile pentru construcția a trei terminale vamale în Chișinău, Bălți și Cahul, fiind deja anunțate concursurile de contractare a serviciilor de construcție pentru identificarea potențialilor antreprenori. Conform cerințelor din Caietele de sarcini, terminalul din Chișinău se va întinde pe o suprafață de cca 30 ha, cel de la Bălți va ocupa un teritoriu de cca 5 ha, iar pentru cel de la Cahul au fost solicitate aproximativ 3 ha.
Lucrări de extindere a infrastructurii sunt preconizate și pentru punctele de trecere de la frontiera moldo-română – „Sculeni-Sculeni”, „Leușeni-Albița” și „Giurgiulești-Galați”. Reabilitarea acestora urmează a fi realizată în cadrul Programului Operațional Comun România – R. Moldova 2014-2020, finanțat de UE (64,28%) și co-finanțat de guvernele celor două state (35,72%). Bugetul proiectului este de 10 milioane de euro, dintre care 5 milioane sunt destinate R. Moldova.
Același model de finanțare a fost aplicat și în cazul noului punct comun de trecere de la Palanca, inaugurat la 28 decembrie 2018. Construcția acestuia a costat 6,18 milioane de euro, dintre care 4,5 milioane au fost oferite de UE, iar 1,68 milioane de euro – de Guvernul R. Moldova. Noul post este amplasat pe un teritoriu de 2,6 hectare, iar pe sensul de intrare și pe cel de ieșire sunt prevăzute 10 benzi (câte 2 piste pentru autoturisme, câte 2 pentru autocamioane și câte una pentru autocare). „Astfel, dacă, anterior, aproximativ 600.000 de persoane traversau anual frontiera prin punctul Palanca, graţie controlului mixt și a noii construcții, numărul acestora s-ar putea dubla”, menționează SV.
De rând cu măsurile de fluidizare, favorizate de o infrastructură mai bună, autoritatea vamală susține că este preocupată și de îmbunătățirea condițiilor din punctele de trecere. O acțiune este demararea proiectului de construcție a 23 de blocuri sanitare. Șase noi blocuri sanitare au fost date deja în exploatare la posturile de pe frontiera cu România. Acestea dispun de toate condițiile necesare, fiind adaptate și pentru persoanele cu dizabilități. De asemenea, noile construcțiisunt prevăzute și cu măsuțe pentru înfășat.
Alte 17 astfel de obiective urmează a fi construite în posturile de pe segmentele de nord și de sud ale frontierei moldo-ucrainene. Patru vor fi construite pe parcursul anului curent, primele locații fiind selectate în funcție de numărul de traversări și starea actuală a blocurilor sanitare. Este vorba despre posturile vamale Tudora, Mirnoe, Otaci și Ocnița.
Casă cu două etaje, construită pe un bloc de locuit din Chișinău: Autoritățile capitalei oferă detalii despre dezmăț
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională