image
Sursa foto: alephnews.ro

COVID-19 și lecțiile online: Impactul ecranelor digitale asupra psihicului și limbajului copilului

Lecțiile online au venit la pachet cu mai multe probleme cu care se confruntă zi de zi elevii, părinții și profesorii. Pe lângă lipsa internetului sau lipsa dispozitivelor conform specialiștilor, elevii pot deveni dependenți de internet. Logopedul Doina Adașan susține că, în acest mod copiii ajung să trăiască o „viață virtuală” care li se pare mai interesantă. Utilizarea în exces a ecranelor digitale îi poate expune pe copii unui risc mai mare de a dezvolta diferite probleme de sănătate.

La întrebarea cum afectează abilitățile de comunicare utilizarea telefoanelor și computerelor de către copii, logopedul Doina Adașan ne-a declarat: „Copiii și adolescentii sunt cei mai afectati de “viața virtuală” care ajunge să o elimine total pe cea reală, făcând-o neinteresantă. Este tentația de a avea orice identitate, de a fi cine ai vrea în loc de cine ești. Adolescenții se prezintă drept adulți, având altă înfățișare, alte ocupații, alte trasături de personalitate.

Este satisfăcător să te descrii ca fiind puternic, dezinvolt, matur în loc de lipsit de încredere în sine sau timid. Însă, ei ajung să fie dependenți de internet. Cunosc multe cazuri în care, copiii nici bine nu ajung de la școală și primul lucru pe care îl fac e sa intre pe mess, facebook pentru a vedea daca nu au mesaje cât timp au fost plecați. Ba mai mult, și mesajele sunt scrise cu abrevieri. ba”.

„Starea de bine a copiilor noștri depinde de noi”!

„Atât timp cât copilul este nevoit să stea în fața calculatorului, participând la ore, acest lucru fiind inevitabil, în contextul situației epidimiologice, noi adulții trebuie să fim foarte precauți și să găsim modalități de organiza plimbări, discuții fie chiar și contradictorii. De asemenea, reprezentarea diferitor desene cu scopul de a descoperi un mesaj, să oferim și să cerem cât mai multe îmbrățișări și zâmbete”, a mai adăugat logopedul.

Izolare socială, rezultate la învățare scăzute, deficit comportamental, dezvoltarea tardivă a limbajului, înstrăinarea de instituții:familia, institutiile educaționale, membri ai societății sunt câteva dintre consecințele utilizarii obsedante ale internetului.

„Deși, camerele de chat de pe net oferă aceeași interactivitate ca și discuțiile tet-a-tet, acestor discuții le lipsește contactul personal necesar pentru dezvoltarea unor aptitudini de comunicare. Acest lucru va afecta de asemenea, modul în care copii comunică cu familia, prietenii, semenii. Singurele entități cu care intră în contact sunt plasmuiri ale imaginației altor internauți care își ascund adevărata identitate în spatele unor ID-uri. În aceste condiții, minciuna pare a fi laitmotivul traiului lor zilnic”, a spus logopedul.

Jurnal.mdJurnal.md

Comunicarea, la moment, a fost redusă la cateva click-uri cu mouse-ul!

„Copilul învață să vorbească în primii doi ani de viață. Cu mult înainte de a rosti primul cuvânt, micuțul învață regulile limbajului și modul în care adulții iî folosesc pentru a comunica, observând și urmărind comportamentul părinților. Prin urmare, ei sunt primele persoane și cele mai indicate în susținerea dezvoltării limbajului copilului. Părintele poate oferi un model verbal sau crea mediul necesar pentru o dezvoltare armonioasă a copilului, evitând să îl liniștească prin a-i oferi telefonul să stea în liniște”, a mai adăugat Doina Adașan.

„Târziu este atunci când nu se intervine de loc. Desigur că în timp, problemele se accentuează tot mai mult și devin tot mai greu de corectat”.

„Perioada recomandată de adresare la specialist este atunci când părintele se îngrijorează de felul în care evoluiază dezvoltarea limbajului, de pronunția defectuasă a sunetelor, de ritmul vorbirii, de apariția unor blocaje respiratorii sau bâlbe, de interacțiunea și dialogarea cu cei din jur, de percepția și decodificarea mesajelor verbale – indiferent de vârstă. Consultația cu logopedul este necesară pentru a determina dacă e necesară intervenția specialistului în recuperarea problemuței sau acesta este ritmul de dezvoltare al copilului.

O activitate include exerciții pentru dezvoltarea mobilității mușchilor organelor aparatului fono-articulator, importante sunt exercițiile pentru dezvoltarea respirației. Nu se poate de exclus importanța exercițiilor pentru dezvoltarea motoricii fine, dezvoltarea auzului fonematic. Desigur se pune accent pe prozodicul vorbirii: intonație, ritm, accent, expresivitate”, este de părere logopedul, Doina Adașan.

Părinții ar trebui să se alarmeze atunci când văd copilul apatic, fără poftă de mâncare, ușor irascibil, foarte tăcut sau obsevăm blocaje respiratorii.

„De asemenea, părintele trebuie să ofere copilului posibilitatea de a descoperi farmecul lumii reale, și copilul să-și dorească să descopere, să experimenteze, să analizeze, să compare cu lumea virtuală de după ecranele gadjeturilor și să conștientizeze că limbajul este unul din principalele mijloace de interacține dintre persoane.

Deseori copiii refuză să comunice și să coopereze cu părinții și cu semenii, nu au poftă de a face anumite acțiuni, tantrumurile devin tot mai dese și tot mai accentuate, limbajul este neânțeles”, a mai spus logopedul.

Jurnal.mdJurnal.md

Recomandări pentru părinți:

- Să vorbească clar și expresiv cu cei mici, evitând ritmul accelerat al vorbirii;

- Să folosească propoziții simple;

- Să descopere imagini, lucruri și să le numească;

- Să folosească diferite intonații ale vocii;

- Să organizeze jocuri de rol, diferite competiții unde fiecare participant poate pierde și poate câștiga;

- Să organizăm jocuri cu indicații scrise pe foaie și ascunse prin casă;

- Să discute despre emoții, succesele și insuccesele trăite pe parcursul zilei;

- Să analizeze personajele preferate din filmele cu desene animate privite de copil;

- Să găsească soluții la problemele apărute în familie. Exemplu: Cine aspiră covorul? De ce ... trebuie să aspire? Cine are alte opțiuni;

- Să valorificăm personalitatea fiecărui membru din familie; a mai adăugat logopedul.

Noutăţile partenerilor

comentarii: