image
Sursa foto: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu

Lecțiile online - o adevărată provocare; Cum se descurcă profesorii de la sate comparativ cu cei din oraș

Pandemia a adus cu ea o criză care afectează și educația, aceasta fiind pusă în fața unei noi provocări: cea digitală. De aproape două săptămâni, de când CNESP a aprobat decizia de institui un regim special de activitate la nivel național, studiile sunt efectuate la distanță. Chiar dacă e o soluție eficientă pentru ca elevii să țină pasul programului educațional, lecțiile online reprezintă o adevărată provocare atât pentru ei, cât și pentru profesori care nu întotdeauna reușesc să țină sub control situația. Despre problemele cu care se confruntă în învățământul online, dar și cum privesc ei decizia luată de CNESP, am discutat cu mai mulți profesori.

Galina Lupu, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” din Chișinău, cu o vechime în muncă de 16 ani, ne-a declarat că este mai dificil să menții menține atenția elevilor când ei sunt acasă.

Potrivit profesoarei, factorii care diminuează eficacitatea procesului educațional sunt, de regulă, de ordin tehnic. „Din cauza internetului, elevii deseori se conectează mai târziu la lecție și/sau se deconectează de mai multe ori în aceeași oră”, afirmă Galina Lupu.

Totuși profesoara vede și partea bună în această situație. „Am învățat să ne descurcăm în orice context. Am depășit fiecare dintre noi niște limite. Atât profesorii, cât și elevii dezvoltă competențele TIC, la care, în sălile de clasă, nu ar fi apelat. În altă ordine de idei, majoritatea profesorilor înregistrează lecțiile desfășurate online sau propun elevilor informații în diferite forme: documente Word, prezentări PPT, lecții video, iar elevii au posibilitatea să revină la ele indiferent de timp și spațiu. Avantajul este și faptul că, aceste lecții pot fi accesate și de elevii care au absentat, în condițiile unei motivații suficiente”, spune profesoara.

jurnal.mdjurnal.md

Galina Lupu mai susține că implementează metode de predare care să mențină interesul și atenția trează a elevilor.

„Experiența mi-a demonstrat că metodele interactive de predare (dezbateri și discuții în situații concrete, jocuri de rol ce sporesc abilitățile de comunicare), utilizarea calculatorului, aducerea mediului virtual în spațiul clasei, video-conferințele – mențin interesul ridicat și atenția trează, facilitează transferul de informații în memoria de lungă durată și modelează abilități și comportamente. În acest scop a luat naștere și blogul Profesorul on-line, un spațiu de învățare creat special pentru elevii care pot găsi aici lecții în format interactiv, informații structurate pe înțelesul lor, teste etc, la care pot reveni oricând au nevoie, iar în această perioadă de pandemie s-a dovedit a fi foarte eficient”, afirmă Galina Lupu.

Organizarea și desfășurarea lecțiilor online cere un dublu efort, mai spune profesoara. Și asta pentru că necesită mai mult timp: să înregistrezi lecțiile, să le salvezi/convertești într-un format compatibil pentru cât mai multe sisteme de operare. De asemenea, metodologia și tehnicile de predare trebuie adaptate mediului online, profesorii trebuie să se reinventeze ca să poată gestiona orele și să-i mențină pe toți elevii atenți și conectați.

Sunt și situații în care nu fiecare elev are la dispoziție un dispozitiv care să-i asigure un proces de învățare eficient. „În clasele la care predau, de exemplu, toți elevii au cel puțin un telefon care îi ajută să fie prezenți la lecții, dar conectarea de pe el este destul de dificilă, întrucât uneori sunt necesare câteva pagini web deschise. Problema e mai complicată în familiile cu mai mulți copii și un singur laptop sau computer. Sunt elevi care nu au o conexiune la Internet și utilizează traficul mobil, în aceste situații conexiunea este una sub medie”, a mai adăugat Galina Lupu.

elevi școală lecțiielevi școală lecții

Despre care este situația în mediul rural ne-a povestit Nina Garabajiu, învățătoare de clasele primare la gimnaziul Codreanca din raionul Strășeni, unde activează de 7 ani. Dânsa spune că nu i-a fost ușor să se adapteze noilor metode de predare.

„Învățământul la distanță este o provocare pentru mai multe cadre didactice, pentru familii din întreaga țară, dar și pentru mine. Timpul necesar pentru pregătirea și organizarea lecțiilor online nu pot spune că diferă mult de timpul petrecut pentru organizarea lecțiilor tradiționale cu prezența fizică la școală. Aceasta pot afirma eu, însă dacă această întrebare îi va fi adresată unui cadru didactic mai înaintat în vârstă, nu sunt sigură că răspunsul va fi același”, afirmă învățătoarea.

„Procesul educațional din mediul rural este la un nivel inferior față de cel din mediul urban”

„Problema cu care se confruntă majoritatea cadrelor didactice și elevilor este lipsa abilităților TIC sau la unii elevi chiar lipsa conexiunii la sursa de internet. Cu astfel de elevi nouă ne este mai dificil să interacționăm. Suntem puși în situația de a realiza și fișe de lucru independent pentru micii școlari și de a le transmite sau chiar înmâna elevilor din această categorie. Este complicat, mai ales pentru elevii din familii socialmente vulnerabile sau familiile care au 2 sau mai mulți copii care învață la școală”, a spus învățătoarea.

jurnal.mdjurnal.md

Potrivit Ninei Carabajiu, calitatea învățământului online are un nivel mai scăzut față de învățământul tradițional, dovadă fiind numărul de elevi prezenți la lecțiile online și la lecțiile cu prezența fizică la școală.

„Interesul, atenția dar și memoria elevilor de vârstă școlară mică se sprijină pe ceea ce văd și simt. Astfel, când îmi proiectez lecțiile țin cont și utilizez diverse material didactice: planșe, imagini, prezentări power-point astfel ,,ținându-i în priză” pe elevi. Până la urmă, atât elevii, cât și cadrele didactice, au nevoie nu doar de suport tehnic ci și de suport emoțional pentru a trece împreună peste această perioadă dificilă care este peste tot în lume”, susține învățătoarea.

Situația devine mai dificilă pentru dascălii cu un stagiu de muncă mai mare. Anastasia Galbur activează în instituția publică Gimnaziul Alcedar, din raionul Șoldănești. Cu o vechime de 37 de ani în învățământ, profesoara ne-a declarat că deși reușește să transforme orele în lecții captivante și la distanță, îi este extrem de complicat.

jurnal.mdjurnal.md

„Pentru mine este foarte obositor, dat fiind faptul că mulți copii nu au acces la telefon/calculator pentru a participa la lecții sau nu au internet. Sunt și familii unde se folosesc doar de un singur dispozitiv și doar pentru a primi tema pentru acasă și a trimite răspuns. Pot enumera și unele aspecte pozitive precum faptul că, am cunoscut noi platforme de predare, de evaluare a elevilor”, spune profesoara.

Anastasia Galbur este de părerea că interacțiunea dintre elev și profesor este una limitată în mediul online, iar lecțiile online vin la pachet cu necesitatea de a petrece mult timp în fața calculatorului sau a telefonului.

„Este mai greu și mai obositor lucrul de la distanță din cauza timpului îndelungat petrecut în fața calculatorului. Plus, nu este tocmai benefic pentru sănătate acest lucru. Pe lângă lecțiile online, am de verificat lucrul individual al elevilor pe care mi-l trimit și aceasta îmi ia timp suplimentar. Elevii se comportă adecvat, iar fiind întrebați dacă doresc să continue online ei sunt categoric împotrivă. Vor toți la școală. Eu fiind la vârsta de 59 de ani, până acum foarte rar mă foloseam de internet. A trebuit să învăț din mers. Am urmat câteva cursuri de predare online care mi-au fost foarte de folos mai ales că nici nu cunoșteam tehnica de predare-evaluare online. Acum folosesc câteva platforme care foarte mult îmi ușurează munca. Fără această formare nici nu știu cum petreceam lecțiile online”, ne-a mai spus Anastasia Galbur.

Noutăţile partenerilor

comentarii: