În Moldova, cei care încă mai citesc ziare în format tipărit nu sunt mulți la număr, iar persoanele care citesc reviste autohtone – încă și mai puține. Un sondaj realizat de Magenta Consulting la solicitarea Centrului pentru Jurnalism Independent, arată că unul din trei moldoveni citesc siare tipărite, iar raportul celor care citesc reviste tipărite este de 1:10.
În Republica Moldova, doar 1/3 dintre moldoveni afirmă că citesc ziare în varianta fizică lunar și mai des. Cei mai mulți dintre aceștia sunt din mediu rural al țării și au vârsta de peste 46 de ani. Jumătate dintre cititorii de ziare sunt pensionari și șomeri – citește ziare acel care are mai mult timp liber. Femeile, de asemenea, citesc ziare într-o proporție mai mare decât bărbații.
Din topul celor mai frecvent accesate portaluri online din Moldova sunt cele de anunțuri – fie de vânzare, fie de cumpărare – în fruntea topului site-urilor accesate săptămânal mai des este prezent 999.md. Clasamentul celor mai lecturate ziare tipărite arată același lucru – Makler, un ziar de anunțuri, este citit de către cei mai mulți respondenți. Pe când Jurnal de Chișinău pe mediul online (jurnal.md) este în fruntea topului de portaluri de știri accesate cu regularitate, în format tipărit, ziarul nu este atât de popular. În schimb, Комсомольская Правда și Аргументы и Факты în varianta fizică se bucură de mult mai mulți cititori decât variantele digitale.
Revistele autohtone se citesc și mai puțin decât ziarele
Revistele autohtone sunt citite cu regularitate (fiecare număr sau fiecare al doilea număr) doar de 1 din 10 moldoveni. Și dacă radio este ascultat într-o proporție mai mare de către bărbați, atunci marea majoritate a celor care citesc reviste sunt femei și locuiesc în mediul rural. Și persoanele tinere citesc reviste mai puțin – doar 23% dintre cititori au vârsta de până la 35 de ani. 1/3 dintre cititorii de reviste sunt specialiști și muncitori calificați. Pensionarii și șomerii, ca și la distribuția pe ziare, reprezintă aproape jumătate dintre persoanele care citesc reviste autohtone.
Sondajul a fost realizat de compania Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), pe un eșantion de 1138 de persoane, cu o marjă de eroare de aproximativ 2,5%. Oameni au fost chestionați în perioada 17 octombrie -11 noiembrie 2018.