Misiunea de Observare Promo-LEX a identificat mai multe lacune privind referendumul local de revocare a primarului general suspendat al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă.
Deși Codul Electoral conține un capitol aparte cu privire la referendumul local, Promo-LEX notează existența unor lacune precum reglementarea insuficientă a statutului participantului la referendum, abordarea restrictivă privind categoriile de participanți la referendum, interpretabilitatea conceptului de campanie electorală în contextul referendumului; participarea militarilor în termen, a alegătorilor care dețin concomitent și viză de domiciliu și reședință.
Consiliul electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău (CECEM) a înregistrat 2 participanți pentru referendumul local din 19 noiembrie 2017 – Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) și Partidul Liberal (PL). Totodată, în lumina lacunelor expuse mai sus, Promo-LEX constată că, CECEM a respins solicitarea lui Dorin Chirtoacă de a fi înregistrat ca participant la referendumul local, fiind invocate încălcarea de către solicitant a prevederilor art. 41 din Codul Electoral (depunerea dosarului de înregistrare personal de către candidat) și necorespunderea cu prevederile hotărârii CEC nr. 1145 din 3 octombrie 2017 (lipsa persoanelor fizice în lista potențialilor participanți la referendumul local).
În ceea ce privește campania electorală, conform observatorilor Promo-LEX, în perioada monitorizată au fost organizate cel puțin 58 de activități de agitație (50 – PSRM, 8 – PL). Cele mai utilizate instrumente de promovare sunt întâlnirile cu alegătorii – 29 de cazuri, utilizarea publicității stradale/promoționale/on-line în activitatea de agitație – 86 de cazuri (81 – PSRM, 5 – PL).
De asemenea, a fost raportat un caz ce poate fi calificat drept utilizare a resurselor administrative de către un reprezentant al PSRM.
Pornind de la activitățile desfășurare de către participanții la referendum, în prima săptămână de campanie, doar PSRM a raportat venituri de 377,000 lei și cheltuieli de 374,211,77 lei, iar PL a raportat 0 lei. Pe de altă parte, observatorii Promo-LEX au remarcat că, PSRM a desfășurat activități suplimentare de agitație electorală estimate la cel puțin 404,117 lei, inclusiv 101,861 lei pentru publicitate stradală, 260,550 lei pentru publicitate promoțională, 41,706 lei pentru remunerarea voluntarilor și altele.