Este vorba despre noul sediu al Staţiei Zonale de Urgenţă Centru, care a fost dat în exploatare exact înainte de alegerile parlamentare din 30 noiembrie. Atunci presa a avut ocazia să facă un tur prin noua clădire şi să se minuneze de condiţiile în care vor lucra doctorii. Atunci, directorul staţiei spunea că pentru construcţia sediului s-au cheltuit 24 de milioane de lei, iar pentru mobilier alte 3 milioane, scrie portalul e-sanatate.md.

Licitaţiile pentru procurarea mobilei au fost anunţate iniţial la sfârşitul anului 2012. Se solicita procurarea unor fotolii, mese de lucru pentru dispeceri, dulapuri şi mese pentru director şi vicedirectori, canapele şi mese pentru sălile de şedinţe.

Până acum nimic suspect. Caietul de sarcini elaborat de către angajaţii instituţiei însă te lasă mască – pe lângă faptul că se cer specificaţii mult prea specifice pentru nişte angajaţi care nu lucrează în domeniul mobilier, cerinţele sunt la standarde maxime – totul să fie de înaltă calitate.

De exemplu, scaunele ce cereau să fie „din piele ecologică de calitate înaltă, din metal hromat”, sau „tapiţeria să fie din piele naturală Lux”. Pentru canapele – aceleaşi cerinţe - lemn masiv, cu următoarea precizare: conifere, uscat 10 procente, multistrat. Pielea să fie artificială de calitate înaltă, moale şi flexibilă”.

Pentru dulapul directorului s-au cerut, de asemenea, standarde maxime – să fie dulap tip vitrină, din lemn natural, culoarea stejarului, cu iluminare interioară şi mânere anodizate şi cu o grosime stabilită exact în milimetri, nici mai mult nici mai puţin -  128 de milimetri. Fiecare uşă trebuie să deţină lacăt. Pentru necunoscători anodizarea implică în sine un procedeu complicat, care le oferă produselor de mobilier o imagine mai luxoasă, dar şi o calitate înaltă. Site-urile de specialitate descriu anodizarea ca fiind degresarea, curăţarea şi uscarea produselor care sunt ulterior introduse într-o baie chimică. Oxidarea artificială deschide porii, după care produsul este colorat într-o baie de metaloxid. În cele din urmă, porii sunt închişi într-o baie specială de aburi.

Conform datelor Agenţiei de Achiziţii Publice au fost desemnaţi doi câştigători – Belstil SRL care a procurat scaune în valoare de 226 mii de lei şi Prim Linia care a câştigat trei contracte şi unui adiţional în valoare de peste 3 milioane de lei.

Astfel, un singur scaun a ajuns să coste 3.100 lei. Discuţia cu directorul de aici Iurie Crasiuc a fost una acidă – acesta a invitat jurnaliştii de la e-sanatate.md să vadă mobilierul însă i-a acuzat de lipsă de etică şi lipsă de echitate în abordarea problemelor de sănătate.

La solicitarea jurnaliştilor, aceştia au intrat şi în biroul acestuia, care este dotat cu gust – geamuri mari, flori aranjate în vaze voluminoase, iar în dreapta este amenajat dulapul vitrină din lemn masiv, în culoarea stejarului în care este încorporat un televizor LED, preţul căruia este de 14 mii de lei. Cel puţin acesta a fost preţul menţionat de director.

În sala de şedinţă se află scaunele care au costat peste 3.000 de lei, despre care Iurie Crasiuc spune că nu sunt deloc scumpe. „Când stai toată ziua aici din şedinţe în şedinţe începi să înţelegi cât este de important pentru comoditate şi pentru spate”, se justifică Crasiuc. Astfel de scaune doar că de culoare verde sunt şi în sala de conferinţe. Crasiuc ironizează.

„V-ar plăcea mai mult să ştiţi că stăm pe nişte scaune vechi şi rupte, în acele condiţii grele în care am stat până acum, închiriind spaţii”? Acesta spune că a ales oferta cea mai bună, deşi era cea mai scumpă, pentru că ar fi corespuns specificaţiilor tehnice. Cine le-a pregătit? Colectivul. La întrebarea dacă colegii acestuia „s-au inspirat” din catalogul companiilor, a răspuns ferm că nu, deşi astfel nu poate fi justificată exactitatea în milimetri a cerinţelor.

Crasiuc a mai dat asigurări că banii nu sunt bugetaţi, ci adunaţi de către angajaţi pe parcursul a zece ani din servicii contra plată. „Banii sunt ai instituţii noastre, bani nebugetaţi, din prestări servicii, de transportare a specialiştilor în raioane”.

„Nu vă interesează subiectele cu adevărat importante din sistemul de sănătate. Veniţi aici  fără niciun cod de etică şi ne întrebaţi cât a costat un scaun, când există atâtea probleme de abordat”, s-a arătat profund dezamăgit directorul.

E-sanatate.md a încercat să afle dacă într-adevăr acestea sunt preţurile în Moldova în privinţa fotoliilor de birou şi dacă nu cumva banii, fie ei bugetaţi sau adunaţi din servicii contra-plată, puteau fi economisiţi. Site-urile din Moldova abundă de oferte pentru mobilă de birou. Astfel, un fotoliu directorial pe bază de chrome, din piele ecologică bej, cu mecanism de balansare costă 2.635 lei. Un alt fotoliu „de pretenţii” – fabricat din piele ecologică, mecanism de balansare şi reglare a înălţimii, cu două rânduri de perne pentru şezut şi chiar braţe rabatabile costă 2.400 de lei. Există şi oferte pentru mofturi mai puţin „acute” – de 2.100 şi chiar 1.500, fabricate şi acestea din piele ecologică.

Deşi ar fi cazul ca autorităţile responsabile să verifice provenienţa banilor, deocamdată acestea spun că cel puţin pentru procedura de achiziţie nu poate fi tras la răspundere nimeni. Legea acoperă deciziilor colective, în spatele cărora se fac cele mai multe ilegalităţi.

„În cazurile când se achiziţionează anumite produse, obiecte pentru o instituţie publică, deciziile se iau de către comisii. Deci vorbim despre nişte decizii colective. Astfel, comisiile desemnează câştigătorii prin vot colectiv. Ulterior, Agenţia de Achiziţii Publice confirmă legalitatea concursului, examinând dacă s-a respectat procedura. Chiar dacă în cazul descris de dumneavoastră se sesizează unele cheltuieli exagerate, procedura a fost declarată conformă normei legale”, a declarat Angela Starinschi, ofiţer de presă la Centrul Naţional Anticorupţie.