Creditul de 14 milioane de dolari oferit de Banca Mondială pentru reforma învăţământului, gestionat cu abateri

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Ministerul Educaţiei nu gestionează eficient banii oferiți de Banca Mondială pentru implementarea proiectului „Reforma învăţământului în Moldova”. Este concluzia unui raport de audit prezentat de Curtea de Conturi.

Potrivit auditului, în vederea realizării obiectivelor și activităților prevăzute, în perioada 2013 – 2015 au fost debursate surse din contul creditului extern în valoare de 14,3 milioane de dolari americani, din care au fost executați doar 3,4 milioane de dolari americani.

Astfel auditul a constatat că ponderea sumelor debursate de Banca Mondială în această perioadă, din totalul surselor financiare prevăzute pentru realizarea acțiunilor destinate implemenării Proiectului și a reformei structurale în domeniul educației, constituie 35,7%. Concomitent, se atestă că, nivelul de valorificare a mijloacelor financiare destinate Proiectului este de doar 8,5%.

Totodată, echipa de audit a constatat că neajustarea cadrului normativ intern a cauzat contabilizarea incorectă, și anume trecerea la cheltuielile instituției a mijloacelor financiare pentru procurarea serviciilor de proiectare și verificare aferente reparației sediilor instituțiilor de învățământ, în valoare de 10,9 milioane de lei. Concomitent, cadrul normativ stipulează necesitatea înregistrării în conturile bilanțiere de activ a valorii documentației de proiect și ulterioara capitalizare a acestora la costul imobilului.

Echipa de audit denotă că valoarea activelor din evidența proiectului a fost denaturată semnificativ și nu reprezintă imaginea reală și veridică a situației financiare a proiectului, fapt ce influențează asupra înscrierilor în soldurile bilanțiere consolidate ale Ministerului Educației.

Concomitent, au fost depistate carențe în procesul de planificare bugetară din anul 2015 din cauza lipsei fundamentării acestuia cu calcule justificative.

De asemenea, s-au constatat neconcordanțe între prevederile contractelor și caietele de sarcini privind includerea lucrărilor de verificare, divergențe stabilite în cadrul a două proceduri repetate, la evaluarea ofertelor cu cerințele caietului de sarcini, precum și nerespectarea cadrului regulator privind necorespunderea termenului garanției de bună execuție cu cel stabilit în contract.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au recunoscut că implementarea proiectului se desfăşoară cu întârzieri.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...