Dumi­nică, Ser­giu Armaşu, pri­mar de Ialo­veni, scria pe o reţea de soci­a­li­zare: „Azi, 24 apri­lie 2016, am fost con­tac­tat de dimi­neaţă de foarte mulţi locu­i­tori ai ora­şu­lui Ialo­veni, nemulţu­miţi şi foarte revol­taţi de fap­tul că ruti­era 35 Ialoveni-Chişinău nu cir­culă con­form gra­fi­cu­lui. Am fost nevoit să ies la faţa locu­lui, să dis­cut cu con­du­că­to­rii auto de pe ruta dată. Din păcate, şofe­rii au con­fir­mat că au indi­ca­ţia de la supe­ri­o­rii lor, iar res­pon­sa­bi­lii şi con­du­că­to­rii lor – sunt de negă­sit şi nu răs­pund la tele­foane”.

„O să ne puneţi un „ştraf” sau ce o să faceţi?”

Ruta 35, care cir­culă de la Ialo­veni, un oră­şel aflat la aproape 15 km de Chi­şi­nău, e ges­tio­nată de trei com­pa­nii pri­vate: SRL „Velros Trans”, ÎI „Lili­ana Jumir” şi SRL „Inter­tram­car”, cu cele mai mult curse. „Vă spun de ce au mers greu rutele dumi­nică. Ele au lucrat. Pur şi sim­plu, câteva uni­tăţi au fost date la poli­ţie, pen­tru a duce în oraş cola­bo­ra­to­rii. Am lucrat în grabă”, ne-a zis Ver­gi­liu Tudo­ra­che, unul din­tre fon­da­to­rii SRL „Inter­tram­car”, fără a pre­ciza dacă micro­bu­zele au fost luate sau au fost închi­ri­ate de poli­ţie. Cei­la­lţi doi ope­ra­tori au negat fap­tul că ar fi fost pro­bleme, deşi, mai mulţi oameni din Ialo­veni au recla­mat acest aspect. „Dumi­nică, trans­por­tul a cir­cu­lat nor­mal. Nu ştiu de unde aveţi infor­ma­ţia. Eu am fost în teri­to­riu. N-au fost oameni care să stea în drum mult timp. Nu ştiu aşa ceva”, zice Şte­fan Bivol, admi­nis­tra­to­rul SRL „Velros Trans”.

Şi cur­sele Cos­teşti — Chi­şi­nău, dumi­nica tre­cută, au cir­cu­lat cu încăl­ca­rea pro­gra­mu­lui. „Eram la bise­rică şi m-au sunat cetă­ţe­nii să-mi spună că e redus numă­rul de mij­loace de trans­port. Atunci am sunat la cei care coor­do­nează firma de trans­port. Mi-au con­fir­mat că numă­rul de micro­buze a fost redus. Am între­bat dacă au indi­ca­ţii şi mi-au con­fir­mat. Ce să mai vor­bim?”, spune Nata­lia Petrea, pri­mara de Cos­teşti. În loca­li­tate, ruta Cos­teşti — Chi­şi­nău este ges­tio­nată de două firme: „Pro et Con­tra” SRL şi „Agro-Gârlea”. „La mine au mers nor­mal. E clar că dacă nu sunt toate maşi­nile, nu au cum să meargă repede”, ne-a spus, la un moment dat, Ion Ionaş, admi­nis­tra­to­rul de la „Agro-Gârlea”. În con­text, l-am între­bat pe antre­pre­nor unde erau maşi­nile. „Întrebaţi-l pe Pla­ho­t­niuc. Ei au dat comandă şi au dus maşi­nile la carieră. Pur şi sim­plu, le-au oprit. Ce, nu sun­teţi la curent? Ale mele maşini, care erau după gra­fic, au mers. Des­pre alţii – nu ştiu. Am auzit ieri de la băieţi care spu­neau că i-au dus la carieră”, spune acesta, fără a da deta­lii. „Am auzit că maşi­nile au fost duse undeva pe lângă Mileş­tii Mici, dar nu ştiu unde anume”, con­firmă şi pri­mara de Cos­teşti. Admi­nis­tra­toa­rea „Pro et Con­tra” SRL, Evghe­nia Enciu, a admis, după mai multe dis­cu­ţii, că au fost nere­guli. „Ceva s-a stri­cat şi dis­pe­ce­rul nu a putut să dea maşi­nile”, ne-a anu­nţat ea, deşi, cu câteva minute mai devreme, ace­laşi dis­pe­cer spu­nea că rutele fir­mei au acti­vat nor­mal. „Eu-s ca direc­tor, dar sunt fon­da­tori, care răs­pund…. Ce vreţi de la mine? Sun­tem firmă pri­vată, nu de stat. Şi ce dacă nu am mers dumi­nică? Ce-o să faceţi? O să ne puneţi un „ştraf” (amendă, n.r.) sau ce?”, s-a ener­vat acesta. Pre­ci­zăm că „Pro et Con­tra” SRL apa­rţi­nea, ante­rior, lui Vasile Bortă, fost pri­mar de Cos­teşti din par­tea PD. Astăzi, unul din­tre fon­da­tori este Ale­xei Bortă, fra­tele aces­tuia.

Firmă afiliată unui funcţionar, în lista celor care au sistat circulaţia

La Ungheni, repre­zen­tanţii auto­gă­rii ne anu­nţă că spre Chi­şi­nău nu au cir­cu­lat rutele de la orele 09.00 şi 09.30, ope­rate de „Pro­vi­a­na­trans” SRL, cu sediul la Chi­şi­nău, ges­tio­nată de Vita­lie Cură­rari, fost şef al Inspec­to­ra­tu­lui Eco­lo­gic de Stat din par­tea Par­ti­du­lui Libe­ral Refor­ma­tor. La tele­fo­nul com­pa­niei a răs­puns Ana, soţia aces­tuia, care, după ce a auzit între­ba­rea, ne-a dire­cţio­nat către soţul său, pre­ci­zând că „eu nu ştiu. Cred că s-a con­for­mat”. Vita­lie Cură­rari neagă orice influ­enţă din exte­rior şi dă vina, la fel ca şi alţi antre­pre­nori, pe sta­rea teh­nică a maşi­ni­lor. „Sta­rea teh­nică nu era prea bună. Doar ducem oameni… Iată care a fost pro­blema. Eu, să spu­nem aşa, sunt anti-politic. Nu mă bag în poli­tici. Şi dacă am fost şeful Inspec­to­ra­tu­lui? Eu nu am fost în vreun par­tid. Am fost că nu aveau cadre. Să vină cineva să-mi spună, nu, nu….”, susţine antre­pre­no­rul.

Curse ale aces­tei firme, ope­rate pe tra­seul Cimişlia-Chişinău, la fel, nu au acti­vat în dimi­neaţa zilei de dumi­nică. Infor­ma­ţia ne-a fost con­fir­mată de ofi­ci­a­lii Auto­gă­rii Cimi­ş­lia. „Noi le-am pus cursă sus­pen­dată şi atât. Nu cunoa­ş­tem moti­vele pen­tru care nu au mers. Noi doar le vin­dem bilete”, susţine Ion Putină, admi­nis­tra­to­rul Auto­gă­rii Cimi­ş­lia. O altă firmă care nu şi-a ono­rat ora­rul în ziua de dumi­nică pe tra­seul Cimişlia-Chişinău a fost „Pas­trans” SRL, com­pa­nie de trans­port din Cimi­ş­lia. Firma are trei fon­da­tori şi a fon­dat, la rându-i, o altă com­pa­nie de trans­port, „Paol­caz” SRL, con­dusă de Dumi­tru Mun­teanu, deve­nit cunos­cut opi­niei publice în cali­tate de blo­gger. Acum o săp­tămână, Mun­teanu a fost numit în fun­cţia de şef adjunct al Ofi­ci­u­lui Teri­to­rial Hân­ceşti al Can­ce­la­riei de Stat, res­pon­sa­bil de raio­nul Cimi­ş­lia. Cele două firme de trans­port au adresa comună, într-o casă din Cimi­ş­lia. Dumi­tru Mun­teanu ne-a anu­nţat că este mana­ger la firma „Pas­trans” SRL şi că, dumi­nică, 24 apri­lie 2016, cur­sele spre Chi­şi­nău au fost sis­tate pen­tru că maşi­nile „au avut careva defe­cţiuni teh­nice”.

Şi la Şoldăneşti, microbuzele s-au „stricat”

Un alt raion în care cur­sele spre Chi­şi­nău au fost total sau parţial sis­tate este Şol­dă­neşti. „Am auzit, dar nu cunosc deta­lii”, afirmă Sve­tlana Zai­ţev, vice­pri­mară de Şol­dă­neşti. Larisa Poianschi, admi­nis­tra­toa­rea Bazei Auto 29, care ges­tio­nează auto­gara din Şol­dă­neşti, afirmă că, de fapt, cur­sele ges­tio­nate de com­pa­nia pe care o con­duce au fun­cţio­nat nor­mal. „Noi avem doar ruta de la 12.30, care a fun­cţio­nat. La 16.00, cu 13 călă­tori, am pus încă o rută supli­men­tară. Cele care nu au cir­cu­lat sunt tre­că­toare, ale altor agenţi eco­no­mici. Auto­gara nu poartă răs­pun­dere pen­tru asta. Con­form con­trac­tu­lui, pen­tru că ruta nu a cir­cu­lat, le-a fost apli­cată o amendă de 100 de lei. Nu am vor­bit cu ei pen­tru a-i întreba de ce nu au mers”, afirmă Poianschi. Una din rutele de la Şol­dă­neşti care nu au mai ajuns la Chi­şi­nău este cea care merge din Cobâ­lea. Aceasta este ges­tio­nată de SC „Sorisebi-Trans-Tur”, agent eco­no­mic înre­gis­trat la Colo­niţa, mun. Chi­şi­nău, şi con­dusă de Vadim Petco. Acesta, după câteva ezi­tări şi între­bări des­pre sursa infor­ma­ţiei, a con­fir­mat că două micro­buze ale fir­mei nu au lucrat dumi­nică. „Două maşini au fost stri­cate şi nu am putut opera cur­sele. Da, s-au stri­cat anume dumi­nică, iar luni deja au mers, pen­tru că le-am repa­rat. Avem service-uri care lucrează şi dumi­nica”, ne-a zis Vadim Petco.

„Nu au pus trans­por­ta­to­rii rute. Din cauza asta nu au mers”, ne con­firmă nere­gu­lile şi Pavel Pisari, admi­nis­tra­to­rul Auto­gă­rii din Călă­raşi, loca­li­tate de unde, la fel, a fost pro­ble­ma­tic să ajungi la Chi­şi­nău, pe 24 apri­lie 2016. Şi la Stră­şeni, cur­sele spre Chi­şi­nău au fost blo­cate. Repre­zen­tanţii soci­e­tă­ţii „Marşrut” SA, care le ges­tio­nează, au evi­tat însă dis­cu­ţia cu ZdG. Şi la Hân­ceşti au fost pro­bleme cu depla­sa­rea spre Chi­şi­nău: „La noi, vreo trei curse doar sunt cu roşu. Nu a fost aşa de grav. Am sunat antre­pre­no­rii pen­tru a afla moti­vele şi mi-au spus că unii şoferi au fost la lecţii, pen­tru cer­ti­fi­cate din astea pro­fe­sio­nale de care au nevoie şofe­rii”, susţine Ion Oli­şe­vschi, admi­nis­tra­to­rul auto­gă­rii din loca­li­tate.

„Într-o ţară normală, sigur că ar trebui pedepsiţi”

Obser­va­to­rii Promo-LEX au moni­to­ri­zat dumi­nică, 24 apri­lie 2015, între orele 12.00 — 15.00 drep­tul la libera cir­cu­la­ţie şi liber­ta­tea de întru­nire, sta­bi­lind că în cel puţin nouă rai­oane, în acest inter­val, cur­sele inte­rur­bane au fost sis­tate total sau parţial.

„Am auzit, dar nu cunosc deta­lii. Sunt mai multe infor­ma­ţii. Este clar că orice aba­tere de la pro­gram nu este nor­mală. Este foarte greu de spus ce riscă acei agenţi eco­no­mici care nu au făcut cur­sele în situ­a­ţia de azi şi în ţara de azi. Într-o ţară nor­mală, sigur că ar tre­bui pedep­siţi. Da, Minis­te­rul tre­buie să-i san­cţio­neze, într-o ţară nor­mală”, zice Vla­di­mir Flo­rea, preşe­din­tele Uniu­nii Trans­por­ta­to­ri­lor şi Dru­ma­ri­lor din R. Mol­dova.

Minis­te­rul Trans­por­tu­ri­lor şi Infras­truc­tu­rii Dru­mu­ri­lor (MTID), insti­tu­ţie care ges­tio­nează aceste curse, a venit, marţi-dimineaţă, cu un comu­ni­cat de presă la subiect, prin care şi-a decli­nat prac­tic orice res­pon­sa­bi­li­tate, deşi este cea care urmează să aplice san­cţiuni în acest caz. „MTID nu a emis niciun ordin sau vreo instru­cţiune scrisă sau ver­bală pen­tru trans­por­ta­tori în vede­rea nee­xe­cu­tă­rii, în data de 24 apri­lie 2016, de către aceş­tia a cur­se­lor regu­late de pasa­geri. Minis­te­rul nu ges­tio­nează niciuna din rutele regu­late de trans­port de pasa­geri, toate fiind asi­gu­rate de antre­pre­nori pri­vaţi”, a spus minis­trul Iurie Chi­rin­ciuc, fără a pre­ciza dacă şi cine-i va san­cţiona pe antre­pre­no­rii care au sfi­dat ora­rul cur­se­lor.

Ziarul de Gardă