Traseul Balti-Falesti-Sculeni va fi reparat in 2 ani. O companie italiana s-a angajat sa reabiliteze cei 60 de kilometri de drum, iar valoarea contractului este de peste 50 de milioane de euro. Tara noastra a mai avut o experienta cu o firma din Italia, care acum 2 ani a intarziat cu mai bine de un an lucrarile, asa ca ministrul Transporturilor i-a avertizat pe reprezentatii noii companii ca vor fi penalizati daca intarzie.
Iurie CHIRINCIUC, MINISTRUL TRANSPORTURILOR: ”Sa dea Domnul sa nu fie ultimul contract, ca de obicei companiile care lucreaza la noi dupa asta nu mai vor sa lucreze. Cu Italia am avut o experienta, mici intarzieri, am pus toate problemele, am primit asigurari ca astfel de situatii foarte proaste nu vom mai avea.”
Ministrul a amintit astfel despre compania Toto Tadei, care a intarziat mai bine de un an cu lucrarile pe traseul Chisinau Soroca. Pentru aceasta, i s-au retinut 2 milioane de euro din plata contractului. Si compania care s-a angajat astazi sa repare drumul Balti-Falesti-Sculeni risca penalitati daca va intarzia.
Gheorghe CURMEI, DIRECTOR ADMINISTRATIA DE STAT A DRUMURILOR: ”Pentru 200 de zile, maxim 10% din valoarea contractului, adica 5 milioane de euro, beneficiarul e in drept sa incaseze si garantia de executie, adica inca 10%.”
Acum cateva saptamani ministrul Transporturilor a anuntat ca este gata sa rezilieze contractele cu azerii si cehii, care repara drumul Chisinau-Ungheni, pentru ca la un an de la demararea lucrarilor, nu s-a facut practic nimic. Ministrul Transporturilor afirma ca pana la 1 septembrie cele 2 companii urmeaza sa prezinte rapoarte, iar apoi se va decide daca se reziliaza sau nu contractele. Iurie Chirinciuc sustine insa ca, pe alocuri, nu e tocmai vina companiilor straine.
Iurie CHIRINCIUC, MINISTRUL TRANSPORTURILOR: ”Sunt probleme obiective, specifice noua. Noi suntem un stat post-sovietic, la noi totul e prin cunoscuti, ei vin din Europa, acolo e altfel.”
Contractul, semnat astazi, prevede ca in 2 ani 60 de km de pe traseul Balti-Falesti-Sculeni sa fie reparati. Valoarea proiectului este 50,5 milioane de euro, credit de la Banca Europeana de Investitii, bani pe care va trebui sa-i intoarcem in 30 de ani cu o rata a dobanzii de 3%.
Gheorghe CURMEI, DIRECTOR ADMINISTRATIA DE STAT A DRUMURILOR: ”Reciclarea asfaltului, drumul va fi largit cu 1m, se va construi prin sate, se vor construi trotuare, iluminat public.”
Licitatia pentru selectarea companiei a avut loc acum mai bine de jumatate de an, insa abia acum a fost semnat contractul. Noul ministru al Transporturilor a aflat abia astazi acest lucru.
Iurie CHIRINCIUC, MINISTRUL TRANSPORTURILOR: ”7 luni in urma? Si abia astazi semnam? De ce asa greu?”
Gheorghe CURMEI, DIRECTOR ADMINISTRATIA DE STAT A DRUMURILOR:”Asa e procedura.”
Pe langa compania italiana care va repara drumul, o firma din Franta va monitoriza lucrarile timp de 2 ani, cat dureaza acestea, dar si un an dupa, adica in perioada de garantie. Pentru asta, inginerii francezi vor incasa 2 milioane de euro.