Fără „rutiere”, tichetare electronică și comasarea Parcului de Autobuze cu RTEC. Planul consilierilor pentru transportul public din capitală

Fără „rutiere”, tichetare electronică și comasarea Parcului de Autobuze cu RTEC. Planul consilierilor pentru transportul public din capitală

Până la finele anului 2021, în Chișinău nu vor mai circula maxi-taxiuri, iar în cel mult trei ani toate unitățile de transport public din orașul Chișinău vor fi de tip nou. Cel puțin asta arată Planul de acțiuni de îmbunătățire a transportului public din municipiu, elaborat de consilieri municipali. Documentul prevede investiții de aproape un miliard de lei în următorii patru ani. 

Astfel, pe parcursul următorilor patru ani, consilierii propun achiziționarea în total a 250 de autobuze, dintre care 100 urmează să fie cumpărate, iar restul - asamblate.

La fel, se planifică asamblarea a 70 de troleibuze tradiționale, a 20 de troleibuze articulate și achiziția a 18 unități de troleibuze articulate uzate de la Primăria orașului Riga.

Datele furnizate de către Direcția Generală Transport și Căi de Comunicație a Consiliului Municipal din Chișinău prezintă două probleme majore la capitolul transport public municipal, și anume: asigurarea cu transport public calitativ a călătorilor din localitățile din zona metropolitană a Chișinăului și asigurarea cu transport public calitativ a locuitorilor din zonele acoperite de rutele de maxi-taxi.

Ce facem cu suburbiile?

Estimările Grupului de lucru arată că doar pentru satisfacerea necesităților suburbiilor sunt necesare cca 150-155 de autobuze, în timp ce pentru asigurarea cu unități de transport a zonelor acoperite actualmente de rutele de maxi-taxi e nevoie de alte 160 de autobuze sau troleibuze. Deci, în total, vorbim deja de cel puțin 300 de unități de transport necesare.

Potrivit aleșilor locali, asamblarea a 100 de autobuze ar fi durat cel puțin până la mijlocul anului 2021, dar, spun ei, municipiul are nevoie de aceste unități cât se poate de rapid, în cel mai rău caz - până la finalul anului 2020.

„Rutierele”, pe cale de dispariție?

„Implementarea Planului de acțiuni va face ca în 2021 să nu mai avem maxi-taxiuri în municipiu, iar către 2023 toate unitățile de transport public din oraș vor fi de tip nou. În total, suburbiile vor fi dotate cu 125 de autobuze noi, dintre care 100 în anul 2020. În oraș se preconizează să fie introduse alte 125 de autobuze noi, 70 de troleibuze standard și altele 38 articulate. Toate acestea ne va permite să micșorăm vârsta medie a unităților de transport, iar nivelul de comoditate va crește cu cel puțin 20%, adică în transport va fi cu 20% mai liber. Astfel, transportul public către 2023 va fi absolut diferit de ceea este astăzi”, a declarat consilierul PAS, președinte al grupului de lucru, Alexandr Trubca.

Numărul mediu de călători per unitate de transport în municipiul Chișinău depășește de două ori media europeană. În cazul maxi-taxiurilor, acest indice este chiar și de trei ori mai mare.

Autor:

Totodată, planul prevede dezvoltarea și implementarea tichetării electronice până la mijlocul anului viitor și reforma Î.M. Parcul Urban de Autobuze și a Î.M. Regia Transport Electric Chișinău, prin comasarea celor două instituții într-un singur prestator de servicii de transport public cu sistem de tichetare unic. Potrivit aleșilor locali, acest lucru va contribui la reducere costurilor operaționale cu cel puțin 70 de milioane de lei.

Proiectul este apreciat de puterea executivă, cel puțin la nivel declarativ.

„Mărirea parcului și modernizarea parcului va avea ca obiective: asigurarea cu transport public a zonelor unde avem probleme acum, mai ales suburbiile; creșterea gradului de confort și fiabilitatea transportului public, care în rezultat trebuie să ducă la stimularea oamenilor să folosească mai mult transportul public și mai puțin automobilul personal și în rezultat vom avea îmbunătățiri pe linia de poluare a mediului, reducerea ambuteiajelor, reducerea presiunii pe solicitarea de parcare. Acesta este un pas care pune baza rezolvării multor probleme în acest oraș”, a menționat veceprimarul municipiului Chișinău, Victor Chironda.

„Transportul public reprezintă unul din pilonii de bază a dezvoltării mobilității urbane și dorim ca transportul modern să ajungă în fiecare suburbie și la maxim să acoperim străzile cu rute din municipiul Chișinău”, a declarat Vladimir Mitru, consilier în cabinetul primarului.

Amintim că, anterior, primarul Ion Ceban declara că tarifele de călătorie cu microbuzele de rută, din capitală, nu se vor majora. În plus, un studiu realizat de Primăria Mea, în 2018, a arătat că fiecare al cincilea microbuz de linie din capitală nu corespunde cerințelor de transportare a pasagerilor, iar şoferii pun în pericol viaţa călătorilor.

*Autor: Irina Lanciu, stagiară

Fă parte din comunitatea AGORA. Susține jurnalismul independent și transparent din Republica Moldova. Avem nevoie de tine pentru a continua să ne facem munca cu dedicație și curaj!

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.