„Avia Invest intenționează să demonstreze că acțiunile Guvernului Republicii Moldova cu privire la concesionar nu respectă condițiile și obligațiile din acordul de concesiune, încalcă diverse convenții internaționale și dreptul internațional în general”, se arată într-un comunicat al companiei concesionare a Aeropotului Internațional Chișinău.
Conform companiei, „încălcarea unilaterală a obligațiilor contractuale de către guverne în raport cu investitorii este interpretată din punctul de vedere al dreptului internațional exclusiv în favoarea investitorilor și Guvernul Republicii Moldova riscă astfel să producă daune economice substanțiale țării”.
Concesionara aeroportului afirmă că „rezistă presiunilor politice” și urmează prevederile contractuale.
Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat, pentru o perioadă de 49 de ani, în toamna anului 2013. Concesionarul a devenit firma Avia Invest, președintele consiliului de directori al căreia este Ilan Șor.
Pe 29 august 2019, firma familiei Rotschild, NR Investments Ltd, a anunțat că a finalizat tranzacția de cumpărare a 95% din acțiunile Avia Invest. Ulterior, la 23 decembrie 2019, NR Investments Ltd a anunțat oficial că renunță la acțiuni.
La scurt timp, s-a anunțat că cele 95% din acțiunile companiei Avia Invest au trecut în proprietatea omului de afaceri și miliardarul rus Andrei Goncharenko. Pe 19 februarie, și miliardarul rus a spus că renunță la AIC.
În ianuarie 2020, președintele Igor Dodon anunța trei scenarii prin care statul poate rezilia contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, cu Avia Invest. Potrivit președintelui, una dintre căi este rezilierea contractului în baza faptului că acesta ar fi fost semnat contrar intereselor statului. O altă posibilitate ar fi cea de a arăta că investitorul nu a respectat planul de investiții, iar cea de-a treia cale - de a anula taxa de 9 euro, care ar dezinteresa investitorul în a mai investi în aeroport.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.