Tabloul "Tete d"™Arlequin" pictat de artistul de origine spaniola Pablo Picasso, in 1971, valoreaza 800.000 de euro. Lucrarea, furata in 2012 de un grup de romani dintr-un muzeu din Olanda, a fost gasit la radacina unui copac dintr-un sat din Tulcea.

Publicat:18.11.2018, 12:35



Tabloul, considerat drept un “autoportret reflexiv”, este reprezentativ pentru ultima perioada – perioada trandafirie - a carierei pictorului spaniol, mort în 1973.

Potrivit Sotheby’s, perioada trandafirie se axeaza pe explorarea masculinitaţii reprezentata de personaje precum matadorul, arlechinul, muschetarul şi pictorul. În ultima perioada a vieţii, artistul se dedica întru totul reprezentarii acestor simboluri.

CRONOLOGIA CAZULUI

Jaful care a zguduit lumea artei a avut loc în luna octombrie 2012. Doi români au intrat prin efractie în Muzeul Kunsthal din Rotterdam, cu complicitatea unului al treilea compatriot. Au furat sapte picturi în ulei si acuarele, evaluate la peste 230 de milioane de dolari. Picasso-ul gasit sâmbata este singura din cele şapte opere care a fost recuperata pâna acum.

Este vorba despre tablourile “Tete d´Arlequin” de Pablo Picasso, “La Liseuse en Blanc et Jaune” de Henri Matisse, “Waterloo Bridge” si “Charing Cross Bridge” de Claude Monet, “Femme devant une fenêtre ouverte, dite la fiancée” de Paul Gauguin, “Autoportrait” de Meyer de Haan si “Woman with Eyes Closed” de Lucian Freud. Operele furate au ajuns apoi în România, în localitatea Carcaliu, judetul Tulcea.

Procurorii DIICOT au aratat, în rechizitoriul trimis instantei Judecatoriei Sectorului 3, ca mama unuia dintre barbatii acuzaţi de furt a declarat, la audieri, ca a ars tablourile furate în soba locuintei sale din Carcaliu.

“Dupa arestarea fiului meu, în ianuarie 2013, m-am speriat foarte tare, întelegând ca fapta comisa de ei este grava, întrucât bunurile pe care le-au sustras au o valoare foarte mare.”, le-a spus femeia procurorilor DIICOT.

Ea a povestit ca a îngropat geamantanul în care erau tablourile în curtea unei case parasite. Pentru ca doua dintre tablouri nu intrau foarte bine într-un geamantan, Olga Dogaru a spart geamurile si le-a aruncat în toaleta din curtea casei parasite, dupa care a pus operele de arta în geamantan si le-a îngropat, au precizat procurorii.

Ulterior, din dorinta de a-si proteja fiul, de a nu-i face rau lui si pietenilor lui si pentru ca îi era frica, s-a hotarât sa arda tablourile, crezând ca daca “tablourile nu vor fi gasite niciodata, nu vor fi probe împotriva lor si nu vor putea fi condamnati”, au mai scris procurorii în actul de sesizare a instantei.