Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor alimentat cu benzina apar in constructia si principiile de functionare diferite. Specialistii sustin ca, pentru ca o masina diesel sa functioneze cat mai mult fara probleme, trebuie tinut cont de anumite aspecte.

Publicat:20.10.2018, 07:36

Masinile diesel au marele avantaj al unui consum mai mic. Însa, daca ele nu sunt conduse asa cum trebuie, pot aparea probleme costisitoare pentru buzunarul soferului.

1. Pornirea masinii

În cazul pornirii unei masini diesel este bine sa asteptam câteva secunde, mai ales când este frig si bujiile incandescente trebuie sa încalzeasca camera de ardere. “Regula este urmatoarea: se baga cheia în contact si se da la automat numai când se sting martorii de bord. Soferii care se grabesc trebuie sa stie ca daca nu au rabdare s-ar putea sa uzeze motorul, deoarece-l forteaza sa se învârta fara sa porneasca. Iarna e recomandat sa punem contactul de mai multe ori, astfel încât sa se încalzeasca mai mult camera de ardere”, ne-a explicat Florin Bot, mecanic auto.


2. Motorina de calitate

Specialistii sustin ca principala cauza care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proasta. În România gasim la pompa motorina destul de proasta, nefiltrata suficient, care face depuneri în sistemul de alimentare al masinii. O motorina mai aditivata îi va pastra masinii internele curate.

3. Drum întins

Din cauza ca majoritatea posesorilor de masini diesel le folosesc exclusiv în oras, apar si o multime de probleme la motoarele pe motorina, cum ar fi injectoare înfundate, filtre de particule înfundate si tot felul de senzori si supapa EGR acoperite de calamina. “Daca mergem cel putin o data pe luna la drum întins, aceste probleme nu vor aparea. Sau daca folosim masina si în excursii, sau undeva sa iesim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curata de la turatia mare si nu vom mai avea probleme în timp. Asa ca nu te sfii sa îti scoti dieselul la drum întins si sa mergi tare cu el”, a punctat specialistul.

4. Subturatia

În general, nu este bine sa mergem subturat cu nicio masina. Pentru ca o sa chinuim motorul, iar acesta începe sa vibreze si sa tremure  din toate încheieturile. “În cazul unui motor diesel este mai grav daca circulam cu motorul subturat. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care daca o chinuim ne va uza discul de ambreiaj si rulmentul. În plus, daca mergem subturat în repetate rânduri, vom rupe suportii motorului care sunt si asa suprasolicitati din cauza vibratiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar daca avem masina noua, dupa câteva zile de condus o sa învatam care este turatia ce-i place cel mai mult masinii noastre si vom evita subturatiile”, a mai explicat mecanicul Florin Bot.


5. Consumul

O masina diesel are cel mai bun consum la începutul cuplului maxim. Asa ca ne uitam în cartea masinii si vedem când are masina cu motorul nostru cuplul maxim. Sa zicem ca are pe la 1800 rpm. Astfel stim ca noi trebuie sa mergem mai mereu, indiferent de treapta cutiei în care ne aflam, pe la aceasta turatie, +/- 200 rpm.