In urma cu cinci ani, Detroit era exemplul cel mai rasunator al decadentei unui oras american, cu o datorie de peste 18 mld. dolari si cu mai putin de jumatate din populatia pe care o avea in anii "™80, cu case abandonate si cartiere parasite, napadite de buruieni.

Publicat:23.07.2018, 16:18
Pentru cei care au ales sa ramâna, gasirea unui loc de munca era o provocare, iar serviciile civile erau atât de deficitare, încât poliţiei îi trebuia o ora ca sa raspunda apelurilor de urgenţa, scrie CNN.
Dar cel mai mare caz de faliment municipal din istoria Statelor Unite a permis oraşului Detroit sa înceapa sa se reconstruiasca.
Dupa un an si jumatate de la declararea falimentului, autoritaţilor li s-a permis sa ştearga jumatate din datoria istorica a oraşului. Statul şi un numar de companii private şi fundaţii – între care Ford Motor, General Motors şi Chrysler, au investit milioane de dolari pentru a ajuta fondurile publice de pensii.
“Oraşul maşinilor”, cum este supranumit Detroitul datorita numeroaselor companii auto care îşi aveau sediul aici, a primit ajutor federal de peste 250 mil. euro pentru a demola cladirile lasate în paragina. Începând cu 2014, peste 14.000 de case parasite au fost demolate, iar alte mii au fost reabilitate.
Timpul mediu de raspuns al poliţiei la o urgenţa a scazut la 12 minute, iar maturatorii de strazi curaţa din nou oraşul, dupa şapte ani în care acest serviciu nu a mai existat. Exodul populaţiei s-a temperat, iar rata şomajului a scazut la 8%, de la 22%, cât era în 2013.
În acest context, Detroit continua sa atraga investiţii private. Companiile au investit mai mult de 4 miliarde de dolari în peste 300 de complexuri comerciale şi rezidenţiale în ultimii cinci ani, potrivit oficialitaţilor.
Dar oraşul falimentar mai are multe de facut pentru a reveni la perioada de glorie din anii ’70-’90. Mai mult de o treime din populaţia oraşului traieşte în saracie, cu un venit mai mic de 17.000 de dolari pe an, iar multe cartiere sunt înca goale.
Autoritaţile spun ca prioritatea lor este sa-i convinga pe rezidenţi sa nu mai plece. “Ne-am concentrat pe îmbunataţirea peisajului pe care locuitorii din Detroit îl vad pe fereastra”, spune Arthur Jemison, care se ocupa de revitalizarea oraşului din 2014, de când primarul Mike Duggan a preluat funcţia.
Casele abandonate sunt darâmate sau scoase la licitaţie, iar proprietarii care îşi neglijeaza propietaţile sunt daţi în judecata şi risca sa-şi piarda casele şi terenurile.
Provocari viitoare
Dar mai sunt multe de facut. Autoritaţile spera ca investiţia pe care Ford o va face în cartierul istoric Corktown va duce la dezvoltarea economica a acestei zone a oraşului. În iunie, compania a cumparat cladirea istorica a garii, celebra Michigan Central Station, pe care planuieşte sa o transforme într-un hub de dezvoltare pentru maşinile autonome şi electrice.
La începutul anului, dupa aprobarea bugetului, Detroit a ieşit de sub supravegherea speciala a guvernului federal. Este pentru prima data în ultimii 40 de ani când finanţele Detroitului nu mai sunt sub supravegherea statului.
Dar oraşul mai are provocari de înfruntat. Cea mai mare problema cu care se va confrunta ca fi un deficit major al bugetului de pensii, care se va acutiza pâna în 2024, şi va fi necesara reluarea plaţii contribuţiilor, care a fost suspendata în timpul falimentului.
Chiar şi aşa, primarul considera ca oraşul sta mult mai bine din punct de vedere financiar ca acum cinci ani şi ca va reuşi sa faca faţa provocarilor viitoare. “Oraşul a facut progrese imense şi este într-o situaţie financiara mult mai buna”, a spus Mike Duggan.