Pista este gata, dar avioanele mari inca nu vin. Astazi a fost inaugurata prima portiune de un kilometru, care fusese extinsa special pentru astfel de aeronave, insa aeroportul nu are deocamdata incheiate contracte cu asemenea operatori. Intreaga pista ar urma sa fie functionala la finele lui 2018, dupa ce reparate vor fi alte doua portiuni.

Publicat:15.11.2016, 14:59


Noua portiune de pista va rezista in jur de 30 de ani, promite compania care a luat in concesiune aeroportul si se ocupa de modernizari.

Petru JARDAN, DIRECTOR COMPANIE AVIA INVEST: “S-a lucrat de la lucrarile de terasament pana ce vedeti astazi betonul final.”

Patricia PODOLEANU, REPORTER PRO TV: “Portiunea de un km inaugurata astaZi a fost data in uz cu doar câteva zile in urma. E a fost largita cu 15 m pt ca sa poata ateriza si avioanele de mare tonaj . Ba mai mult a foat schimbat si sistemul de iluminare ceea ce ar însemna o vizibilitate mai mare pentru piloti, chiar si in timp de ceata.”

Nicolae BUZU, VICEDIRECTORUL AUTORITATII AERONAUTICE CIVILE: “Cu cat mai repede pilotul vede pista, cu atat deja pentru el este mai clar, mai bine ca el deja are orientirul in fata.”

Vitalie IURCU, VICEMINISTRUL ECONOMIEI: “Dupa reconstructia acestei piste va fi posibil ca aeroportul sa primeasca nave de capacitate sporita, respectiv airboinguri, airbussuri.”

Acest lucru deocamdata nu este posibil, intrucat AVIA INVEST nu are incheiate contracte cu asemenea operatori. 

Sergiu BUCATARU, VICEMINISTRUL TRANSPORTULUI SI INFRASTRUCTURII DRUMULUI: “Cu cat mai multe companii vor accede in Moldova, cu atat concurenta va fi mai mare, iar ridicare concurentei are ca efect micsorarea preturilor biletelor.”

Urmatoarele doua portiuni vor intra in reparatii in 2017, atunci cand afara se va incalzi. Compania germana care repara pista spune ca cel mai dificil este sa lucreze la partea de mijloc. Inchiderea ei este imposibila, asa ca s-a gasit o solutie, folosirea unui mortar care s-ar intari mult mai rapid.

Lucrarile de modernizare a intregii piste de 3500 de metri vor costa peste 25 de milioane de euro. Un raport al CNA arata ca Avia Invest nu a bagat doar bani proprii in modernizare, ci a cheltuit si profitul aeroportului. Oamenii legii suspecteaza ca o parte din miliardul furat din cele trei banci s-ar putea regasi in modernizarile facute de Avia Invest.

Acest lucru a reiesit si dintr-o ancheta facuta la guvern. Grupul de lucru a stabilit ca Avia Invest nu si-a onorat in totalitate angajamentele, insa statul este obligat sa-i dea o perioada de proba. In ultimele saptamani de mandat, fostul premier Valeriu Strelet a sugerat ca Vlad Plahotniuc ar fi pus mana pe aeroport. Acesta nu a comentat acuzatiile.

Aeroportul International Chisinau a fost dat in concesiune in 2013 pentru o perioada de 49 de ani. Ilan Sor este presedintele Consiliului de Administratie al companiei Avia Invest, care gestioneaza aeroportul si s-a angajat sa investeasca 230 milioane de euro in modernizarea lui.