DECLIN // Prea multe UNIVERSITĂȚI în R. Moldova la un număr de studenți în continuă SCĂDERE: Banca Mondială recomandă OPTIMIZAREA instituțiilor de învățământ superior
Treizeci de universități în Republica Moldova la o populație de studenți în declin rapid.
„În timp ce numărul universităților s-a micșorat de la 35 în 2005-2006 la 30, numărul studenților a scăzut cu peste 40% în aceeași perioadă. Până în 2020, se așteaptă o scădere a numărului de studenți la 55 000 sau mai puțin”, constată Banca Mondială în studiul „Învăţământul superior şi necesitatea de a îmbunătăţi relevanţa şi eficienţa lui.
Experții Băncii Mondiale susțin că declinul numărului de studenți accentuează îngrijorările legate de calitate și eficiență: „Cu o populație medie scontată de 1 700 de studenți pe universitate în 2020, este tot mai puțin probabil că universitățile pot îmbunătăți sau chiar menține calitatea studiilor. De exemplu, menținerea cadrelor didactice suficient de calificate pentru toate facultățile și disciplinele va deveni tot mai dificilă din cauza lipsei de fonduri și a studenților, la fel ca în anul trecut, când 5 000 de locuri finanțate din buget nu au fost ocupate în timpul admiterii”.
Deși avem multe universități, mulți angajatori din Republica Moldova nu reușesc să completeze locurile de muncă vacante din cauza lipsei absolvenților instituțiilor de învățământ superior, care ar dispune de competențele necesare pe piața muncii. Cauza ar fi competențele absolvenților instituțiilor de învățământ superior care nu corespund cerințelor angajatorilor.
„În timp ce absolvenții instituțiilor de învățământ superior au perspective de angajare și venituri mai bune față de cei cu niveluri de studii inferioare, există indicii puternice, că învățământul superior nu are capacitatea de a răspunde cererii actuale pentru forța de muncă, nemaivorbind de cererea pentru competențele viitoare. Aproximativ jumătate din companiile din Republica Moldova se confruntă cu probleme sistematice în identificarea angajaților care ar dispune de competențele necesare. Se atestă, că absolvenților instituțiilor de învățământ superior le lipsește o gamă de competențe, inclusiv competențe profesionale (practice). În rândul absolvenților instituțiilor de învățământ superior antrenați în câmpul muncii, 43% au raportat lipsa concordanței între studiile lor și locul de muncă, inclusiv studii excesive (28%) și ocuparea într-un domeniu care nu are legătură cu studiile lor (9%). În rândul tinerilor absolvenți situația este mai gravă, aproximativ unul din doi absolvenți cu vârsta sub 30 de ani raportând o astfel de lipsă de corespundere în 2015”, arată experții.
Studiul oferă exemplele Danemarcei, Austriei și Olandei privind mecanismele de finanțare transparente care sunt bazate pe rezultate și au un rol important în promovarea eficienței.
„Există o necesitate clară de promovare a eficienței și de optimizare a rețelelor. (...) Un mecanism de finanțare al învățământului superior care să încorporeze pârghiile și stimulentele adecvate, nu doar va promova relevanța profesională a absolvenților, dar va spori și eficiența cheltuielilor publice. În cele din urmă, aceasta va pregăti mai mulți studenți pentru o carieră productivă și de succes, crescând astfel potențialul de câștig al familiilor, precum și potențialul de creștere și inovare al economiei Republicii Moldova”, cităm din studiul Băncii Mondiale.
Casă cu două etaje, construită pe un bloc de locuit din Chișinău: Autoritățile capitalei oferă detalii despre dezmăț
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională