Elicopterul din centrul Chișinăului
În trecut a fost utilizat pentru efectuarea mai multor servicii în țară și peste hotare, iar de mai bine de doi ani este o adevărată atracție în curtea Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Produs în URSS, elicopterul de model Kamov Ka-26, cu numele de cod „Hoodlum”, a fost utilizat în perioada anilor 1969-1977, iar din 2013, aparatul de zbor se află în curtea Muzeului Național de Istorie a Moldovei, acolo unde este o adevărată atracție pentru vizitatori.
Tratamente aviochimice și asistență medicală
Elicopterul din curtea Muzeului Național de Istorie a fost utilizat cândva pentru tratamente aviochimice în agricultură şi silvicultură, pentru asistenţă medicală de urgenţă și transport uşor.
Acest aparat de zbor a fost fabricat în 1973 și a fost în dotarea aviaţiei utilitare din R. Moldova, iar în acea perioadă au fost construite alte 850 de astfel de elicoptere.
Modelul Kamov Ka-26 are o capacitate de șase pasageri, o sarcină utilă de 900 kg, diametrul rotorului de 13 metri, are două motoare, o lungime de 7,75 de metri, o lăţime de 3,22 de metri și o înălţime de 4,05 metri.
De asemenea, aparatul cântărește 1 950 kg, fără încărcătură, atinge o viteză maximă de 170 km/oră, are o rază de acţiune de 465 km, rezistenţă de 3 ore și 42 minute și poate atinge o altitudine maximă de până la trei mii de metri.
Exponat din domeniul tehnicii
Ieșit din uz deja, elicopterul K-26 a fost adus la Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei de la Întreprinderea de Stat „Moldaeroservice”, ca exponat din domeniul tehnicii şi care este folosit în scopuri educaţionale şi culturale.
El este amplasat în curtea muzeului, alături de alte obiecte tridimensionale, mărturii ale evoluţiei istoriei şi civilizaţiei umane, şi servește ca punct de atracţie pentru vizitatori şi toţi cei interesaţi de istoria ţării, implicit de cea a aviaţiei civile.
Corpul elicopterului este confecționat dintr-un schelet metalic, acoperit cu pânză emailată. Aparatul are o elice metalică bipală, cu pas reglabil (la sol), schelet metalic, fuzelaj acoperit cu tablă şi placaj, iar aripile şi ampenajul sunt acoperite cu tablă, placaj şi pânză emailată. Corpul elicopterului constă dintr-o cabină de pilotaj în formă de balon care conține două locuri, pentru pilot și copilot, plus o casetă detașabilă, disponibilă la versiunile MedEvac, cropduster și transport pasageri. Elicopterul poate zbura cu sau fără atașament, dându-i o mai mare flexibilitate. K-26 este suficient de mic și poate cu ușurință să aterizeze pe platforma unui camion.
Succes al industriei aeronautice sovietice
Directorul adjunct al Muzeului Național de Istorie a Moldovei, Aurelia Cornețchi, ne-a spus că elicopterul acesta a fost un succes al industriei aeronautice sovietice, mai ales că a fost ușor utilizat în Uniunea Sovietica și țările CAER, pentru asistența medicală de urgentă, transport ușor și tratamente aviochimice.
Este un elicopter de construcție modulară, are un schelet pe care sunt grefate cabina de două locuri, gondolele laterale ale motoarelor, fiecare motor este prevăzut cu reductorul lui, ambele cuplate la reductorul central de tip R-26 care este plasat dedesubtul rotoarelor portante.
Marea găselniță o reprezenta spațiul destinat sarcinii utile, aflat în spatele cabinei, între cele două nacele ale motoarelor și sub reductorul principal. În acest spațiu se putea monta o cabină pentru pasageri sau pentru asistența medicală de urgență, echipament pentru tratamente aviochimice, o simplă platformă ușoară pentru transportul de materiale nepretențioase sau pur și simplu un cârlig debroșabil.
La bordul elicopterului s-au păstrat și pot fi admirate și toate butoanele de control al aparatului de zbor, iar piesa de muzeu poate fi vizitată oricând, de toți doritorii.
Colecție de obiecte tehnice
În curtea muzeului mai poate fi observat și un tractor vechi pe roți metalice cu pinteni, adus de la Uzina de tractoare din Vladimir, iar după cum ne spune doamna Aurelia Cornețchi, reprezentanții muzeului au dorit să aducă aici și o locomotivă veche.
„Elicopterul a fost adus pentru că muzeul a dorit să-și completeze colecția de obiecte tehnice, întrucât și aceste obiecte țin de patrimoniul tehnic, industrial. Deoarece avem o curte generoasă, am decis să completăm seria de piese expuse și iată că am primit acest elicopter. Elicopterul a fost restaurat puțin, reparat și vopsit. În curte avem și un tractor vechi, iar cândva am vrut să aducem și o locomotivă veche. Muzeul a dus tratative cu gara de la Basarabeasca, dar acestea au eșuat până la urmă. În cazul în care vom găsi alte obiecte, mașini, instalații cu o importanță istorică, ce au funcționat aici, pe teritoriul R. Moldova, și au contribuit la dezvoltarea agriculturii, industriei țării, desigur că le vom aduce în curtea muzeului”, ne spune directorul adjunct al muzeului.
Cei care vor submina democrația și independența R. Moldova, MONITORIZAȚI în continuare de SUA. „Statele Unite ale Americii sunt cei mai importanți parteneri ai R. Moldova atunci când vorbim de sancțiuni”
„Timpuri pe care nu le-a vrut Dumnezeu”: O expoziție dedicată foametei organizate de sovietici în Basarabia și filmul „Omorâți prin înfometare”, la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală din Chișinău
Autoritățile R. Moldova, ajutate de 14 Înalți Consilieri UE în procesul de reforme și de integrare europeană: Jumătate dintre aceștia sunt din România