03:17:47 19.04.2024
Stiri

DENUNȚ // Ion Prisăcaru: „Am fost abordat de unii deputați cu diferite rugăminți”

Economie 07.11.2015 11:32 Vizualizări5149 Autor: Mariana Rață
DENUNȚ // Ion Prisăcaru: „Am fost abordat de unii deputați cu diferite rugăminți”


Șeful Serviciului Fiscal de Stat susține că Legea privind impozitarea indirectă a persoanelor fizice s-a născut moartă

Șeful Serviciului Fiscal de Stat, Ion Prisăcaru, vorbește într-un interviu acordat în exclusivitate Ziarului NAȚIONAL despre tentativele de presiune politică asupra Serviciului Fiscal, despre corupția din cadrul FISC-ului, dar și despre „portița” prin care mai mulți demnitari au reușit să scape de acuzațiile de evaziune fiscală.

Domnule Prisăcaru, anul acesta bugetar se dovedește a fi sub așteptările autorităților. În ce măsură a reușit Inspectoratul Fiscal să acumuleze veniturile planificate?

Este un an dificil. Se așteaptă descreștere economică. În pofida acestor lucruri, în primele nouă luni ale anului curent, veniturile acumulate din impozitele administrate de Serviciul Fiscal de Stat (SFS) depășesc cu 168 de milioane de lei suma planificată. Avem motive să credem că și anul viitor vom putea asigura această creștere a veniturilor.

Pe parcursul ultimilor ani, SFS a întreprins măsuri pentru a majora acumulările la bugetul de stat. Și nu e vorba despre măsuri de constrângere a contribuabililor. Ei vor asigura această majorare a veniturilor de bunăvoie, dacă va fi continuată implementarea conceptului de modernizare a SFS care se bazează pe managementul riscurilor în administrarea fiscală. Să fie deranjat acel despre care avem dovezi că se eschivează de la plata impozitelor și să fie stimulat cel care își onorează voluntar obligațiile. Analiza informațiilor din baza de date ne oferă posibilitate să scoatem în evidență pe cei cu risc de evaziune fiscală și să lucrăm cu ei. Mai avem încă mulți din aceștia.

Și cum reușiți să vă descurcați în cazul companiilor cu risc de evaziune fiscală care sunt protejate politic?

Pot să vă spun sincer că, de când sunt în funcție, nu am fost deranjat niciodată de politicieni de la vârf. Dar nu pot să neg că am fost abordat de unii deputați, cu rugăminți de genul: vezi ceva acolo, cu posturi fiscale, deblocarea conturilor.

Și cum ați rezolvat?

Cum? Atunci când le mai dai peste mână, apar tot felul de șantaje. Mi se cere demisia, altele. Acestea sunt consecințe. Ați văzut, probabil, intervenția domnului Leancă. Dar veți auzi și de altele. Au mai ieșit și alții din cei nemulțumiți. Acum scot capul din nisip cei cărora eu nu am acceptat să le fac favoruri.

Ce se poate face pentru a proteja SFS de presiuni politice?

Îmi doresc să putem crea un sistem fiscal care să fie imun la comenzile politice. Acest lucru ar putea fi posibil prin modernizarea administrării fiscale, prin crearea sistemului informațional integrat, proiect la care lucrăm în colaborare cu Banca Mondială. Dar nici această colaborare nu este dorită de mulți. Aceștia se opun astăzi adoptării unui proiect de lege care reprezintă o condiție a Băncii Mondiale (BM) pentru a oferi suportul de 20 de milioane de dolari pentru reformarea SFS.

Legea ce urmează a fi adoptată prevede unificarea instituției. Astăzi, nu mai găsiți nicăieri în R. Moldova o instituție cu o structură atât de dispersată ca la SFS, cu un Inspectorat Principal despre care nimeni nu știe ce statut are și inspectorate teritoriale care sunt independente și în a căror activitate noi nu avem dreptul să ne implicăm. În plus, în aceste inspectorate teritoriale are loc epuizarea de resurse financiare și umane. Se irosesc banii statului în zadar. Acest lucru l-au constatat FMI și BM.

Nu s-a dorit niciodată să fie schimbată situația. Mi se păruse că acum a apărut voință politică pentru a moderniza SFS, dar mă tem să nu se oprească reformele.

Cine totuși se opune?

Este vorba de unele ministere precum Ministerul Economiei și Ministerul Afacerilor Interne. Nu ne este clară nici poziția Ministerului Justiției. La un moment dat, s-a opus și Ministerul Agriculturii, dar și-a schimbat poziția ulterior. Problema este în atribuțiile suplimentare care ar trebui să îi revină SFS, inclusiv dreptul la investigații operative.

În prezent, noi avem dreptul să sesizăm Procuratura Generală despre încălcările pe care le depistăm. Anul trecut, am expediat peste 500 de sesizări care vizează prejudicii de peste trei miliarde de lei. De asemenea, deranjează statutul viitorului conducător al instituției, ales prin concurs și cu mandat de șase ani. Și acestea se întâmplă în pofida faptului că toate aceste acțiuni se conțin în programul Guvernului aprobat în Parlamentul R. Moldova.

Anterior, în cadrul unui interviu, ați declarat că vi s-a propus o mită mare pentru a semna niște acte și apoi chiar ați fost amenințat. Astfel de incidente au mai existat ulterior?

Eu cred că acest caz era deja hotărât pe intern atunci când am venit eu. Dar acolo avea să sufere un om în vârstă căruia au vrut să-i ia acțiunile dintr-o bancă.

Eu nu neg, în SFS există corupție. Chiar ieri am depus o sesizare la CNA în privința unui inspector de la Ocnița pentru a fi investigat.

Am întreprins multe acțiuni de combatere a corupției. Dacă anterior venirii mele aici oamenii erau angajați în bază de pile, astăzi avem 133 de posturi vacante. Oamenii pleacă, pentru că au înțeles că nu își vor mai putea face interesul.

Din întregul personal implicat în administrare fiscală, numărul celor care au plecat este de circa 10 la sută. Avem multe denunțuri din partea cetățenilor la care reacționăm de urgență.

La sfârșitul anului trecut, a fost aprobată Metodologia de estimare a decalajului fiscal. Ați reușit să o testați?

Deocamdată, am reușit să o aplicăm în domeniul alimentației publice în mun. Chișinău și am constatat că aici există un decalaj fiscal de 45 la sută. Asta înseamnă că, în domeniul alimentației, nu sunt achitate aproape jumătate din impozite.

Acum încercăm să întreprindem acțiuni cu cei 36 de inspectori fiscali pe care îi avem în Chișinău abilitați cu aceste atribuții. La unii s-a ajuns la controale, la alții - la falimentare, sunt și dintre cei care au întreprins măsuri de conformare voluntară. Acțiunile deja dau rezultate, decalajul fiscal s-a redus pe acest domeniu.

Dar Legea privind impozitarea indirectă a persoanelor fizice, adoptată cu scandal în 2012, a început să dea roade?

Cum putea să dea rezultate, dacă a fost din start adoptată pentru a fi ineficientă? Încă acum doi ani am înaintat propuneri pentru a înlătura blocajele, dar, cu regret, nici astăzi acestea nu sunt adoptate.

Cel mai important blocaj a fost că li s-a permis tuturor doritorilor să depună declarații privind deținerea mijloacelor bănești de până la un milion de lei fără a confirma documentar acest lucru. Cei care s-au gândit că ar putea beneficia de pe urma legii, au adus atunci o grămadă de lume care a declarat că deține câte un milion de lei. Au fost depuse atunci atâtea declarații, încât veniturile celea ne-ar ajunge pe mult timp înainte pentru a acoperi veniturile pe care le scoatem prin economii tenebre. La 31 decembrie 2012, am avut o groază de milionari. Numărul acestora este însă secret fiscal. Nici măcar eu nu știu unde se păstrează aceste declarații.

Astăzi, dacă depistăm că anul trecut v-ați cumpărat mașini, case, diamante, bunuri de sute de milioane de lei, dar ați avut un venit de 30 de mii de lei, dvs. puteți veni la noi să ne spuneți că ați declarat în decembrie 2012 că aveați un milion de lei, mămuca a declarat atunci că a avut un milion și sora de șapte ani, și tata, și soacra. În plus, mai aveți contracte de împrumut cu trei vecini care de asemenea au declarat că au câte un milion. Faceți totul pentru a ajunge la suma pe care trebuie să o probați.

Avem, totuși, vreo 800 de mii de lei aduși la buget prin aplicarea impozitării indirecte, concomitent au fost diminuate sumele în declarația disponibilului mijloacelor bănești, depusă la 01.01.2012, cu 27 de milioane de lei, prin aplicarea impozitării indirecte. Dar știți pe cine îi prindem? Tot pe cei mai săraci. I-am prins la automobile, locuințe.

Legea ne obligă să îi verificăm pe toți cei care au o diferență de 300 de mii de lei între venituri și cheltuieli. Anul trecut, au fost înregistrați 37 de mii de cetățeni cu aceste diferențe, iar la SFS avem trei oameni care se ocupă de asta.

Care este cel mai mare venit declarat în ultimul an de o persoană fizică?

La raportarea din martie, cel mai mare venit declarat, pentru anul trecut, de o persoană fizică, a fost de 300 de milioane de lei.

Adică vreo 16 milioane de euro. În acest context, cum credeți, putea un om de afaceri din R. Moldova să ofere mită de 250 de milioane de euro timp de patru ani?

Nu aș vrea să mă pronunț pe acest caz. Vom aștepta să vedem ce va spune ancheta. Rămâne să se verifice dacă are cineva posibilitate să dea mită 250 de milioane de euro. Instrumente pentru a face aceste verificări există.

Dar vreau să vă spun că mulți dintre demnitari sunt în verificare an de an. Au căzut sub incidența Legii privind aplicarea metodelor de estimare indirectă a veniturilor. Acești demnitari au declarat venituri esențiale atunci când a fost adoptată Legea privind impozitarea indirectă. Noi am constatat acest lucru în timpul verificărilor. An de an, noi excludem din acele venituri declarate în 2012 pe măsură ce acești demnitari fac achiziții. Cu unii, am ajuns că și-au epuizat rezerva de atunci și acum sunt nevoiți să achite impozite din veniturile ce nu pot fi demonstrate.

Vă mulțumim!


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

08.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ne va apăra sau nu R...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md