„Subiectul monopolizării mass-media este un subiect care de mai mulţi ani se află în vizorul actorilor implicaţi în promovarea libertăţii presei. Acum vreo 8-9 ani discutam cu colegii despre fenomenul „berlusconizării” presei. Era o sintagmă pe care o introduseseră colegii din spaţiul european cu referire la presa din Italia, atunci când o parte din presa italiană fusese achiziţionată, era în proprietatea premierului la acea vreme, Silvio Berlusconi. Constatam atunci că în RM tot exista concentrare, doar că era una în stil moldovenesc, pentru că, la prima vedere, aveam mai mulţi proprietari, de jure era pluralism, iar de facto majoritatea presei era controlată politic şi avea aceeaşi politică editorială”, a declarat Nadine Gogu, în cadrul primului Forum Mass-Media în RM, care are loc astăzi şi mâine la Palatul Republicii.

Directorul CJI a menţionat că, odată cu schimbarea puterii în Republica Moldova, adică după instalarea guvernării proeuropene, lucrurile s-au mai schimbat, inclusiv, în domeniul mass-media. Mai exact, acum avem concentrarea şi de jure şi de facto a presei.

„Berlusconi a plecat, dar termenul a rămas şi este utilizat atunci când se vorbeşte despre problemele care apar atunci când anumiţi indivizi influenţi, cu interese, vor să utilizeze mass-media ca să obţină anumite dividende politice. Există o corelaţie între concentrare şi profesionalism. Atunci când creşte concentrarea, descreşte calitatea. Există totuşi diferenţe. Atunci când primează interesul economic, cum se întâmplă în multe state europene, patronii nu se implică în politicile editoriale, ei doar vor să obţină profit. Respectiv, redacţiile încearcă să obţină audienţă cât mai mare şi cât mai multă publicitate prin materiale axate pe senzaţie, sânge, personalităţi dezgolite etc. Dar nu se compară cu situaţiile în care în capul mesei sunt puse interesele politice. Şi aici cred că Republica Moldova poate servi drept studiu de caz. Pentru că atunci când interesele patronilor sau ale celor care stau în spatele patronilor sunt ca să lupte pentru minţile oamenilor, pentru voturile lor, despre calitate nu mai putem vorbi, deoarece patronii nu sunt interesaţi să angajeze oameni integri, care să reflecte corect şi echidistant. Părerea mea e că patronii sunt interesaţi în profesionalişti, doar că nu în media, ci în manipulare”, a mai spus Nadine Gogu.

„Ceea ce s-a întâmplat în ultimul timp, mă refer aici şi la campaniile electorale din 2014 şi 2015, dar şi la evenimentele din ultimele săptămâni, denotă odată în plus că presa de la noi s-a transformat dintr-un câine de pază al societăţii într-un câine de pază al patronilor. Avem foarte multe dezinformare şi manipulare, mă refer aici la modul în care a fost reflectat cazul Filat. După cum vedem, situaţia nu este deloc roz”, a continuat directorul executiv al CJI.

Expertul media a ţinut să atenţioneze că CCA trebuie să nu permită monopolizarea presei şi că legislaţia în trebuie să fie modificată astfel încât o persoană fizică sau juridică să nu poată deţine mai mult de două licenţe, şi nu cinci, aşa cum este în prezent. 

„Trebuie să depunem eforturi consolidate nu doar societatea civilă, dar şi breasla, în general, şi agenţia de reglementare, Consiliul Coordonator al Audiovizualului. Pentru că CCA are responsabilitatea de a nu permite concentrarea şi monopolizarea în audiovizual. Vom continua să insistăm ca legislaţia să fie modificată astfel încât să revenim la situaţia de acum cinci ani, din 2010, când o entitate fizică şi juridică putea să deţină nu mai mult de două licenţe, nu cinci, cum este în prezent. Doar împreună putem să denunţăm practicile care sunt străine unui stat democrat, doar împreună putem să facem ceva. Până la urmă, rolul mass-media este să servească publicului larg şi nu unor cercuri înguste, care uneori au interese oculte”, a conchis Nadine Gogu.