image
Sursa foto: gov.md

Pașii de urmat pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md

Pentru a primi compensații, familia trebuie să se înregistreze electronic pe platforma compensatii.gov.md sau să apeleze la bibliotecarul sau asistentul social din localitate care să-i asiste înregistrarea. Persoanele care doresc să renunțe la compensații trebuie să menționeze acest lucru în cerere – acesta fiind și unicul mod de a renunța la compensație. Necompletarea chestionarului va plasa persoana într-o categorie medie de vulnerabilitate, transmite IPN.

Pentru a se înregistra, solicitantul trebuie să pregătească toate actele de identitate ale locatarilor din gospodăria pentru care se cere compensația. De asemenea, este nevoie de factura la energia termică, gaz și electricitate. Totodată, dacă persoana are contractat un credit ipotecar pe locuință trebuie să dețină numărul cadastral.

După ce persoana se autentifică cu un număr de telefon, completează spațiile cu date personale – prenume, nume, număr de identitate. Compensații pot solicita doar persoanele care locuiesc nemijlocit în bunul imobil pentru care se solicită compensația. Aceasta nu exclude posibilitatea de a asista o rudă sau un cunoscut la completarea cererii, dar datele introduse trebuie să fie ale persoanei asistate. În cazul în care un mobil este dat în chirie, chiriașii urmează să depună cererea. O persoană poate figura într-o singură cerere.

Datele introduse se verifică automat cu ajutorul Registrul de stat al populației. În cazul în care a fost comisă o eroare, solicitantul este atenționat. Dacă persoana nu are IDNP, urmează să introducă numărul, seria actului de identitate și data nașterii. Prin această metodă pot solicita compensații și refugiații ucrainenii.

Următorul pas este introducerea datelor de contact – numărul de telefon și adresa electronică. Prin intermediul acestora, persoana va fi informată privind depunerea cererii și categoria de vulnerabilitate.

După introducerea datelor de contact, persoana urmează să indice venitul mediu lunar din ultimele șase luni. Trebuie să se țină cont de venitul din toate sursele, inclusiv pensii, salarii, prestațiile sociale, dividendele, încasările din activitatea de antreprenoriat, transferurile primite de peste hotare și alte surse de venit. Excepție sunt indemnizația unică la nașterea copilului, ajutorul oferit la deces, plățile oferite la lichidarea consecințelor calamităților naturale sau situațiilor excepționale, precum și alocațiile pentru îngrijire, însoțire și supraveghere.

„Nu este necesar să faceți calcule foarte exacte, indicați o sumă aproximativă. Sistemul oricum va verifica automat datele introduse în baza informațiilor existente în diverse baze de date ale statului. În cazul când datele introduse vor fi mai mici decât cele cunoscute de stat, valoarea mai mare va fi utilizată pentru stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică”, precizează Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Următoarea secțiune din formular se referă la datele privind locuința. Trebuie indicat dacă cel puțin unul dintre locatari este proprietarul locuinței. Dacă nici unul dintre ei nu este, atunci va fi depusă o cerere pe proprie răspundere că locuiesc cu adevărat în acel imobil. Va fi menționată adresa, dar și principala sursă de încălzire utilizată pe perioada rece a anului, chiar dacă locuința este conectată la mai multe surse. Sunt necesare datele despre toate sursele energetice și modul prin care se achită consumul – direct furnizorului, intermediatului de decontări sau asociațiileor de locatari. Odată, selectată această opțiune, trebuie indicat furnizorul, precum și conturile din facturi.

De asemenea, solicitantul trebuie să indice toți locatarii din gospodărie care locuiesc pe această adresă cel puțin opt luni pe an sau patru luni în perioada noiembrie-martie. Nu contează dacă persoanele au viză de reședință pe această adresă, iar cele acre au viză de reședință dar nu locuiesc, acestea nu trebuie incluse. Pentru fiecare persoană se completează aceleași date, iar în cazul copiilor se indică venit „zero”. Solicitantul trebuie să-și de acordul pentru procesarea datelor cu caracter personal. După verificarea corectitudinii, se expediază cererea, care va fi urmată de o confirmare pe mail sau SMS. Persoana va fi informată adițional când cererea va fi procesată.

Guvernul va compensa în perioada noiembrie 2022- martie 2023 parțial creșterea tarifelor la resursele energetice prin Programul „Ajutor la contor”.

Pentru a ajuta consumatorii să se înregistreze în Sistemul Informațional „Vulnerabilitate Energetică”, a fost lansată și o linie verde guvernamentală 0 8000 5000.

Noutăţile partenerilor

comentarii: