image
Sursa foto: jurnaltv.md

Copiii nimănui; În fiecare dimineață, doi frați din Ialoveni sunt nevoiți să aleagă între școală și muncă

În Moldova există copii care nu prea calcă pragul școlii, iar autoritățile strâng neputincios din umeri. Sunt copiii nimănui. Părăsiți de părinți și rude aceștia sunt crescuți în stradă, unde învață lecții dure de viață și se maturizează mult prea repede. Este și cazul a doi frați din Ialoveni, care zilnic sunt nevoiți să aleagă: fie să meargă la școală, fie la muncă. Iar atunci când nu au ce mânca, alegerea devine evidentă.

Copiii acumulează sute de absențe. Unul dintre ei, de 15 ani, nu poate citi și nici măcar nu știe cum să-și scrie numele, dar în schimb nu mor de foame. Cu siguranță, și-ar fi dorit o altfel de copilărie, dar la opt ani, atunci când au rămas singuri, nu au avut altă ieșire din situație, decât să se descurce cu propriile forțe.

Într-o zi obișnuită de vineri, când alți copii erau la școală, cei doi frați dintr-o localitate din raionul Ialoveni munceau din greu. O să-i numim convențional - Ion și Mihai - pentru a-i proteja. Până a strânge poama, zilele trecute, cei doi au lucrat la ridicarea unei case. Sunt fericiți când oamenii îi mai cheamă la o muncă ocazională și mereu le acceptă pe toate.

Tatăl copiilor nici nu vrea să audă de ei. Mama lor a murit când aceștia aveau opt ani. De atunci, nimeni nu îi mai așteaptă acasă.

La opt ani, au început să muncească pe câmpuri. Mai întâi strângeau căpșuni, struguri. Când s-au făcut mai mari, au căutat să lucreze și la construcții, căci se plătea mai bine. Acum reușesc să facă până la 400 de lei pe zi. Vara aceasta, au adunat niște bani și au făcut un soi de reparație în casa, care le-a rămas de la părinți. Dar e greu să numești clădirea o casă. Stau într-o singură cameră, în care există doar un pat mic și o sobă. Masa le-a fost dăruită de profesori, ca să aibă unde să-și facă temele, când nu lucrează. Scaune însă nu au. Iar ”bucătărie” îi spun încăperii unde stă o plită de gaz, veche.

În casă lipsesc obiecte care ar putea să ne spună că aici trăiesc copii.

Băieții sunt pragmatici. Cu banii câștigați au cumpărat capre, un cal, păsări și iepuri. „Când ne este foame, mai tăiem câte unul”, ne-au spus ei.

Cum poate un copil de 15 ani să nu știe să scrie și nici să citească? În căutarea răspunsului, echipa Jurnal TV a mers la școala unde învață frații. Profesorii au spus că Mihai este un un elev cu cerințe educaționale speciale.

Din când în când, adică de câteva ori pe săptămână, Ion mai trece pragul școlii, iar Mihai, nici atât.

Administrația școlii a scris nenumărate note informative și demersuri către autoritățile competente. Toate - fără efect.

Întrucât niciunei rude nu pare să-i pese, primarul localității este cel care poartă toată responsabilitatea. Tot satul cunoaște problema minorilor, dar oamenii par să se fi obișnuit că cei doi copii trăiesc singuri și sunt nevoiți să muncească din greu pentru a supraviețui. Primarul spune că e nevoit să recurgă la decizii dificile.

Ion și Mihai au noroc de mătușa care trăiește alături și la care merg să mănânce seara. De obicei, își caută un loc de muncă unde sunt hrăniți sau sunt ajutați de alți vecini. Produsele de igienă, plăpumile, hainele și alte lucruri necesare le-au fost donate de Asociația ”Help”, fondată de moldoveni stabiliți cu traiul în Franța. Dar aceste lucruri sunt insuficiente atât timp cât minorii sunt lăsați singuri cu problemele lor.

Jurnal TV a solicitat Ministerului Educației să comenteze situația. Răspunsul a venit după o săptămână, în scris. Instituția ne anunță că nu are informații cu privire la precedente confirmate în rândul copiilor cu abandon școlar. Potrivit Ministerului Educației, este interzisă încadrarea în muncă a persoanelor de până la 15 ani. Un minor, care a atins vârsta de 15 ani, poate fi angajat în prestarea anumitor servicii, însă doar cu acordul părinților. „Legea interzice participarea elevilor la lucrările agricole în perioada procesului de învățământ”, precizează sursa citată.

Ministerul Educației consideră că munca în timpul orelor de școală nu este în interesul copilului, deoarece periclitează dezvoltarea lui fizică, cognitivă, emoțională și socială, și prin urmare, afectează dreptul la educație.

Ministerul Educației afirmă că responsabilitatea școlarizării obligatorii a copiilor de până la 16 ani revine părinților sau altor reprezentanți legali și autorităților administrației publice locale.

Cele mai recente date ale Ministerului Educației arată că în primul semestru al anului de studii trecut au fost raportate 25 de cazuri de exploatare prin muncă a copiilor, cele mai multe fiind înregistrate la Glodeni. Experta în educație, Natalia Grâu, a declarat anterior pentru postul nostru de televiziune că numărul real al cazurilor ar fi mult mai mare.

Noutăţile partenerilor

comentarii: