Cum faci ca să accelerezi tranziția de la un start-up la scale-up global. 3 Sfaturi de la Sergiu Matei, fondator Index

Acolo unde un startup se află în stadiile inițiale de a-și lansa produsul sau serviciul, un scale-up și-a consolidat echipa, a experimentat piața și audiența la nivel global și este pe cale de a accelera creșterea.

Cum să construiești puntea dintre un startup și un scale-up la nivel global? Sergiu Matei prezintă trei moduri prin care poți să accelerezi tranziția și extinderea unui start-up pe o scară mult mai largă.

1. Acoperă potrivirea produs-piață

Potrivirea produs-piață este realizată atunci când produsul sau serviciul tău acoperă o necesitate și o face mai bine decât opțiunile alternative ale acestora. Dacă o afacere nu are o infrastructură bună și un produs cu tracțiune, atunci business-ul nu poate trece la nivelul următor.

Scalarea startup-ului la nivel global presupune un model de business testat în timp, funcționabil și aplicabil în practică. Stabilirea unei linii de bază pentru obiectivele cheie ale afacerii, valorificarea potențialului afacerii și a modului în care este prezentat cel mai bine produsul sau serviciul, reprezintă alte căi de accelerare a creșterii. Odată ce un startup întrunește și valorifică toate aceste elemente, din acel moment compania intră în stadiul de scale-up.

2. Aliniază-ți echipa pe țeluri comune

Pasul următor ar fi să creezi un simț al lucrului în echipă, al leadership-ului și al culturii organizaționale.

Ca un start-up să treacă la un alt nivel trebuie în primul rând să te asiguri că ai setat un simț și instinct al direcției. În plus, trebuie să te asiguri că ai angajat oamenii potriviți și că formezi și instruiești o echipă de profesioniști care pot să corespundă și să acționeze în conformitate cu acest obiectiv comun.

Consolidează o echipă puternică setată pe valori și țeluri comune. De asemenea, fii sigur că promovezi un simț al urgenței. Iar pentru asta, stabilește deadline-uri clare încă de la bun început pentru toate obiectivele pe care urmează să le întreprinzi. Perfecționează-ți operațiunile de zi cu zi prin procese măsurabile, sistematice și replicabile. Și nu uita să ții pasul cu factorul numit timp – ești într-un maraton, dar și acesta poate să includă sprinturi frecvente.

3. Conturează-ți cultura organizațională

Cultura și valorile organizaționale ale startup-urilor trebuie să îmbrățișeze spiritul dezvoltării personale, al transparenței și al performanței. Aliniază succesele individuale ale membrilor echipei cu obiectivele startup-ului, fiind în același timp un model de urmat pentru membrii echipei tale, și lucrurile vor evolua în direcția potrivită.

Înțelegerea misiunii, viziunii, valorilor și modelului de business al companiei este un pas important pentru un nou angajat de a trece la nivelul următor de performanță și determinare. Iar pentru asta e nevoie de un mentorship eficient din partea liderilor și training-uri intensive în cadrul membrilor de echipă.

Este esențial ca startup-ul tău să aibă o echipă unită și ghidată de aceleași valori, pentru ca afacerea ta să rămână concentrată pe atragerea clienților profitabili și investitorilor și pe generarea tracțiunii.

Pentru a rămâne competitive la nivel global, scale-up-urile trebuie să ofere produse sau servicii care să poată evolua în timp, rezistând la presiunea noutății. Iar pentru asta, trebuie să faci afacere inteligent, conturând un mediu de lucru energic și diligent, centrat pe echilibrul dintre viață și profesie, precum și implementând cele mai noi tehnologii pentru a genera un avantaj competitiv pe piață.

Strategie și cultură organizațională, echipă aliniată la valori comune și un leadership bine pus la punct sunt doar câteva aspecte de care trebuie să ții cont atunci când vrei să scalezi startup-ul tău.

Odată ce identifici piața nouă unde îți vei testa produsul, trebuie să ții cont și de talentele pe care le vei avea la dispoziție.

Vino pe 6 octombrie la ediția Startup Grind cu antreprenorul Sergiu Matei și află mai mult  despre experiențele, metodele și modelele lui de scalare a startup-urilor, precum și despre lecțiile care le-a învățat în cei 15 ani de antreprenoriat.

Evenimentul va fi moderat de Constantin Șarcov, fondatorul agenției Piko, cea mai premiată agenție locală pe plan internațional. Piko activează în Amsterdam unde de câțiva ani este setat o extensie a agenției dedicată cercetării în design.

Despre Sergiu Matei

Sergiu Matei este Oxford alumni, membru Forbes Technology Council, YPO și StartX, mentor în cadrul acceleratorului Alchemist din San Francisco, fiind totodată și mentor pentru programele de accelerare la Dreamups și cofondator al comunității de start-upuri Startup Grind în Chișinău.

Sergiu Matei este fondatorul companiilor Travod – cel mai mare marketplace de traduceri ce prestează servicii pentru 2,000 de companii și Index – platforma care conectează inginerii IT din întreaga lume în regim remote cu companii și proiecte internaționale din SUA, Marea Britanie și UE.

Index este un start-up IT fondat în UK în 2019, cu oficii de baza la Londra și Chișinău, cu angajați în peste 12 fusuri orare. Echipa Index e alcătuită din cetățeni moldoveni și internaționali, în număr de peste 70 de angajați. Până la finele lui 2022, Sergiu își propune să lărgească echipa, să crească numărul de proiecte și să angajeze până la 100 de persoane. Iar platforma Index își propune să ofere în următorii ani, unui număr de peste 1000 de developeri, oportunități mai bune de angajare în cadrul proiectelor și companiilor internaționale.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.