(doc) Crește indignarea la vamă. Transportatorii îi cer șefei Guvernului să se implice pentru a reduce cozile de TIR-uri: S-au promis echipe mixte încă în iunie și nu-s nici acum

Asociația Internațională a Transportatorilor Auto (AITA) solicită implicarea prim-ministrei Natalia Gavrilița, pentru „implementarea de urgență a controlului în echipe mixte”, în contextul „crizei majore la traversarea frontierei de stat moldo-române”. „Traficul intens de la frontiera moldo-română va avea în continuare tendința de creștere, astfel, ignorarea acestei probleme va duce la agravarea situației la frontieră”, avertizează președintele AITA, Mihail Usatîi, într-o adresare către șefa Guvernului.

Foto: Natalia Gavrilița/Facebook

„În contextul crizei majore din luna iunie la traversarea frontierei de stat moldo-române, care a cauzat cozi iloometrice de camioane, autoritățile moldovene au informat despre negocierea unui acord bilateral privind instituirea punctelor de control în echipe mixte la frontiera moldo-română în postul Leușeni-Albița. Spre regret, odată cu întreprinderea unor măsuri care au dus la fluidizarea traficului de camioane la momentul respectiv, instituirea controlului în echipe mixte așa și nu a fost implementată. Prin urmare, intensificarea traficului  de tranzit din Ucraina prin RM a dus în prezent la reapariția blocajelor la frontiera moldo-română. Mai mult ca atât, din cauza fluxului majorat de tranzit și a lipsei de capacități la frontiera moldo-română, deja se atestă blocaje și la frontiera moldo-ucraineană, punctul Tudora-Starokazace și Reni-Giurgiulești, fapt ce afectează nu doar exporturile și tranzitul, dar și importurile din Ucraina în RM”, se menționează în scrisoarea adresată de președintele AITA prim-ministrei Natalia Gavrilița.

În acest context, Asociația Internațională a Transportatorilor Auto cere „implicarea șefei Exevutivului, în vederea implementării de urgență a controlului în echipe mixte la frontiera moldo-română, cel puțin la postul Leușeni-Albița, așa cum a fost anunțat în iunie”. De asemenea, transportatorii cer să fie diversificat controlul fitosanitar la frontieră, astfel încât să fie organizat și la posturile Costești-Stînca, Cahul-Oancea, Otaci-Moghilău și Palanca-Maiaki.


La 19 august, Serviciul Vamal al Republicii Moldova informa că se atestă un trafic sporit de camioane cu marfă în posturile vamale situate pe frontiera moldo-română, pe sensul de ieșire din Republica Moldova. Serviciul Vamal mai menționa că, de la începutul războiului în Ucraina, agenții economici din Republica Moldova, care anterior exportau mărfuri spre Ucraina, s-au reorientat spre piața din UE, și totodată, exportatorii din Ucraina (în special de cereale) la fel tranzitează Republica Moldova cu marfă, iar din acest considerent, posturile vamale situate pe frontiera moldo-română au devenit suprasolicitate. În aceeași ordine de idei, potrivit datelor din Sistemul Informațional al Serviciului Vamal se constata, pe frontiera moldo-română, o creștere semnificativă a numărului de declarații vamale perfectate la export și tranzit, din acest considerent atestându-se un flux sporit de camioane cu marfă la posturile vamale de frontieră.

Duminică, viceprimarul capitalei, Fadei Nagacevschi, anunța că au revenit cozile kilometrice de TIR-uri în punctele de trecere a frontierei. Acesta sugera că ministrul Andrei Spînu, „cel care este direct responsabil și a trecut recent vama prin coridorul verde, să „domine în fundul coloanei și să aștepte de la 3 la 8 zile, cum așteaptă acești oameni”.



Cozi kilometrice de TIR-uri se atestau și ieri, la punctele de trecere a frontierei. Cele mai multe autocamioane erau în așteptare la PTF Sculeni, PTF Leușeni și PTF Costești. În acest context, Poliția de Frontieră anunța că în adiacentul a 3 zone sunt amenajate platforme de odihnă și recreere, destinate șoferilor din coloana de așteptare.


Pub