5 lucruri pe care să le știi despre ANRE când discuți despre scumpirea tarifelor

De ANRE (Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică) auzim în știri mai ales când se discută modificarea tarifelor la gaz, combustibili sau energie electrică sau când se schimbă conducerea acesteia. De-a lungul anilor, Agenția a fost adesea ținta criticilor din partea actorilor politici, reprezentanților societății civile, a experților economici. Care este de fapt rolul ANRE în stabilirea tarifelor și ce alte atribuții are această instituție? De ce e nevoie de o astfel de instituție în condițiile economiei de piață?

Moldova.org îți propune să afli cinci lucruri despre ANRE, care te vor ajuta să înțelegi mai bine care sunt responsabilitățile acesteia, cum sunt numiți directorii sau din ce bani este finanțată aceasta.

1. ANRE aprobă nu doar tarifele

ANRE a fost creată în august 1997, adică în al șaselea an de independență a Republicii Moldova. În acel an a început reforma sectorului electroenergetic, în cadrul căreia compania de stat Moldenergo a fost divizată în două categorii de întreprinderi: 

  • de generare – S.A. „CET-1 Chișinău”, S.A. „CET-2 Chișinău”, S.A. „CET-Nord Bălți”;
  • de distribuție – S.A. „RED Chișinău”, S.A. „RED Nord”, S.A. „RED Nord-Vest”, S.A. „RED Centru”, S.A. „RED Sud”. 

Inițial, ANRE avea împuternicirea de a aproba tarifele la energia electrică. Până atunci, aceste tarife erau aprobate de Guvern, la propunerea Ministerului Economiei. Tarifele la energia termică în Chișinău erau stabilite de „Termocom”. 

Crearea acestei instituții a fost necesară pentru a evita conflictul de interese – nu putea fondatorul unor instituții energetice (Guvernul) să decidă tarifele pentru consumatori. Respectiv, era nevoie de un actor independent care să aducă transparență, corectitudine și echitate în stabilirea tarifelor energetice. Totodată, crearea unei astfel de instituții a fost recomandată și de organismele internaționale. 

Pe parcursul anilor, ANRE și-a extins competențele. Astfel, în prezent ANRE este împuternicită să reglementeze șase sectoare: 

  • gaze naturale, 
  • energie electrică, 
  • energie regenerabilă, 
  • energie termică, 
  • produse petroliere, 
  • alimentarea cu apă şi canalizare.

Deși, în percepția multora, ANRE este instituția care în special adoptă hotărâri de ajustare a tarifelor energetice, competențele instituției sunt mult mai extinse. Mai jos prezentăm cinci dintre acestea:

    • eliberează, prelungește, suspendă sau retrage licențele, autorizațiile pentru desfăşurarea activităților 
    • monitorizează activitatea participanților de pe piața energetică 
    • promovează dezvoltarea concurenței în sectoarele menționate
    • aprobă tarife şi prețuri reglementate în conformitate cu metodologiile aprobate și monitorizează corectitudinea aplicării acestora
    • pune în aplicare principiul eficienței maxime la cheltuieli minime şi supraveghează respectarea acestuia de către întreprinderile energetice 
    • promovează şi asigură protecţia consumatorilor.

2. ANRE este o autoritate independentă, dar…

Deși directorii ANRE sunt numiți de Parlament, instituția, conform legislației, este independentă în raport cu alte autorități și organe publice. Conform legislației, nicio decizie sau măsură luată de Guvern, de alte organe centrale sau de autorități ale administrației publice centrale, nu poate să restrângă independența funcțională și financiară a Agenției.

Aceasta nu înseamnă că de-a lungul existenței sale, din dorința de a menține tarifele la un nivel redus, politicienii au ezitat să facă presiuni asupra directorilor ANRE. 

În 2012 a avut loc o tentativă de asasinare a unui membru al Consiliului de administrare. Un an mai târziu, a avut loc demiterea ilegală a unui director și înlocuirea ulterioară a întregii componențe a Consiliului de administrație. Mai mult, în 2016, a avut loc un alt caz de erodare a încrederii față de ANRE. Atunci, prim-ministrul anunțase public despre necesitatea reducerii tarifelor pentru energie și gaze, iar ANRE peste câteva zile aproba reducerile. De asemenea, președintele Parlamentului Andrian Candu a amenințat directorii ANRE că îi va „duce de mână la Procuratură” dacă va depista nereguli la majorarea tarifelor pentru energie și gaze.

3. Activitatea ANRE nu este finanțată din bugetul de stat

Activitatea ANRE nu este finanțată din resurse bugetare. Bugetul instituției se formează în cea mai mare parte din anumite taxe (plăți regulatorii) care se aplică anual companiilor ce activează pe piețele reglementate de ANRE. Mărimea acestora nu poate depăși 0,3% din veniturile indicate de companii.

În anul 2020, ANRE a aplicat o plată de 0,2%. În acel an, de exemplu, compania Moldovagaz a avut venituri de 4,52 miliarde lei, iar contribuția acesteia la bugetul ANRE a fost de peste 9 milioane de lei. Veniturile ANRE, în acel an, au constituit 65,1 milioane lei.

ANRE trebuie să stabilească aceste plăți „la un nivel suficient”, încât să acopere cheltuielile necesare pentru activitatea sa. Companiile transferă aceste plăți trimestrial pe contul curent al ANRE și doar instituția are dreptul unic de a utiliza aceste mijloace. Dacă pe parcursul unui an au rămas mijloace neutilizate, acestea se transferă în bugetul anului următor. Dacă, din contră, pe parcursul anului se formează un deficit de fonduri, Agenția este în drept să-l recupereze din bugetul anului următor, corectând corespunzător plățile regulatorii. 

4. ANRE are cinci directori

ANRE este condusă de un Consiliu de administrație format din cinci directori. Aceștia sunt numiți în funcție de Parlament, pe bază de concurs. 

Trei din principalele condiții față de candidați sunt: 

  • aceștia trebuie să fie apolitici, mai exact, să nu fie membri al vreunui partid politic,
  • să aibă studii superioare în domeniul tehnic, economic, financiar sau juridic,
  • să aibă experiență de lucru de cel puțin 10 ani în unul dintre domeniile de mai sus, dintre care cel puțin 3 ani – în funcții de conducere în instituții publice sau întreprinderi din sectoarele reglementate de Agenţie. 

Mandatul unui director al Consiliului de administrație este de șase ani, dar niciunul dintre directori nu este în drept să dețină această funcție mai mult de 12 ani. Parlamentul îl desemnează pe unul dintre cei cinci directori în funcția de director general al instituției.

Odată investiți în funcții, directorii Consiliului de administrație sunt obligați de cadrul legal să fie imparțiali:

  • ei nu au dreptul să solicite sau să accepte instrucțiuni de la persoane terțe, inclusiv de natură politică,
  • ei nu pot solicita şi nu pot accepta instrucţiuni din partea Guvernului, Parlamentului, a altor autorități ale administrației centrale sau locale,
  • directorii ANRE nu au dreptul să dețină acțiuni la întreprinderile din domeniul ce îl gestionează ANRE și nu au dreptul să desfășoare alte activități remunerate. 

După încetarea mandatului de director în Consiliul de administrație, persoanele respective, timp de un an, nu au dreptul să ocupe funcții la întreprinderi energetice ale cărei activitate este reglementată de Agenție. De asemenea, după eliberarea din funcție, directorii nu pot să divulge informaţii oficiale „cu accesibilitate limitată”, obţinute în cadrul sau în legătură cu exercitarea mandatului.

Un director poate fi revocat de Parlament atunci când:

  • își pierde cetăţenia Republicii Moldova, 
  • este în imposibilitatea exercitării funcţiei, din motive de sănătate, pe o durată mai mare de șase luni consecutive,  
  • alegere sau numire în altă funcţie, 
  • condamnare prin hotărâre definitivă şi irevocabilă a instanţei de judecată, 
  • dar și în cazul în care Autoritatea Naţională de Integritate stabilește încălcarea dispoziţiilor legale 

5. Deciziile se iau cu votul a cel puțin 3 directori

Actele normative de reglementare în sectoarele energeticii și al serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare sunt aprobate de Consiliul de administrație, format din cei cinci directori. Tot consiliul aprobă prețurile și tarifele reglementate, planurile de dezvoltare și planurile de investiții ale companiilor. Consiliul mai adoptă hotărâri cu privire la eliberarea, prelungirea sau retragerea licențelor, a autorizațiilor și examinează rezultatele privind monitorizarea activităţii întreprinderilor energetice.

Ședințele în care, de exemplu, sunt examinate deciziile privind prețurile sau tarifele reglementate ori hotărâri care pot avea impact asupra sectoarelor reglementate de Agenție trebuie să fie publice. Agenția este obligată să publice pe pagina sa web oficială proiectul hotărârii și/sau proiectul actului ce se supune aprobării cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru ședința publică. Hotărârile Agenției se adoptă cu votul a cel puțin trei directori, fiecare dintre aceștia deținând un singur vot. După ce a fost examinat subiectul deciziei, directorii fie se retrag într-o cameră de deliberare, fie pot să delibereze fără a se retrage. Ei nu au dreptul de a se abţine de la vot, excepții pot fi cazurile când aceștia sunt în conflict de interese. Directorii care au votat împotrivă trebuie să-și argumenteze opinia.

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.