Radu Marian: O formulă mai bună de reglementare a prețurilor la carburanți nu este. Am arătat cu date

Comisia pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere a prezentat, ieri, în cadrul ședinței Parlamentului, raportul de activitate. Deputatul PAS Radu Marian, care a anunțat concluziile și constatările comisiei, a precizat drept răspuns la întrebările aleșilor din Partidul Șor că „formulă mai bună de reglementare a prețului la carburanți nu este”.

Foto: UNIMEDIA

„În urma tuturor investigațiilor comisiei nu ați ajuns la concluzia că măcar în perioada stării de urgență ar fi fost logic și corect să scădeți TVA și să anulați accizele pentru carburanții importați?”, a întrebat deputatul Partidului Șor Vadim Fotescu.

 „Sigur că am analizat acest aspect. Autoritățile întotdeauna au de făcut o alegere. Eu personal aș vrea să anulăm orice fel de taxe, dar nu trebuie să uităm că doar anul trecut, Guvernul a încasat aproape 6 miliarde de lei din taxele pe care le percepe de pe urma carburanților. Dacă reducem TVA sau accizul la șoferi, înseamnă că reducemprogramele sociale sau tot ce înseamnă fondul de salarii pentru pensionari, bugetari. Asta este alegerea pe care o avem și în cazul dat credem că e mai bine ca Guvernul să folosească acești bani pentru a-i ajuta pe cei mai vulnerabili. Mai ales că noi nu suntem o țară atât de bogată, așa cum sunt alte țări UE, care au acces la fonduri structurale și pot să-și permită să reducă aceste taxe”, a răspuns Radu Marian.

„Aveți dreptate, dar primim multe credite, granturi și această sumă putea fi acoperită și acești bani veniți din exterior. Și totodată, nu uitați că nu vorbiți doar despre automobiliști, este vorba și despre companiile care transportă produse și apoi aceste cheltuieli nimeresc în prețul produselor, este vorba și despre fermieri, despre foarte multă lume, nu doar despre cei care se deplasează cu automobilele proprii”, a subliniat Fotescu.

„Am venit cu suport simțit pentru agricultori, oferim rambursarea accizelor sută la sută, reduceri la autoritatea de transport, asta este abordarea noastră. Banii în plus care au fost încasați de pe urma creșterii prețurilor au fost alocați pentru creșteri de pensii, de salarii, am majorat absolut tote programele de țintire etc. Banii aceștia se duc spre alte grupuri sociale. Nu aș fi foarte sigur că dacă era să reducem TVA, companiile erau să reducă prețul, exemplul României, statul a reduc acciza, iar companiile nu mișcă, nu mișcorează prețul, chiar dacă cotația PLATS a scăzut de la 1400 la 1100”, a spus, în replică, Radu Marian.

„Se va duce ca în nisip. Pur și simplu va dispărea produsul de pe piață. E greu aici să o nimerești”, a adăugat președintele Parlamentului, Igor Grosu.

„Greu nu înseamnă imposibil. Sunt de acord, este greu, dar concomitent cu măsurile propuse de noi, ar putea și limitat și exportul despre care ați vorbit în țările unde carburanții sunt mai scumpi și ar putea fi plafonate și prețurile, de a introduce o nouă formulă, care a fost propusă de dvs și nimeni nu ne va putea interzice acest lucru”, a declarat deputatul Partidului Șor.

„Noi am arătat clar, cu date, că o formulă mai bună de reglementare a prețurilor nu este. Noi vrem să liberalizăm în general piața, dar eu m-am expus pe subiect deja”.

Conform HOTĂRÂRII, adoptate pe marginea raportului, Parlamentul va examina posibilitatea efectuării unui audit de performanță extern, independent, a activității Consiliului Concurenței. O altă recomandare ține de posibilitatea eliminării necesității de păstrare de către agenții economici a produselor petroliere principale în volum minim de 1000 metri cubi. Totodată, rămâne obiectivul transpunerii în legislația națională a Directivei UE privind obligația statelor membre de a menține un nivel minim de rezerve de produse petroliere în volumul echivalent pentru două luni de consum intern.

Guvernul va examina posibilitatea reducerii prețurilor la transporturile de persoane în trafic raional sau interraional, precum și va analiza posibilitatea de reducere a prețului la produsele petroliere pentru operatorii de transport rutier. De asemenea, se recomandă implementarea măsurilor de stimulare a procurării și a utilizării de către populație a mașinilor electrice și examinarea posibilității scutirii de taxe pentru operatorii de transport rutier la importul unităților de transport destinate serviciilor regulate. Totodată, documentul conține recomandări pentru Consiliul Concurenței, ANRE, autoritățile publice locale.

Comisia specială pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere a fost creată de Parlament pe 3 iunie 2022, având în vedere evoluția prețurilor la produsele petroliere din ultima perioadă, precum și recomandările Consiliului Suprem de Securitate. Comisia a fost constituită din patru membri: președintele comisiei Radu Marian, vicepreședintele Comisiei economie, buget și finanțe; secretar – Dorian Istratii; membri – Ion Șpac, Ersilia Qatrawi.

Anterior, economistul Veaceslav Ioniță a criticat formula de reglementare a prețurilor la carburanți. „Stabilirea prețului în fiecare zi a fost cea mai proastă și neinspirată decizie. Așa ceva nu veți găsi nicăieri în lume, iar această reglementare nu are nimic în comun cu formarea corectă a prețurilor și protejarea cetățenilor de abuzurile companiilor petroliere. Moldova trece printr-o criză a creșterii prețurilor fără precedent în ultimii 20 de ani, dar mai mult de jumătate din știrile negative despre creșterea prețurilor sunt generate de produsele petroliere. Gazul s-a scumpit de 3 ori, dar știri negative despre aceste scumpiri sunt de cel puțin 4-5 ori mai puține decât despre produsele petroliere, care au înregistrat majorări de prețuri mult mai modeste. Prin acest mecanism absurd, actualei guvernării îi sunt aduse cele mai mari lovituri de imagine”, a precizat acesta.


Pub