Dosarul portului Giurgiulești: Procurorii au aplicat sechestru pe active de circa 150.000.000 lei, iar fostul șef al companiei care îl gestiona, pus sub învinuire

La solicitarea Procuraturii pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS), judecătorul de instrucție a autorizat aplicarea sechestrului în sumă ce depășește 150.000.000 lei pe active care formează capitalul social al companiei care gestionează Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti.

Foto: Portul Internațional Giurgiulești

Cauza penală datează din 2020 și vizează delapidarea averii străine de către foști factori de decizie în cadrul companiei Bemol. Mai exact, cauza penală ține de acțiuni pretins ilegale care au stat la baza preluării gestionării portului. Drept rezultat al investigațiilor, în iunie 2022, o persoană cu rol de factor de decizie a fost pusă sub învinuire de către procurorii PCCOCS, persoană care pe parcursul urmăririi penale se prevalează de prezumția nevinovăției, conform legii. Potrivit Moldstreet, ar fi vorba despre fostul șef al Danube Logistic, Thomas Moser.

Sechestrul aplicat are ca scop prevenirea înstrăinării bunurilor și asigurarea reparării prejudiciului cauzat. Acțiunile de urmărire penală continuă, în vederea investigării întregului spectru infracțional vizat de dosarul penal, cu ulterioara informare a publicului despre rezultatele obținute.

În noiembrie 2019, compania olandeză Danube Logistics Holding BV, deţinută de Thomas Moser, a acuzat printr-un comunicat oficial că Bemol Retail SRL ar întreprinde acțiuni ilegale, cu scopul de expropriere a părților sociale deținute de companie în cadrul operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești.

„Danube Logistics Holding BV și Danube Logistics SRL au solicitat autorităților de stat ale Republica Moldova investigarea acestei tentative de expropriere, care este întreprinsă cu suportul unor măsuri ilegale ale unor executori judecătoreștii, acțiunile cărora au fost acționate in instanță", potrivit comunicatului companiei.

De cealaltă parte, compania Bemol îl acuza pe Thomas Moser de management defectuos al rețelei de benzinării. Totodată, Alexandru Tănase declara că atunci când Moser a preluat funcția de conducere a Bemol, compania era falimentată, iar atunci când Moser a plecat din companie, aceasta avea deja peste 50 de benzinării în toată țara.

În mai 2021, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group),  potrivit mold-street.com, cu referire la un comunicat al instituției bancare. Astfel, BERD a devenit unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internaţional Liber Giurgiulești.

Din registrul oficial al întreprinderilor din Cipru, aflăm că suma tranzacției a constituit 1000 de Euro. Astfel, BERD a cumpărat cu 1000 de Euro un obiectiv economic de importanță strategică națională, în care până la moment s-au investit peste 50 de milioane de Euro, scria bani.md.

„Prin această achiziție, BERD își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul”, se arată în comunicatul instituţiei bancare.

BERD susţine că a sprijinit construcția și exploatarea Portului Internațional Liber Giurgiulești din 1995 și, în 2013, a înlocuit Credit Suisse ca beneficiar economic primar al funcționării portului în urma refinanțării datoriilor restante ale Danube Logistics către Credit Suisse.

„În calitate de proprietar al portului, BERD speră ca în viitorul apropiat, pentru a susține și impulsiona dezvoltarea economică a Republicii Moldova, să fie îndeplinite toate obligaţiile investiţionale restante prevăzute în Acordul de Investiții din 2004 dintre Republica Moldova și dezvoltatorii de atunci ai portului”, se mai arată în comunicat.

Portul Internațional Liber Giurgiulești este singurul port maritim-fluvial al Republicii Moldova situat pe Dunăre și facilitează, în medie, comerțul internațional al companiilor moldovenești cu peste 50 de țări în fiecare an.

Operatorul acestuia este firma Danube Logistics, proprietarul - beneficiarul căreia era Thomas Moser.

Controlul asupra acestei companii şi asupra portului este subiect de litigiu în Republica Moldova şi alte state.

Or Thomas Moser este acuzat de Rafiq Aliyev, beneficiarul grupului Bemol, că și-a însușit în mod ilegal una dintre companiile care i-au fost încredințate spre conducere (Danube Logistics SRL, Portul Giurgiulești), trecând-o pe numele lui contra unei sume de 344 USD.

Cu scopul de a returna Portul proprietarului său legal, acționarul grupului de companii, din care face parte Bemol Retail, a inițiat anumite procese de judecată și alte proceduri legale atât în Moldova, cât și în străinătate.


Pub