Patronatele din transport cer Cancelariei de Stat să-și retragă cererea din judecată pe tariful în capitală: Suntem indignați de acest amestec, când Guvernul nu ne ajută cu nimic

Patronatele din transport cer Cancelariei de Stat să-și retragă cererea din judecată pe tariful în capitală. „Solicităm retragerea cererii de anulare a majorării taxelor în municipiul Chișinău și cerem autorităților centrale adoptarea deciziilor privind reducerea costurilor la combustibil pentru transportul național regulat de persoane, precum și anularea deciziilor ilegale în interesul companiilor afiliate PAS, a moratoriului”, se arată într-un comunicat emis de Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi ”Transportatorul”.

Foto: UNIMEDIA

„Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi ”Transportatorul” susține poziția Primarului general al mun.Chisinău, dl Ion Ceban cu privire la decizia de majorare a tarifelor în transportul municipal, deși consideră că aceasta a fost luată cu întârziere. Totodată dezaprobăm încercările guvernării de a asigura funcționalitatea ramurii transporturilor atît la nivel municipal cît și la cel național. Suntem indignați de amestecul Cancelariei de Stat în problema transporturilor municipale în situația cînd sunt ignorate sute de decizii vădit ilegale APL cu tentă corupțională – exemplu deciziile Vicepreședintei raionului Cimișlia în interesul firmei afiliate deputatei PAS, .

Regretăm acțiunile premeditate de distrugere a ramurii transporturilor de persoane în regim național (inclusiv municipal) prin adoptarea deciziilor ilegale în interesul unor companii afiliate, modificarea legislației pentru preluarea afacerilor, susținerea schemelor de majorare a costurilor serviciilor. În esența, din cauza administrării neconforme a ramurii este stimulată inflația la nivel național și sărăcită cea mai vulnerabilă parte a societății – bugetarii cu cele mai mici salarii: personal medical auxiliar, personal din sistemul educațional primar, etc. Incă din perioada pandemiei actualei guvernări au fost propuse soluții ce ar permite reducerea costurilor la serviciile de transport și care ar duce la minimizarea creșterii prețurilor: excluderea taxelor și accizelor la motorină doar pentru transportul regulat național de persoane ar permite păstrarea tarifelor la nivel mai jos. Insă din cauza prețurilor majorate de călătorie mii de persoane din suburbiile Chișinăului, altor orașe și sate refuză la locurile de muncă, ca rezultat se reduce numărul de curse, se micșorează consum de combustibil și scad vînzările a Stațiilor de Alimentare cu Petrol,SDT, șamd – capitala va rămâne fără surori medicale, șoferi de ambulanțe, vânzători la magazine, educatoare la grădinițe deoarece cheltuielile de transport depășesc jumătate din salariul acestora, iar statul nu are capacitatea de majorare a acestora.

Printre măsurile urgente de mediul de afaceri au fost propuse:

1. Stabiliea TVA=0 pentru transporturile naționale pe rute regulate.

2. Returnarea lunară accizului la motorină utilizată de fiecare companie la efectuarea transportului de persoane. Această măsură va permite reducerea costului efectiv al motorinei cu 3 lei/litru. 2 2. Reducerea tarifelor autogării la 2-3% cu implementarea sistemelor de stimulare a procurării biletelor în prealabil. Numai în Republica Moldova (așa cum a fost în URSS) biletele procurate în prealabil sunt mai scumpe decît cele vîndute la plecare.

3. Obligarea companiilor petroliere de a aplica tarife angro la SAP pentru transport regulat de persoane.

4. Anularea taxelor rutiere și compensarea costului asigurărilor RCA pentru transport regulat de persoane.

Eventualele devieri bugetare pot fi compensate prin: - Resursele alocate de Guvernul României, fondurile DR, ecologic, susținere a populației, etc - Amânarea finanțării partidelor pentru anii 2020-2025 - Plafonarea salariilor și pensiilor exagerate de peste 20000 lei la funcționari publici, șefi de instituții și agenții, întreprinderi de stat și capital de stat, organizații sub control parlamentar, etc - Interzicerea premiilor și repartizarea profiturilor la întreprinderi cu capital de stat in interesul funcționarilor, inclusiv cei de la MoldovaGaz, Moldtelecom, etc - Interzicerea transportului de serviciu conducătorilor la instituții de stat, inspecții și agenții independente, consilii raionale, IS și SA cu capital de stat (milionarii de la BNM, ANRE, Parlament, ANSC, CC, ADR, AIPA, APPI, APSN, CCA, etc pot sa ajungă la serviciu cu mașini persoanele, așa cum fac medicii, profesorii sau alți bugetari) cu transmiterea unităților de transport serviciilor operative.

Solicităm retragerea cererii de anulare a majorării taxelor în municipiul Chișinău și cerem autorităților centrale adoptarea deciziilor privind reducerea costurilor la combustibil pentru transportul național regulat de persoane, precum și anularea deciziilor ilegale în interesul companiilor afiliate PAS, a moratoriului”, se artă în comunicat. 

Călătoria cu transportul public costa 6 lei din 1 iulie, în mun. Chișinău, conform noii metodologii aprobate de Consiliul Municipal Chișinău, în cadrul ședinței din 13 iunie. Cu abonamentul procurat se va putea călători din suburbie în Chișinău și retur, indiferent dacă persoana schimbă transportul de pe troleibuz sau autobuz, prețul și abonamentul va rămâne unic și neschimbat, anunță Primăria capitalei.

Totodată, 200 de mii de pensionari, 40 de mii de copii și elevi până în clasa 5-a, precum și 18 categorii de persoane, inclusiv vulnerabile, vor călători gratuit.


Pub