Țițeiul ieftin atrage Beijingul! Rusia devine cel mai mare furnizor de petrol al Chinei

20 Iun. 2022, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Iun. 2022, 10:48 // Actual //  MD Bani

Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei, deoarece țara a vândut țiței la preț redus către Beijing, pe fondul sancțiunilor din cauza războiului din Ucraina.

Importurile de petrol rusesc au crescut cu 55% față de un an mai devreme, până la un nivel record în mai. Astfel, Rusia a înlocuit Arabia Saudită ca cel mai mare furnizor al Chinei, scrie BBC.

China a intensificat achizițiile de petrol rusesc, în ciuda cererii reduse de restricțiile de Covid și de încetinirea economiei. În februarie, China și Rusia au declarat că prietenia lor nu are „limită”.

Și companiile chineze, inclusiv gigantul de rafinare de stat Sinopec și Zhenhua Oil, administrată de stat, și-au mărit achizițiile de țiței rusesc în ultimele luni, după ce li s-au oferit reduceri mari, deoarece cumpărătorii din Europa și SUA au evitat energia rusă, în conformitate cu sancțiunile impuse războiului împotriva Ucrainei. .

Importurile în China, care includ livrări pompate prin conducta din Oceanul Pacific din Siberia de Est și transporturi pe mare, au totalizat aproape 8,42 milioane de tone luna trecută, potrivit datelor Administrației Generale a Vămilor din China.

Acest lucru a împins Arabia Saudită – fosta cea mai mare sursă de petrol brut a Chinei – pe locul doi cu 7,82 milioane de tone.

În martie, SUA și Marea Britanie au declarat că vor interzice petrolul rusesc, în timp ce Uniunea Europeană depune eforturi pentru a pune capăt dependenței sale de gazul rusesc.

Exporturile de energie sunt o sursă vitală de venituri pentru Rusia, dar este posibil ca această mișcare să afecteze și consumatorii occidentali.

Săptămâna trecută, un raport al Centrului de cercetare pentru energie și aer curat a declarat că Rusia a câștigat venituri de aproape 100 de miliarde de dolari din exporturile de combustibili fosili în primele 100 de zile ale invaziei Ucrainei de către țară, în ciuda unei scăderi a exporturilor.

Uniunea Europeană a reprezentat 61% din aceste importuri, în valoare de aproximativ 59 de miliarde de dolari.

În general, exporturile de petrol și gaze rusești sunt în scădere, iar veniturile Moscovei din vânzările de energie au scăzut, de asemenea, de la un vârf de peste 1 miliard de dolari pe zi în martie.

Dar veniturile au depășit totuși costul războiului din Ucraina în primele 100 de zile. CREA estimează că Rusia cheltuiește în jur de 876 de milioane de dolari pe zi pentru invazie.

Cifrele de luni au mai arătat că China a importat luna trecută 260.000 de tone de țiței iranian, al treilea transport de petrol iranian din decembrie anul trecut.

China a continuat să cumpere petrol iranian, în ciuda sancțiunilor SUA asupra Teheranului.

Realitatea Live

18 Apr. 2024, 07:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
18 Apr. 2024, 07:44 // Actual //  Lupu Eduard

Registrul european de transparență pentru activități de lobby are lacune, arată un raport publicat miercuri, 17 aprilie, de Curtea de Conturi Europeană. Mecanismul, care ajută la informarea publicului despre cine încearcă să influențeze deciziile la nivelul instituțiilor europene, permite anumitor activități să treacă neobservate, se arată în document.

Registrul de transparenţă al UE are elemente pozitive şi informează cetăţenii cu privire la influenţa potenţială a lobbiştilor. Acest registru are însă unele deficienţe şi lacune în informaţii, care reduc din transparenţa activităţilor de lobby din cele mai mari trei instituţii ale UE. În plus, lobbiştii pot ocoli registrul pentru o serie de interacţiuni prin care pot influenţa totuşi legiuitorii UE, conform Agerpres.

Jorg Kristijan Petrovic, membrul Curţii care a condus acest audit, susține că mecanismul trebuie întărit pentru a avea efectul scontat.

„Registrul de transparenţă al UE trebuie să devină mai puternic, în aşa fel încât să nu fie doar un tigru de hârtie. Registrul aduce informaţii utile, dar nu este o soluţie-miracol. O serie de interacţiuni de lobby pe lângă legiuitorii UE pot avea loc la adăpost de privirile publicului, ceea ce reduce transparenţa şi erodează încrederea cetăţenilor”, a afirmat acesta.

Auditorii critică faptul că lobbiştii trebuie să fie înscrişi în registru doar pentru reuniunile cu cei mai înalţi membri ai personalului şi că sunt raportate doar reuniunile preprogramate. Întâlnirile spontane, conversaţiile telefonice neprogramate şi schimburile de e-mailuri nu trebuie consemnate oficial, iar lobbyiştii nu au obligaţia de a fi înscrişi în registru pentru a se putea întâlni cu angajaţi ai instituţiilor sub nivelul de director-general (adică majoritatea angajaţilor). Deşi instituţiile iau măsuri pentru a mări transparenţa şi a încuraja înregistrarea, ceea ce conduce la mai multe informaţii publicate cu privire la reuniunile şi activităţile cu lobbişti înregistraţi, această publicare nu este sistematică.

În plus, verificările datelor comunicate de lobbyişti ar trebui şi ele îmbunătăţite, în special din cauza riscului ca ONG-urile finanţate de terţe părţi să nu îşi prezinte sursele de finanţare, declarând doar că îşi reprezintă interesele proprii sau interesele colective ale membrilor lor. O treime din ONG-urile înregistrate se declaraseră în această categorie. În fine, site-ul web al registrului prezintă unele limitări importante, în sensul că informaţiile legate de aspecte esenţiale ale activităţilor de lobby nu sunt suficiente pentru a permite controlul public. În plus, site-ul ar trebui să fie mai uşor de utilizat.

Numărul lobbyiştilor înscrişi în registrul de transparenţă al UE a crescut considerabil de la crearea acestuia, mai precis de la aproximativ 5.500 în 2012 la circa 12.500 în 2024. Registrul este voluntar şi are la bază un acord interinstituţional, care nu este un act legislativ cu caracter obligatoriu. Prin urmare, nu se pot impune sancţiuni în baza acestui acord, spre deosebire de dispoziţiile în materie de lobby din unele ţări din UE, care, în plus, acoperă o gamă mai largă de membri ai personalului.

De exemplu, o organizaţie neguvernamentală identificată în „Qatargate” nu era înregistrată, dar a coorganizat o conferinţă la Parlament în iunie 2022. În acelaşi timp, măsurile coercitive pe care instituţiile le pot lua pentru a se asigura că lobbyiştii respectă cerinţele de înregistrare şi de furnizare de informaţii nu sunt suficiente. În medie, între 2019 şi 2022, aproape 1.000 de lobbyişti au fost eliminaţi în fiecare an din registru, din motive administrative. În schimb, doar şase au fost eliminaţi în urma unor anchete.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău