Chicu: 9 ani de când spuma verde se pupa cu Merkel și Biden, iar pe din spate vindea aeroportul rușilor

Fostul premier Ion Chicu susține că acum exact 9 ani în urmă Aeroportul Internațional Chișinău a fost vândut unei companii din Habarovsk, Rusia. „La televizor spuma verde se pupa cu Merkel și Biden, iar pe din spate cedau unicul aeroport internațional al țării rușilor”, a declarat Chicu.

Foto: UNIMEDIA

„Exact cu 9 ani în urmă, cel mai „pro-european” guvern (după actualul) din istoria țării, concesiona Aeroportul Internațional Chișinău unei companii din Habarovsk, Rusia. Pe atunci, era o colaborare tacită între Chișinău și Moscova: noi le dăm aeroportul, ei se fac că nu ne cer plata pentru gazele livrate (în 2011-2015 s-au acumulat 393 mln. dolari datorie pe gaze, pe care rușii ni le cer acum)... Așa era, la televizor spuma verde se pupa cu Merkel și Biden, iar pe din spate cedau unicul aeroport internațional al țării rușilor.

„Aniversarea” concesionării a trecut neobservată anul acesta la Chișinău, deși în alți ani era mare zarvă la acest subiect. De ce a dispărut subiectul de pe agenda publică? De ce "presa independentă" va arăta mai degrabă cum Gavrilița strivește în marș o bătrânică, decât să mai zică ceva de jaful veacului - adică al aeroportului și miliardului? E simplu - aceeași bandă a revenit la putere.

În 2020, după ce guvernul de atunci a reziliat contractul criminal de concesionare a aeroportului cu Avia Invest, „investitorii de la Habarovsk” s-au adresat la Arbitrajul Internațional de la Stockholm. Deoarece procesul este de durată, iar guvernul nu avea posibilitate legală să preia forțat aeroportul (așa au semnat guvernanții în 2013, încât guvernul nu mai avea practic niciun drept în acest contract de concesiune), noi am găsit atunci o posibilitate legală de a lua în buget „investitorului”50% din acea taxă aeroportuară de 9 euro, pe care fiecare pasager o achită. Posibilitate legală de a anula totalmente această taxă sau pentru a o diminua - nu există (iarăși din cauză, că guvernul de atunci a semnat așa contract).

Deci, din 1 iulie 2020, „băieții de la Habarovsk” au fost nevoiți să verse în bugetul statului câte 4,5 euro din cei 9 euro, luați de la fiecare pasager la decolare.

În 2020 era pandemie, zboruri puține, și la buget au ajuns doar circa 10 mln. de lei din impozitarea cu 50% a celor 9 euro. În 2021, deși tot cu o perioadă semnificativă de pandemie, la buget au ajuns deja peste 84 mln. de lei. În acest an, încasările sunt infime față de anul trecut - doar circa 10 mln. lei. Nu mă voi grăbi să vin cu opinie de ce s-au prăbușit încasările și dacă asta este legat cu introducerea administrătii externe de către Spânu și banda la aeroport. Posibil, că din cauza războiului și închiderii cerului, în aceste luni am avut mai puține zboruri. Vom urmări acest proces și vă vom ține informații. Poate „presa independentă”face un demers autorităților la acest capitol?”, a menționat Ion Chicu.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între firmele rusești Habarovski Aeroport și Kolomenski Zavod.


Pub