image
Sursa foto: Profimedia Images

Cine mai cumpără petrol rusesc și cine a renunțat la importurile din Rusia

Chiar și înainte ca UE să adopte embargoul asupra petrolului rusesc importat pe mare, cel puțin 26 de rafinării europene majore și societăți comerciale au decis să renunțe la combustibilii fosili din Rusia, scrie Reuters. În același timp, China și India, care au refuzat să condamne acțiunile Moscovei, cumpără țiței rusesc la preț redus.

Australia, Marea Britanie, Canada și Statele Unite au interzis importurile de petrol rusesc, în timp ce națiunile G7, precum Japonia, s-au alăturat și ele embargoului pe 8 mai sau s-au angajat să renunțe treptat la țițeiul din Siberia.

Statele UE s-au pus de acord luni să interzică importurile de petrol rusesc livrat pe mare cu vasele petroliere și să renunțe în următoarele șase luni la țiței și în opt luni la produsele rafinate din Rusia.

Embargoul exclude petrolul livrat prin conducta Drujba ceea ce le va permite rafinăriilor din Europa de Est și Germania să continue să importe din Rusia. Polonia și Germania au promis că vor renunța și la țițeiul livrat prin conductă până la finalul anului 2022, ceea ce ar acoperi 90% din toate importurile de petrol din Rusia ale Uniunii Europene.

India, pe de altă parte, a importat 34 de milioane de barili de petrol rusesc de când Moscova a invadat Ucraina, potrivit datelor Refinitiv Eikon, și urmează să mai cumpere încă 28 de milioane de barili în luna iunie.

Ce companii continuă să importe petrol din Rusia

Indian Oil Corp, care operează cele mai importante rafinării din țară, a cumpărat peste 6 milioane de barili de țiței Ural din 24 februarie și are contract cu Rosneft pentru aprovizionarea cu 15 milioane de barili de petrol rusesc în 2022.

Alte companii din India care continuă să cumpere petrol rusesc: Bharat Petroleum, Hindustan Petroleum, Mangalore Refinery and Petrochemicals, Navara Energy

Sinopec, cea mai mare companie de procesare a petrolului din Asia, continuă să cumpere țiței din Rusia conform contractelor pe termen lung deja semnate.

MOL a spus că va dura cel puțin între 2 și 4 ani până când rafinăriile sale din Slovacia și Ungaria vor putea procesa și alte tipuri de țiței, care în acest moment reprezintă 35% din consum.

Neftochim Burgas (Bulgaria), deținută de Lukoil, continuă să rafineze țiței rusesc, care reprezintă 50% din consumul rafinăriei.

PCK Schwedt (Germania), deținută în proporție de 54% de Rosneft, continuă să cumpere țiței rusesc prin conducta Drujba; la fel face și rafinăria Leuna. Petrolul rușilor reprezintă 14% din consumul celei mai mari rafinării din Germania.

ISAB, cea mai mare rafinărie din Italia, controlată de Lukoil printr-o altă companie, continuă să cumpere țiței rusesc. Guvernul de la Roma a spus că ia în considerare posibilitatea de a naționaliza compania.

Cine a renunțat la petrolul rusesc

OMV Petrom a spus că se pregătește să renunțe la importurile de țiței din Rusia, care reprezintă în jur de 30% din necesarul anual al rafinăriei Petrobrazi.

BP (Marea Britanie) a spus că a ieșit de pe piața rusească și că nu va mai semna noi contracte cu companiile din Rusia.

Shell, cel mai mare comerciant de petrol din lume, a oprit importurile de țiței rusesc și produse rafinate.

TotalEnergies (Franța), care operează și rafinăria Leuna din estul Germaniei, nu mai semnează contracte noi pentru a cumpăra petrol rusesc și plănuiește să renunțe treptat la importuri până la începutul anului 2023.

Alte companii care au spus că nu mai cumpără petrol sau urmează să renunțe la importurile din Rusia: ENEOS (Japonia), Eni (Italia), Equinor (Norvegia), Galp (Portugalia), Hellenic Petroleum (Grecia), Preem (Suedia), Repsol (Spania), PKN Orlen (Polonia), Neste (Finlanda), Varo Energy (Elveția), Trafigura, Glencore.

Noutăţile partenerilor

comentarii: