(video) Dispute între deputații PAS și BCS: „Duceți-vă la Putin și întrebați de ce nu oprește războiul”

Proiectul propus de PSRM, care prevede stabilirea unei scutiri de TVA și 50% din accize pentru benzină și motorină, și a unei cote de 4% pentru gazele naturale și cele lichefiate a provocat discuții în contradictoriu la ședința Comsiei economie buget și finanțe, care a avut loc astăzi. De la subiectul propriu-zis, deputații au ajuns la întrebarea: „De ce Putin nu oprește războiul?”

Foto: captura ecran

„Proiectul 84 din 21 martie vine cu propunerea de a stabili pentru benzină scutirea TVA și 50% din accize, pentru motorină, de asemenea, scutirea TVA și 50% din accize și stabilirea cotei de 4%, actualmente este 8% pentru gazele naturale și cele lichefiate, conform pozițiilor tarifare enumerate în proiectul de lege. La 23 martie dacă 1 litru de benzină costa 27,6 lei, în cazul administrării unei asemenea proceduri, scutirea de TVA, înjumătățirea accizului ar duce la mișcorarea prețului cu 8,8 lei. Astăzi dacă avem prețul de 31 de lei, ar însemna din contul TVA, ar fi o reducere de peste 9 lei. Ar fi o măsură în sprijinul cetățeanului simplu și al agenților economici care astăzi sunt loviți dur de scumpiri. Respectiv, la motorină dacă era prețul de 26,75 la 23 martie, astăzi ar costa 20,63 lei motorina. În ceea ce ține de gaz, la volum unitar, este nesemnificativ, dar dacă este vorba despre consum, în special pentru agenții economici, care consumă volume mai mari, aceasta ar veni ca un sprijin. Dacă la 23 martie era 14,06 lei, prețul la gaz urma să fie diminuat până la 13,52 lei. Ieri ANRE a aprobat un nu tarif la gaz, încă nu am făcut calculele, dar este pură matematică”, a punctat deputatul BCS Petru Burduja.

„Noi suntem în fața unei alegeri, fie ajutăm un grup de persoane, în cazul dat șoferii, în detrimentul unui alt grup de persoane, care sunt în special pensionarii, bugetarii, profesorii, pentru că în versiunea pe care ați propus-o dvs, Bugetul pierde. Anul trecut noi am încasat vreo 6 miliarde pe accize și carburanți și acum, dacă am vota proiectul dvs, am pierde un sfert practic din suma asta. Vorbim de cel puțin 2 miliarde, sunt bani enormi. Întrebarea e: noi îi ajutăm pe șoferi în detrimentul pensionarilor, profesorilor? E clar că noi toți am vrea să scoatem toate taxele, dar există și o responsabilitate pe care noi o avem față de cei mai vulnerabili. Un astfel de proiect ajută în special pe cei mai înstăriți, care au mașini mai scumpe, consum mai mare.E un risc pe care nu putem să ni-l asumăm”, a menționat deputatul PAS Radu Marian.

„Cel puțin 1,2 miliarde de lei la buget suplimentar îi primim față de ceea ce am planificat în decembrie 2021. Anume din această sumă poate măcar 400-500 de milioane dăm la cetățeni. Vă pun eu o întrebare: cât ați inclus în buget până la majorarea de 2000 de lei a pensiei?”, a răspuns, în replică, Petru Burduja.

„Acesta e cu totul alt subiect. În situația în care suntem statul trebuie să protejeze în primul rând pe cei mai vulnerabili, pe cei cu veniturile cele mai mici. Voi lua două extreme, să creștem contrastul, ca să vedem esența la ceea ce propuneți dvs: Un jiguli de 20 de ani, condus de un pensionar cu un venit de 3000 de lei consumă același volum la 100 km ca un Porsche de 70.000 euro. De ce noi trebuie să dăm aceeași facilitate la ambele categorii? De ce trebuie să-i protejăm în egală măsură de la aceste scumpiri pe acești doi cetățeni foarte diferiți?”, a întrebat deputatul PAS Dumitru Alaiba, președinte al Comisiei economie, buget și finanțe.

„Noi vorbim despre micșorarea prețului nu doar în aspectul de care dvs vorbiți. Vorbim în genere de mecanismul de supraviețuire sau de menținere a economiei în ansamblu. Perioada sezonieră de primăvară a trecut, dar acuș vine perioada de recoltare”, a răspuns Petru Burduja.

În discuție s-a implicat și deputatul Oleg Reidman: „Carburanții doar în ultimă instanță se referă strict la deplasarea automobiliștilor. Este logistică. Circulați prin oraș? Vedeți în fiecare dimineață la magazinul Franzeluța rânduri de câte 300 de oameni pentru a cumpăra cea mai ieftină pâine? De ce? Iată despre ce este vorba. Cu 6% a scăzut producția de pâine. De ce? Pentru că este mai scump să fie produsă, transportată etc. Resursele energetice sunt economie și abia apoi sfera socială”.

„Eu cred că distribuitorii de produse petroliere sunt în șoc de ce profituri obțin, după legea pe care ați adoptat-o voi anul trecut. Pe de altă parte, cetățeanul simplu deja psihologic nu mai ține piept la scumpirile. Unde e garanția că până la sfârșitul anului viitor benzina nu va mai crește”, a adăugat Burduja.

„Este un mecanism de plafonare, care include prețul de achiziție. Noi totul importăm. Dacă credeți că noi avem așa putere să convingem OPEC-ul să sporească producția sau să oprească războiul? Duceți-vă la OPEC și întrebați de ce nu cresc producția sau la Putin de ce nu oprește războiul”, a declarat Radu Marian.



Scumpirile la carburanți continuă și în prima zi de vară. Agenția Națională pentru Reglementare Energetică a afișat, pentru astăzi, un preț cu 14 bani pentru benzină, iar pentru motorină - cu 19 mai mare.

Și mâine, carburanții vor costa mai scump. Pentru litrul de benzină, șoferii vor plăti cu 17 bani mai mult decât astăzi, iar pentru cel la motorină - cu 28 de bani mai mult.

Ieri, deputații PSRM au acuzat guvernarea de neprofesionalism și nedorință de a gestiona situația de pe piața carburanților și din economie în general. În acest context, Vlad Batrîncea și Petru Burduja au cerut lichidarea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică și trecerea competențelor acesteia către Guvern.

Burduja susține că, „creșterea zilnică a prețurilor la carburanți devine o povară psihologică pentru cetățeni, pentru oamenii de afaceri și întreaga țară, dar nici ANRE – regulatorul național și nici Guvernul nu întreprind acțiuni eficiente de îmbunătățire a situației și nici nu dau explicații clare în acest sens”.


Pub