DOC Camioanele stau la vamă 4-5 zile. Transportatorilor le-a ajuns cuțitul la os și apelează la Președinție și Guvern

31 Mai 2022, 13:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
31 Mai 2022, 13:29 // Actual //  Lupu Eduard

Șoferii de TIRuri susțin că petrec chiar și 4-5 zile la vamă pentru efectuarea procedurilor vamale. Transportatorii de mărfuri se adresează Maiei Sandu, Nataliei Gavrilița și lui Andrei Spînu, pentru a pune în discuție și a soluționa problema la nivel de conducere a Republicii Moldova și României.

Într-o scrisoare adresată conducerii țării, Uniunea Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova (UTD) și Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) informează despre faptul că probleme similare au existat și anterior, însă s-au agravat după invazia Rusiei în Ucraina. Conform lor, situația creează cheltuieli suplimentare, duce la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a șoferilor, dar și pune în pericol exportul produselor perisabile.

Conform scrisorii, până la 24 februarie timp de așteptarea a camioanelor la vamă constituia circa 48 de ore. Actualmente acesta este de 2,5 ori mai mare și ajunge chiar și la cinci zile.

„Asociația AITA și Asociația Patronală UTD solicită de urgență punerea în discuție la nivel înalt cu autoritățile române a problemei date, în vederea identificării unor soluții imediate de fluidizare a traficului pentru operatorii de transport rutier internațional de mărfuri, în contextul traversării frontierei moldo-române”, transmit responsabilii.

576444357 Scrisoarea Transportatorilor Adresată Conducerii RM by Victor Ursu on Scribd

Amintim că, la început de aprilie transportatorii moldoveni comunicau că trebuie să aștepte zeci de ore la vamă pentru a trece procedurile de control. Potrivit lor, uneori chiar și 300 de vehicule stau în rând. Aceștia precizau că problema există de mai mult timp, însă s-a intensificat în contextul războiului din Ucraina. La rândul lor, responsabilii români afirmau că lucrează la capacități maxime, dar nu pot face față fluxului.

Declarațiile vs acțiunile autorităților

Actualmente, România este unica țară prin care mărfurile pot fi  transportate terestru către piața externă, în timp ce zeci de camioane stau în rând, iar șoferii așteaptă ca angajații Serviciului Vamal să realizeze procedurile necesare și speră să ajungă în timp util la destinații. Anterior, reprezentanții Serviciului Vamal au confirmat că problema la trecerea frontierei începe peste Prut. Bunăoară, la Sculeni vameșii români nu fac față fluxului mare de transportatori de mărfuri, iar autoritatea din Republica Moldova le recomandă șoferilor să opteze pentru alte puncte de trecere a hotarului.

Pe de altă parte, vameșii români afirmă că lucrează la capacitatea maximă, însă infrastructura pe care o au nu le permite să își optimizeze activitatea, iar autoritățile de peste Prut spun că de la începutul invaziei ruse în Ucraina, infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor şi materiilor de primă necesitate. Problema a fost discutată la început de aprilie și de Adina Vălean – comisarul european pentru Transporturi, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina – Mustafa Nayyem şi ministrul moldovean al Infrastructurii – Andrei Spînu și ministrul român al Transporturilor Sorin Grindeanu. Cei trei au vorbit despre soluțiile pe care România le oferă, iar oficialul de la București puncta că „liberalizarea transportului rutier de mărfuri pentru Republica Moldova şi Ucraina pentru toate categoriile de mărfuri (direct, tranzit, țară terță) reprezintă o altă variantă pe care o oferim”.

La mijlocul lunii mai, Vamal recomandă transportatorilor, care intenționează să traverseze hotarul cu camioane fără marfă să se deplaseze către posturile vamale de la Cahul sau Costești. De asemenea, la ieșirea din țară a autovehiculelor cu marfă care dețin statutul AEO, șoferilor li se recomanda să traverseze frontiera pe la aceleași posturi, însă să le evite dacă produsele pe care le transportă necesită control fitosanitar, deoarece acolo nu sunt prezenți reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor.

În același timp, Natalia Gavrilița anunța că produsele care se alterează mai ușor vor avea proceduri simplificate de control. Aceasta ofere asigurări că autoritățile colaborează cu responsabilii români pentru a soluționa problema, însă deocamdată rândurile de camioane mai stau la vamă, iar șoferii au de așteptat ore în și până le vine rândul să treacă de controalele stabilite.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 14:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 14:44 // Actual //  Lupu Eduard

Compania publică Teleradio-Molodva a avut un buget de 162 milioane de lei, dar a cheltuit 169,7 milioane de lei, cu 7,7 milioane de lei mai mult, potrivit raportului prezentat în cadrul ședinței de astăzi, 25 aprilie, a Parlamentului.

Compania publică Teleradio-Moldova a înregistrat în anul 2023 un total de 161,7 milioane de lei din subvenții de la bugetul de stat și venituri din activități comerciale, ceea ce reprezintă o scădere cu 2,5% față de indicatorul planificat. Din această sumă, 88,3% au provenit din subvenții de la bugetul de stat, iar restul de 11,7% din venituri proprii.

Diferența între subvențiile executate și planificate se datorează modului în care subvențiile pentru activele amortizabile sunt contabilizate pe parcursul utilizării acestora. De asemenea, veniturile proprii au depășit previziunile, atingând suma de 18,9 milioane de lei, cu o majorare de 10,9% față de suma planificată.

Cele mai mari venituri proprii, în sumă de 10,1 milioane de lei, au provenit din prestarea serviciilor de publicitate, incluzând difuzarea comunicărilor comerciale în cadrul Eurovision 2023 și publicitatea electorală. Cu toate acestea, veniturile din această sursă au înregistrat o ușoară scădere față de plan.

În ceea ce privește cheltuielile, Teleradio-Moldova a înregistrat un total de 169,7 milioane de lei, depășind planul cu 3,8 milioane de lei. Cele mai mari cheltuieli au fost alocate pentru cheltuieli de personal, în sumă de 102,5 milioane de lei, din care 79,3 milioane de lei au fost destinate salariilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău