Reconstrucția Ucrainei. Cum va fi realizată și cât va costa? 

Centrul pentru Cercetări în Politici Economice (CEPR), o rețea care întrunește peste 1600 de cercetători în economie, majoritatea activând la mai multe universități europene, a realizat un amplu studiu al situației curente în Ucraina (până la data de 5 aprilie 2022). Scopul acestui studiu este crearea unui plan de reconstrucție a țării și evaluarea costurilor necesare.  

Potrivit lui Iuri Gorodnicenko, economistul ucrainean de la Universitatea Berkeley care a coordonat acest studiu, cercetări și evaluări similare sunt realizate în prezent de mai multe instituții atât din UE, cât și din Ucraina. Planul prezentat de CEPR este una din versiunile care pot fi utilizate ca bază pentru reconstrucția țării. 

Economia Ucrainei astăzi 

Potrivit cercetătorilor, produsul intern brut al Ucrainei a scăzut deja cu circa 30 la sută, apropiindu-se de situația țărilor europene de după al Doilea Război Mondial, iar capacitatea de producție a scăzut de la 30% la 50%, pierderile fiind concentrate în partea de est a Ucrainei. Doar 1% din companii nu au raportat pierderi.  

Mai multe fabrici și uzine au fost distruse, porturi, căi ferate, depozite de grâne, centre logistice, linii de curent electric și de telecomunicații fiind avariate sau distruse. Fondul locativ și comercial este distrus în mai multe orașe mari. Probabil circa 30 la sută din culturile agricole nu au fost plantate.  

Ca rezultat al blocadei ruse, transportul maritim, principala cale pentru exporturile ucrainene, nu mai poate funcționa. În prezent, importurile au scăzut cu 80-90 la sută față de perioada dinainte de război, în timp ce exporturile au scăzut drastic. Iar deficitul fiscal a crescut din cauza că veniturile din impozite a scăzut cu 80%.  

Circa 30% dintre lucrători (inclusiv medici, ingineri, tehnicieni, etc.) au fost nevoiți să plece din localitățile unde activau.  

Cum trebuie să arate Ucraina ca acest plan să fie viabil 

Planul și costurile pentru reconstrucția Ucrainei se bazează pe presupunerea că după război statul rămâne funcțional și deține majoritatea teritoriilor sale, iar vestul țării nu a suferit daune fizice esențiale. De asemenea, pentru ca acest plan să fie potrivit situației de după război, se presupune că: 

  • Datoria publică este mare, iar deficitul fiscal este finanțat în mod principal de banca centrală și din ajutor financiar extern; 
  • Cetățenii au puțin venit sau deloc și majoritatea creditelor nu sunt performante; 
  • Rata de schimb valutar este fixată la nivelul dinainte de război și grivna cel mai probabil este supraevaluată; 
  • Ucraina își ia angajamentul să aloce resurse semnificative pentru forțele de securitate pe o perioadă nedeterminată; 
  • Deși nu este încă stat membru UE, Ucraina se va plasa pe calea către integrare; 
  • Ucraina are garanțiile că o altă invazie rusă nu va avea loc. 

Costuri 

Dacă condițiile enumerate mai sus rămân valabile la sfârșitul războiului, costurile totale pentru reconstrucție variază între 500 și 1000 de miliarde de dolari, luând în considerare următoarele:  

  • Costul de reconstrucție a infrastructurii (porturi, drumuri, linii electrice, sisteme de aprovizionare cu apă, etc.); 
  • Costuri asociate cu eforturile de război (armament și echipamente militare); 
  • Pierderi civile (fondul locativ și comercial, compensații pentru deces sau dizabilitate, indemnizații, etc.); 
  • Pierderea veniturilor curente sau viitoare (pierderea veniturilor companiilor, a investitorilor, etc.) 

Surse de venit 

Mai multe guverne din întreaga lume deja și-au exprimat interesul de a furniza ajutor pentru reconstrucția țării. Acest sprijin poate fi sub mai multe forme: granturi, garanții pentru împrumuturi, credite, servicii, etc. De asemenea, aici pot fi implicate și mai multe instituții bancare (Banca Mondială, Banca pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Europeană pentru Investiții), care pot oferi împrumuturi, iar Fondul Monetar Internațional poate furniza resurse financiare pentru a asigura accesul valutei străine și acoperirea deficitului fiscal. Organizațiile Națiunilor Unite pot furniza asistență de urgență. 

Pe lângă sursele financiare externe (instituții financiare și guverne), dar și cele oferite de fundații, afaceri și cetățeni ucraineni, o sursă importantă de venit pentru reconstrucția Ucrainei sunt reparațiile de război pe care Rusia ar fi obligată să le achite. O soluție în acest sens ar putea fi ca Rusia să direcționeze către Ucraina o parte din veniturile obținute din vânzarea de gaze și petrol. 

Pilonii de bază pentru reconstrucție 

Pentru revenirea Ucrainei la cel puțin situația dinainte de război, cercetătorii propun câteva principii pe care să se bazeze eforturile internaționale în reconstrucția țării:  

  • plasarea Ucrainei pe calea euro integrării; 
  • stabilirea unei agenții autorizate de către UE care să coordoneze și să administreze programele de reconstrucție. Aceasta va avea autonomie în luarea deciziilor pentru a minimaliza influența politică și a menține flexibilitatea într-un mediu incert și complex. De asemenea, agenția va fi responsabilă de gestionarea fondurilor venite din extern și va raporta rezultatele; 
  • Ucraina își asumă responsabilitatea pentru programul de reconstrucție; 
  • este încurajat și facilitat fluxul de capital străin și transferuri de tehnologii; 
  • ajutorul este mai degrabă în bază de granturi decât împrumuturi; 
  • reconstrucția este organizată în jurul principiului de zero emisii de carbon și dependență minimă de combustibili fosili. 

Cine va fi responsabil 

Așa cum a fost menționat mai sus, unul din pilonii de bază pentru reconstrucția Ucrainei va fi o agenție independent autorizată de UE. Aceasta va fi responsabilă de „colectarea” surselor financiare externe, dar și cele furnizate de guvernul și afacerile ucrainene, ca să responsabilizeze statul în ceea ce privește reconstrucția.  

Luând în calcul sugestiile agenției, statul va dezvolta un plan de reconstrucție de 5 ani, care va acoperi necesitățile financiare și de reconstrucție, va coordona programele de dezvoltare, va prioritiza și facilita alocarea resurselor. De acest plan va fi responsabilă o comisie care ar trebuie creată cât mai curând posibil, pentru ca să poată fi funcțională imediat cum se termină războiul. De asemenea, autoritățile ucrainene vor prezenta agenției spre evaluare lor, pentru ca fondurile să fie direcționate către cele mai importante acțiuni de reconstrucție și pentru a minimaliza potențialul de corupție. 

Un aspect important în buna desfășurare a reconstrucției este descentralizarea, și asta deoarece comunitățile locale înțeleg mult mai bine care sunt necesitățile lor. Astfel, agenția va furniza resurse direct către autoritățile locale. Acest model de reconstrucție va împuternici comunitățile locale prin direcționarea fondurilor către acțiuni eficiente și va spori controlul calității. De asemenea, pentru obținerea celor mai bune rezultate, autoritățile locale vor trebui să coopereze între ele pentru reconstrucția drumurilor, liniilor electrice, etc. 

Programul de reconstrucție  

Planul pe care ar urma Ucraina să-l implementeze pentru reconstrucția țării ar include câteva faze diferite: 

1. Răspuns de urgență și minimalizarea daunelor 

Această fază începe chiar în timpul ostilităților. Pentru a minimaliza daunele, Ucraina și aliații săi trebuie să conceapă o economie pe timp de război în conformitate cu riscul de securitate 

Cele mai importante acțiuni trebuie îndreptate către cele mai afectate regiuni: ajutor umanitar (produse alimentare, combustibil, medicamente), asistență tehnică pentru eforturile de planificare ale guvernului și sprijin logistic pentru a menține regiunile țării conectate.  

În regiunile relativ sigure, ajutorul trebuie să vină sub formă de asistență tehnică pentru relocarea activităților industriale, angajarea refugiaților, logistică, mobilitate digitală, sprijin pentru coridoarele verzi, construcția de imobiliare modulare pentru refugiați.  

De asemenea, în această fază trebuie implicate și țările vecine, unde pot fi create zone economice speciale care să asigure angajarea refugiaților, de exemplu, și dezvoltarea unor zone virtuale pentru industria IT a Ucrainei.  

2. Restaurarea urgentă a infrastructurii și a serviciilor elementare pentru restabilirea funcțiilor de bază ale economiei și statului 

Este elaborată o inventariere a daunelor, a capacităților și necesităților statului. Instituțiile financiare internaționale oferă fonduri de urgență guvernului ucrainean pentru a acoperi deficitul fiscal și a susține stabilitatea prețurilor și a valutei.  

Urmează reconstrucția infrastructurii și serviciilor de bază pentru funcționarea statului: linii de electricitate și comunicații, sisteme de aprovizionare cu apă și canalizare, porturi, căi ferate, drumuri, etc. De asemenea, luând în calcul faptul că Ucraina este o sursă de aprovizionare cu produse alimentare, agricultorii trebuie asigurați cu echipament tehnic și alte materiale necesare pentru recoltarea, depozitarea, transportarea și exportul culturilor agricole.  

3. Stabilirea elementelor de bază pentru planul de creștere rapidă și sustenabilă 

Vor fi ridicate restricțiile de export cu țările UE. Guvernul ar putea implementa un program de creditare a afacerilor pe termen scurt pentru ca acestea să aibă lichidități pe care să le investească. Aceste credite vor fi oferite prioritar companiilor care pot obține venituri rapide cu investiții minime, cum ar fi industria alimentară, IT, metalurgică/minieră care au rămas intacte după război. Prețurile trebuie liberalizate treptat pentru a evita deficitul și a stimula producția. 

Asistența socială trebuie să fie simplificată pentru a oferi cetățenilor mai degrabă resurse financiare decât bunuri. Statul poate angaja oameni în regiunile unde există daune materiale semnificative ale infrastructurii (curățarea de moloz, construcții, etc.) 

Restabilirea infrastructurii trebuie să vină la pachet cu restabilirea anumitor sectoare de importanță economică a țării.  

În această fază a reconstrucției este important să fie restabilită furnizarea de energie. Ucraina deja este conectată la piața UE a gazelor și recent a aderat la rețeaua de electricitate europeană. UE va trebui să asigure că Ucraina se va putea folosi de aceste surse, suficiente ca să se rupă de dependența de gazele rusești.  

Problema locuințelor poate fi rezolvată cu case prefabricate, care apoi pot fi privatizate de către cetățeni.  

4. Bazele creșterii pe termen lung 

Cel mai important aspect pentru succesul Ucrainei este atragerea investițiilor străine și a tehnologiilor pentru modernizarea radicală a țării. Datorită încrederii actuale în guvern, acesta are mai multă libertate în reformarea instituțiilor statului, ceea ce va constitui o oportunitate unică pentru transformarea țării. Iar perspectiva aderării la UE poate fi un imbold semnificativ pentru alinierea legislației cu cea a UE, pentru lupta cu corupția și pentru o democrație mai puternică. De asemenea, asta va permite ruperea de trecutul sovietic, ceea ce va însemna simplificarea codului fiscal sau actualizarea standardelor de calitate sovietice, de exemplu.  

Descentralizarea va fi și ea un aspect important în dezvoltarea țării. Deși această reformă a început încă în 2014, guvernul continuă să aibă un rol politic și administrativ important. Acum, dacă descentralizarea va rămâne pe agenda politică, asta va facilita alocarea resurselor străine pentru reconstrucție și dezvoltare la nivel regional.  

Blocada porturilor ucrainene a demonstrat vulnerabilitatea țării în ceea ce privește rutele comerciale. Din acest considerent, este important ca Ucraina să diversifice conexiunile cu UE prin mai multe autostrăzi, căi ferate și poduri. Iar un accent deosebit trebuie pus pe reconstrucția căilor ferate. Acestea pot fi refăcute pentru a putea fi utilizate de trenuri de viteză mare sau pot fi adaptate la ecartamentul UE, ceea ce ar facilita și mai mult exportul produselor ucrainene către piețele europene. 

O latură importantă în această fază este atragerea refugiaților acasă, iar reconstrucția caselor, spitalelor, școlilor este vitală pentru a atinge acest obiectiv. În acest sens, faptul că acestea vor trebui refăcute de la zero permite implementarea unor modele mai eficiente din punct de vedere energetic, crearea unor cartiere mai prietenoase și mai verzi și o infrastructură mai eficientă. Orașele distruse în război pot fi regândite și reconstruite cu utilizarea tehnologiilor moderne, planificare urbană eficientă și utilizarea energiei verzi.  

Deoarece cele mai mari două bănci din Ucraina sunt deținute de stat, privatizarea lor de către grupuri bancare străine ar putea oferi acces la piața financiară internațională și ar facilita accesul investițiilor străine. Banca Națională ar putea alinia legislația cu cea a Băncii Centrale Europene pentru a facilita intrarea băncilor europene în Ucraina.  

Instituțiile financiare internaționale pot oferi mai multe facilități fiscale și împrumuturi subvenționate pentru atragerea investitorilor în reconstrucția țării. Iar pentru a minimaliza riscurile, guvernul și investitorii se pot folosi de legislația UE pentru rezolvarea conflictelor.  

Integrarea în UE și modernizarea 

Ajutorul venit din afară trebuie să susțină și alinierea cadrului legal al Ucrainei cu cel al UE, să promoveze comerțul liber și să atragă investiții străine.  

Reconstrucția oferă și o oportunitate unică de modernizare a Ucrainei, de a pune bazele unei creșteri pe termen lung și de a integra țara într-o economie globală. Sprijinul acordat țării trebuie să se axeze pe creșterea capacității de producție și stimularea investițiilor (de ex., în echipamente, infrastructură, capital uman, asistență tehnică, etc.). 

Un pas important în ascensiunea în UE și reconstrucția țării va fi reducerea nivelului de corupție. Luând în calcul volumul mare de investiții pentru reconstrucție, va fi necesară crearea și punerea în funcțiune a unui mecanism eficient pentru utilizarea corectă a acestor fonduri, cum ar fi îmbunătățirea practicilor de achiziții publice și de monitorizare a rezultatelor. 

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.