(video) Spînu a prezentat Programul transport modern. Ce măsuri prevede acesta

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a prezentat, astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, lansarea Programului transport modern.

Foto: Andrei Spînu

„Planul nostru pentru redresarea transportului rutier conține mai multe măsuri, care pun bazele parteneriatului ăntre autoritățile publice centrale, locale, în beneficiul direct al cetățenilor. Măsurile incluse în programul transport modern constau în următoarele:

1. Vom lansa un program național de susținere a transportatorilor pentru înnoirea Parcului auto: acordarea de fonduri, sprijin pentru investiții, subvenții de la bugetul de stat, pentru a susține procurarea de microbuze și autobuze noi, moderne. În acest sens, analizăm oefrirea de fonduri de garantare a creditelor, credite preferențiale, reducerea de taxe la importul de autobuze și microbuze noi, moderne, și atragerea de fonduri europene și de la alți parteneri de dezvoltare ai RM.

2. Vom lansa un program național de combatere a transportului ilicit de pasageri, vom combate frauda și vom elimina transportul ilicit, la fel și în domeniul de taxi, care nu oferă siguranță și confortul de care oamenii trebuie să beneficieze. Din ianuarie lucrăm la prima campanie de combatere a transportului ilicit. Sunt implicate ANTA, SFS, IGP, Serviciul Vamal și Poliția de Frontieră pentru transportul internațional. Ne propunem ca în martie să înceapă această acțiune.

3. Digitalizarea și fiscalizarea domeniului, prin implementarea unui sistem de management integrat în transport - e-bilet, e-GPS, e-routing. Secretarul de stat în domeniul transportului va efectua o vizită de lucru în Polonia, săptămâna viitoare, pentru a aduce cele mai une practici în domeniu aici, în țara noastră. Astăzi voi semna ordinul pentru numirea unui nou director adjunct la ANTA, responsbail de diitalizare. Pentru prima dată, ANTA va avea un vicedirector responsabil de acest domeniu.

4. Modificarea metodologiei de calcul a tarifelor pentru pasageri și serviciile de autograră. Vom oferi o metodologie de calcul care ia în considerare criteriile de confort și reflectă opinia APL. Nu cred că un ministru sau orice altă instituție poate stabili tarife pentru toată țara, pentru toate localitățile și ele să fie corecte. Fără implicarea APL acest obiectiv va fi greu de atins. Nu avem metodologie pentru calcularea serviciilor de autogară. Vom lua în calcul liberalizarea prețului pentru anumite rute, în mod special pentru cele lungi, de peste 150 km. Am ajuns la o înțelegere pentru modificarea treptată a tarifelor, în contextul creșterii prețului la produsele petroliere. Am stabilit un mecanism prin care transportatorii pot stabili diferențiat tarife pentru rutele raionale și cele interraionale.

Am oferit pentru prima dată un mecanism prin care APL și transportatorii pot aunge la stabilirea unor tarife care să asigure un transport de calitate pentru anumite localități.

Astăzi voi semna ordinul pentru tarifele care vor intra în vigoare de la 1 martie.

5. Programul național pentru optimizarea rutelor. Ne vom implica pentru ca rutele de transport să fie eficiente, bine adaptate la fluxurile generale de trafic și la nevoile beneficiarilor, indiferent din ce localitate provin. La moment, ca să cunoașteți, zilnic avem la nivel raional 568 de rute, iar la nivel interraional - 1141 rute. Multe din rute nu sunt făcute și nu respectă nici un grafic. 33% din cursele interraionale nu se efectuează, iar la nivel raional cifra este de 16%. Pe parcursul timpului, din interese înguste de grup, s-a umblat la graficul de rute și avem un haos care nu permite dezvoltare normală a domeniului.

6. Modificarea Codului Transporturilor Rutiere. Vom asigura o legislație modernă, adaptată nevoilor actuale și eficientă, consultată temeinic. Parlamentul ne va sprijini în acest proces.

7. Elaborarea strategiei de mobilitate. Pentru un transport mai eficient și mai sustenabil pe termen lung, lucrăm la strategia de mobilitate care să includă toate tipurile de transport și să ofere o foaie de parcurs pe termen lung pentru acest domeniu”, a punctat Andrei Spînu.

Urmăriți conferința integral, pe UNIMEDIA:



La 10 februarie, Ministerul Infrastructurii și transportatorii au ajuns la un consens după ședința comună. Andrei Spînu a anunțat că multe din lucrurile care au fost propuse de transportatori au fost luate în calcul, însă o decizie finală pe acest subiect va fi luată luni, iar marți va veni cu toate detaliile.

În aceeași zi, șeful APOTA, Oleg Alexa, anunța că protestele transportatorilor se încheie, după discuția de la minister. „Preventiv avem așa - 70 de bani pentru interurban, 80 la raional, dar mai sunt niște detalii tehnice care noi dorim să le definitivăm”, preciza acesta.

Luni, 2 februarie, a început greva în transportul public, anunțată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), pe motiv că Ministerul Infrastructurii a ignorat solicitările înaintate privind recalcularea tarifelor, după majorarea prețurilor la carburanți. Astfel, pe 7, 8 și 9 februarie toate rutele naționale de microbuze au fost suspendate.

Reprezentanții Asociației Patronale a Profesioniștilor în Transporturi menționau că susțin protestul declarat de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și se alătură la acesta prin oprirea deservirii rutelor regulate pentru perioada 7-9 februarie 2022. Astfel, circa 95 la sută din rutele naționale vor fi sistate.

La sfârșitul lui ianuarie 2022, APOTA a înaintat un ultimatum MIDR, în care îi cerea să prezinte, în termeni restrânși, calcule reale ale tarifului la serviciile de transport și a tarifului la serviciile de autogară. Solicitarea a venit după multe altele, inclusiv un șir de proteste la ușa Guvernului, care nu s-au soldat cu rezultate.

Pe de altă parte, ministrul de resort, Andrei Spînua îi acuza pe cei din APOTA de manipulare și susține că nu există calcule reale care să argumenteze o majorare de tarif, îndemnându-i pe transportatori, calificându-i drept „un grup restrâns”, să accepte un dialog ce va soluționa toate problemele.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a ieșit în fața presei cu mai multe acuzații la adresa ministrului Andrei Spînu. La rândul său, oficialul a venit cu o reacție.

Piața Marii Adunări Naționale a fost plină de microbuze în dimineața zilei de 20 decembrie. Manifestanții au cerut ajustarea tarifelor, după scumpirile record a carburanților de la sfârșitul anului trecut.


Pub