Se scumpesc biletele în transportul național rutier: 95 de lei până la Bălți, în loc de 80

Noile tarife la călătorii vor intra în vigoare începând cu data de 1 martie 2022, a anunțat, astăzi, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. Potrivit acestuia, prețul unei călătorii va crește treptat, cu circa 10 bănuți pentru rutele naționale și cu maxim 20 de bănuți pentru cele raionale.

Foto: UNIMEDIA

Andrei Spînu a anunțat că tariful va fi modificat diferențiat, separat la nivel național și la cel raional.

„Astăzi voi semna ordinul, cu intrare în vigoare de la 1 martie. În acesta am introdus mai multe inovații. În primul rând, am făcut diferențiere dintre tarif pentru rutele interraionale, care va crește cu 10 bănuți, treptat. Solicitările inițiale au fost chiar de dublare a tarifului, mă bucur că am ajusn la acest consens. Al doilea mecanism este pentru rutele raionale, în interioriul unui raion, în care tariful ar crește cu maxim 20 de bănuți”, a precizat ministrul.

„Suplimentar am dat dreptul administrației publice locale,împreună cu transportatorii, ca să găsească anumite soluții eventuale, dacă este nevoia de un anuit transport, în anumite localități mai îndepărtate sau care au acces mai limitat, pentru a discuta și a stabili un alt tarif decât cel sgtabilit expres prin ordinul respectiv”, a mai adăugat Spînu.

Astfel, spre exemplu, pentru o călătorie din Chișinău până la Bălți, cetățenii vor plăti 95 de lei în loc de 80, cu 15 lei mai scump față de prețul anterior.

La 10 februarie, Ministerul Infrastructurii și transportatorii au ajuns la un consens după ședința comună. Andrei Spînu a anunțat că multe din lucrurile care au fost propuse de transportatori au fost luate în calcul, însă o decizie finală pe acest subiect va fi luată luni, iar marți va veni cu toate detaliile.

În aceeași zi, șeful APOTA, Oleg Alexa, anunța că protestele transportatorilor se încheie, după discuția de la minister. „Preventiv avem așa - 70 de bani pentru interurban, 80 la raional, dar mai sunt niște detalii tehnice care noi dorim să le definitivăm”, preciza acesta.

Luni, 2 februarie, a început greva în transportul public, anunțată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), pe motiv că Ministerul Infrastructurii a ignorat solicitările înaintate privind recalcularea tarifelor, după majorarea prețurilor la carburanți. Astfel, pe 7, 8 și 9 februarie toate rutele naționale de microbuze au fost suspendate.

Reprezentanții Asociației Patronale a Profesioniștilor în Transporturi menționau că susțin protestul declarat de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și se alătură la acesta prin oprirea deservirii rutelor regulate pentru perioada 7-9 februarie 2022. Astfel, circa 95 la sută din rutele naționale vor fi sistate.

La sfârșitul lui ianuarie 2022, APOTA a înaintat un ultimatum MIDR, în care îi cerea să prezinte, în termeni restrânși, calcule reale ale tarifului la serviciile de transport și a tarifului la serviciile de autogară. Solicitarea a venit după multe altele, inclusiv un șir de proteste la ușa Guvernului, care nu s-au soldat cu rezultate.

Pe de altă parte, ministrul de resort, Andrei Spînua îi acuza pe cei din APOTA de manipulare și susține că nu există calcule reale care să argumenteze o majorare de tarif, îndemnându-i pe transportatori, calificându-i drept „un grup restrâns”, să accepte un dialog ce va soluționa toate problemele.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a ieșit în fața presei cu mai multe acuzații la adresa ministrului Andrei Spînu. La rândul său, oficialul a venit cu o reacție.

Piața Marii Adunări Naționale a fost plină de microbuze în dimineața zilei de 20 decembrie. Manifestanții au cerut ajustarea tarifelor, după scumpirile record a carburanților de la sfârșitul anului trecut.


Pub