Ultimatum de la transportatori, îndesat cu acuzații către ministerul lui Spînu: Rutele regulate riscă să fie sistate de la 1 februarie

Transportatorii vin cu un ultimatum către ministerul Infrastructurii. Aceștia amenință cu sistarea rutelor regulate din februarie, dacă MIDR „în termeni restrânși nu va prezenta calcule ale tarifului la serviciile de transport și tarifului la serviciile de autogară, nu va veni cu măsuri clare și realizabile de soluționare a problemelor acute din ramură, nu va opri procesele corupționale și nu se va dezice de protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi”. Într-o nouă scrisoare deschisă a APOTA, aceștia spun că „de la numirea noului Guvern și până în prezent nu a fost întreprinsă nici o măsură îndreptată spre soluționarea problemelor acumulate în domeniul transporturilor, iar MIDR în comunicarea cu transportatorii utilizează doar minciuni, manipulare și amenințări”.

Foto: UNIMEDIA

„Deja a patra lună transportatorii rutieri ce deservesc rutele regulate naționale și MIDR nu pot ajunge la un numitor comun privind mărimea tarifului la serviciile de transport și la serviciile de autogară. Prevederile legislației care apără drepturile transportatorilor și obligă MIDR să aplice un tarif în baza calculelor reale sunt încălcate și ignorate într-un mod cinic de către minister.

Majoritatea transportatorilor sunt în prag de faliment. Costurile nu mai pot fi acoperite de încasări. În toate raionale țării există rute care nu se mai operează, iar numărul acestora este în creștere. Deja avem localități din care au fost sistate toate rutele. Populația acestor localități se deplasează cu taximetre sau cu transport ilicit și achită mult mai mult decât ar fi achitat dacă tariful ar fi fost majorat de către MIDR în baza unor calcule reale.

În același timp, schemele de corupție legate de protejarea transportului ilicit, protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi care au preluat gările și jefuiesc transportatorii, preluarea afacerilor, promovarea unor interese ilegale ale unor transportatori, organizarea controalelor abuzive, persecutarea celor care au participat la proteste etc. sunt dirijate personal de către ministru și conducerea ministerului”, se arată în comunicat.

Aceștia spun că „modul cum sunt examinate problemele din transport, neputința evidentă de a elabora soluții, lipsa capacității de a sesiza natura problemelor existente a scos la iveală incompetența totală a ministerului”.

„Această incompetență s-a evidențiat mai ales prin conținutul calculelor efectuate de MIDR privind tariful la transportul rutier.

APOTA a venit cu obiecțiile sale asupra calculelor efectuate de minister și a evidențiat discrepanța dintre ele și realitățile de azi. MIDR a exclus din calcule chiar și unele costuri evidente cum ar fi obligațiile transportatorilor de achitare a taxelor și impozitelor, de achitare a concediilor anuale, concediilor medicale, norma de 41 ore de muncă pe săptămână, cerințele AETR, costul combustibilului, costul real al reparațiilor și multe altele.

În septembrie 2021 transportatorii au solicitat ca MIDR să elaboreze și să promoveze mai multe măsuri care ar diminua iminenta creștere a tarifului. Am solicitat să aplicați măsuri identice cu cele din UE cum ar fi restituirea accizului (mecanism utilizat în Republica Moldova în sectorul agricol), precum și introducerea cotei 0 TVA, micșorarea accizei speciale pentru importul autobuzelor mai vechi de 10 ani, suportul financiar pentru înnoirea parcului de autobuze, aplicarea unui tarif real pentru serviciile de autogară și readucerea activității gărilor într-un câmp legal. MIDR nu a examinat nici una din aceste propuneri. Iar problema legată de tariful pentru serviciile de autogară a evidențiat nivelul înalt de coruptibilitate a conducerii ministerului. A devenit clar că banii acumulați ilegal de către gările lui Șor-Vîlcu-Andronachi ajung și în buzunarele conducerii ministerului”, mai spun aceștia.

În opinia Asociației, „ministerul dispune de suficiente pârghii, unele chiar fără costuri financiare, care puteau fi utilizate pentru a reduce din povara care va cădea inevitabil pe umerii pasagerilor, însă nedorința de a le implementa și incompetența ministerului vor pune pasagerii să aleagă între două alternative dure- fie vor achita un preț mai mare, fie vor rămâne fără serviciul de transport public”.

„În cazul în care MIDR nu a binevoit să găsească soluții pentru a diminua costurile transportatorilor, nouă nu ne rămâne decât să cerem ajustarea tarifului.

Jocul de jonglare cu cifrele pentru a simula efectuarea calculelor, precum și procedura inventată de a obține avize pozitive de la consiliile locale privind acceptul de aplicare a unui tarif mai mare nu este acceptat de transportatori. Responsabilitatea de reglementare a mărimii tarifelor la serviciile de autogară și la serviciile de transport regulat este în exclusivitate a MIDR. Orice transfer al responsabilității către consiliile locale și cu atât mai mult obligația de a obține documente permisive de aplicare a mărimii tarifelor de la APL, care nu sunt prevăzute de normele de drept, sunt ilegale.

Un termen rezonabil în care trebuiau să fie efectuate calculele reale ale tarifului demult s-a scurs. MIDR trebuie să-și asume consecințele care vor urma în ramură din cauza incompetenței de care a dat dovadă.

APOTA declară că în cazul în care MIDR în termeni restrânși nu va prezenta calcule reale ale tarifului la serviciile de transport și a tarifului la serviciile de autogară, nu va veni cu măsuri clare și realizabile de soluționare a problemelor acute din ramură, nu va opri procesele corupționale și nu se va dezice de protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi, atunci transportatorii, la începutul lunii februarie în semn de protest își vor sista activitatea pe rutele regulate”, au conchis aceștia.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a ieșit în fața presei cu noi acuzații la adresa ministrului Andrei Spînu. Președintele APOTA a anunțat că protestele vor continua.

La rândul său, Andrei Spînu a venit cu o reacție.

Nemulțumirea transportatorilor a început în luna decembrie. Piața Marii Adunări Naționale a fost plină de microbuze în dimineața zilei de 20 decembrie. Transportatorii au cerut să fie auziți de autorități. Președintele APOTA Oleg Alexa suține că declarațiile recente ale ministrului Spînu precum că transportatorii ar fi venit abia acum cu sesizări și că sunt cei care sunt de acord să lucreze cu tariful vechi sunt „speculații”.


Pub