Tariful în transport, mărul discordiei între patronate și MIDR: Nu e majorare, e recalcul în conformitate cu legea

Transportatorii și Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regioanle nu au reușit să stabilească o soluție de compromis pe tariful la transport. Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi „Transportatorul” a venit cu un comentariu la proiectul de ordin cu privire la aprobarea tarifelor în transportul regulat de persoane. Patronatele susțin că „nu au fost înțelese de ministerul de resort” și că, de fapt, nu cer majorare de tarif, dar un calcul real al acestuia.

Foto: UNIMEDIA

Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi „Transportatorul” susține că „regretă” faptul că ministerul de resort nu a înțeles mesajul anunțat de transportatori.

„Nu cerem majorare de tarif. Cerem calcul real al tarifului, în baza Metodologiei aprobate și datelor statistice oficiale. Și în baza calculului real, nu adaptat, solicităm aprobarea măsurilor urgente de suport pentru domeniu - cât fiscale, atât și nefiscale.

Vă informăm că există zeci de propuneri, bazate pe practica Uniunii Europene, în vederea compensării creșterii costurilor – în așa fel, încât să nu fie afectate nici interesele agenților economic și nici a cetățenilor.

Suntem convinși că există soluții inteligente de gestiune a situației în interesul tuturor părților interesate, însă pentru aceasta este necesară o înțelegere clară a proceselor și dorință de lucru din partea conducerii autorității administrației publice de specialitate, fără populism, amenințări și manipulare a opiniei publice.

Considerăm că Guvernul actual trebuie să uite instrumentarul totalitar marxist-leninist de strămutare a obligațiilor față de societate pe umerii mediului de afaceri, ci să inițieze aplicarea măsurilor de susținere a business-ului în perioada complicată, după exemplul țărilor UE și SUA.

Menționăm că ordinul în varianta prezentată nu poate fi aprobat din mai multe considerente:

1. Modalitatea de modificare a tarifelor, propusă prin ordin contravine legislației în vigoare, iar orice aplicare a prevederilor acestuia de către Administrațiile publice locale și/ sau de către operatorii de transport pot deveni obiect al unor anchete penale, din motivul că art. 145, alin. (2) din Legea 150/2014 prevede expres că tarifele la serviciile de transport rutier prin servicii regulate în trafic raional și internațional,...sunt stabilite de organul central de specialitate.

2. Calculele nu sunt făcute în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor (pasagerilor) și bagajelor cu transportul auto (în continuare Metodologiei).

3. Calculul anexat la proiectul de ordin nu sunt bazate pe datele statistice oficiale, conform art.37 al Metodologiei

4. Nu sunt prezentate calculele justificative care au dus la aprobarea de către Minister a tarifelor din punctul 2.

5. Restul datelor – uzura, coeficientul de îmbarcare, distanța medie a cursei, numărul de zile lucrate, etc – sunt datele selectate arbitrar, fără temei justificativ.

Reieșind din aceste 5 considerente, o analiză și avizare detaliată a unui act administrativ vădit ilegal, ce nu are la bază nici o justificare legală, este lipsită de sens.

Deși înțelegem aspectul social al serviciului, considerăm că abordarea comunist-socialistă nu trebuie să determine politica statului în economia „veritabilă” de piață, iar obligațiile sociale ale statului nu pot fi puse pe umerii mediului de afaceri – așa cum este obișnuit în regimuri totalitare, arată comunicatul semnat de directorul executiv al Asociației, Anatolie Topală.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a publicat o cerere în care unul dintre transportatorii, care au participat la conferința „pentru majorarea tarifelor”, ar fi solicitat micșorarea acestuia.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a susținut o conferință de presă la data de 21 ianuarie, cu genericul: „Incompetența ministrului Andrei Spînu distruge transportul public de călători”. Astfel, președintele APOTA a anunțat că protestele vor continua.

Anterior APOTA a venit cu încă o adresare către ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. „În calculele anexate la cel de-al doilea proiect unele obiecții de ale noastre au fost luate în considerare, dar s-a comis o jonglare evidentă cu datele de bază, inclusiv excluderea unor componente pentru a crea impresia că rezultatul final nu se schimbă sau se schimbă în măsură mai mică”, susțin transportatorii.


Pub