image
Sursa foto: Reuters

Restauratorii versiunii florentine a statuii „Pieta”, de Michelangelo, au descoperit imperfecţiuni în marmura operei de artă

Restaurarea versiunii florentine a celebrei statui "Pieta", realizată de Michelangelo şi expusă la Museo dell'Opera del Duomo din Florenţa, a dus la descoperirea faptului că blocul singular de marmură din care a fost sculptată această capodoperă renascentistă prezintă o serie de imperfecţiuni, oferind astfel un posibil motiv pentru care lucrarea a fost abandonată cu puţin timp înainte de a fi finalizată, informează Reuters, citat de Agerpres.

Statuia, cunoscută şi sub numele de „Bandini Pieta" - pentru a putea fi diferenţiată de sculptura „Pieta" realizată tot de Michelangelo şi expusă în Bazilica Sfântul Petru din Vatican -, le prezintă pe Fecioara Maria şi Maria Magdalena care ţin în braţe trupul lui Hristos în timp ce acesta este dat jos de pe cruce de un bărbat, Nicodim, al cărui chip este un autoportret al marelui maestru renascentist.

„Este o Pieta care suferă şi totodată o lucrare foarte intimă... este cu adevărat o statuie personală", a declarat Beatrice Agostini, directoarea acestui proiect de restaurare.

Restauratorii florentini au confirmat că blocul de marmură, ce are o greutate de 2.700 de kilograme, prezintă o serie de "vene" şi numeroase crăpături minuscule, mai ales în zona bazei sale, iar aceste imperfecţiuni ar fi putut constitui motivul aflat în spatele deciziei lui Michelangelo de a nu mai lucra la statuie cu puţin timp înainte de a o finaliza.

Iniţial, artistul italian intenţiona să plaseze sculptura lângă mormântul său, însă la doar câţiva ani după ce începuse să lucreze la ea, la jumătatea secolului al XVI-lea, Michelangelo, ajuns pe atunci la vârsta de 75 de ani, a decis să abandoneze capodopera, oferind-o unui servitor, care a vândut-o apoi unui bancher, Francesco Bandini.

Restauratorii italieni nu au găsit niciun semn care să ateste lovituri de ciocan, infirmând astfel ipoteza larg răspândită potrivit căreia Michelangelo, nemulţumit de rezultatul lucrării, ar fi încercat să distrugă sculptura într-un moment de frustrare.

Proiectul acestei restaurări non-invazive a început în 2019, însă a fost întrerupt de mai multe ori din cauza pandemiei de COVID-19. Mai multe depozite au fost îndepărtate de pe suprafaţa statuii, care a fost apoi curăţată şi şi-a regăsit astfel strălucirea originală.

Proiectul a fost comandat şi coordonat de Opera di Santa Maria del Fiore şi a fost finanţat de organizaţia non-profit americană Friends of Florence.

„Această operaţiune a redat omenirii frumuseţea uneia dintre cele mai intense şi mai tulburătoare capodopere ale lui Michelangelo", au declarat coordonatorii proiectului de restaurare.

Vizitatorii pot să urmărească toate etapele procesului de restaurare, întrucât statuia este permanent expusă într-un laborator cu acces deschis, pe o platformă şi în spatele unui ecran din sticlă.

Noutăţile partenerilor

comentarii: