Ne așteaptă scumpirea energiei electrice. Cu cât vrea Premier Energy să ne „electrocuteze” la buzunare

10 Ian. 2022, 11:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
10 Ian. 2022, 11:13 // Actual //  Lupu Eduard

Cel mai mare distribuitor de energie electrică din Republica Moldova, Premier Energy a declarat pentru bani.md că săptămâna trecută s-a adresat cu o solicitare la ANRE de majorare a tarifelor la energia electrică pentru consumatori, care a fost publicată pe pagina web a ANRE.

Motivul pentru care Premier Energy solicită majorarea tarifului la energia electrică este majorarea de către Energocom a prețului energiei livrate în perioada noiembrie – decembrie cu 96%, la 2,42 de lei kWh și respectiv 86% de la 1 ianuarie 2022, la 2,29 lei kWh comparativ cu octombrie 2021. „Devierile financiare de pe urma majorării costului energiei electrice duc la majorarea costului de achiziție a curentului cu 500 mil. de lei în perioada noiembrie 2021 – martie 2022, circa 100 mil. de lei lunar, iar acest lucru pune în dificultate compania să-și onoreze plățile pentru energia electrică achiziționată”, spune Premier Energy.

Un alt factor menţionat de furnizor este cursul de schimb al monedei naționale pentru anul 2022, care potrivit legii bugetului de stat va fi de 18,77 lei pentru un dolar. La fel sunt menţionate şi costurile mai mari pentru serviciile de transport şi distribuţie a energiei electrice, dar şi devierile ce se vor formapână la punerea în aplicare a noilor prețuri de furnizare a energiei electrice.

Până la sfârșitul lunii decembrie 2021, devierile financiare ale companiei au însumat 153,8 mil. de lei.

Încă o cauză pentru care Premier Energy solicită majorarea tarifului la energia electrică este scumpirea cu 100%, din luna septembrie 2021, a curentului achiziționat din Ucraina.

Astfel, Premier Energy S.R.L. solicită sa fie aprobate și publicate următoarele tarife de furnizare a energiei electrice care să fie aplicate nu mai târziu de 01 februarie 2022:

  1. 210,50 bani/kWh pentru energia electrica furnizata la punctele de intrare în rețelele electrice de transport.
  2. 224,71 bani /kWh pentru energia electrica furnizata la punctele de ieșire din rețelele electrice de transport,
  3. 226,84 bani/kWh pentru consumatorii finali ale căror instalații sunt racordate la rețelele electrice de distribuție de înaltă tensiune 35-110 kV.
  4. 241,40 bani/kWh pentru consumatorii finali instalațiile cărora sunt racordate la rețelele electrice de distribuție de medie tensiune 6-10 kV
  5. 278,99 bani/kWh pentru consumatorii finali ale căror instalații sunt racordate la rețelele electrice de distribuție de joasă tensiune 0,4 kV.

În prezent, tariful pentru populație este de 1,51 lei/kWh, or dacă solicitarea Premier Energy va fi acceptată de ANRE, prețul kWh va ajunge la 2,79 lei.

 

Realitatea Live

18 Apr. 2024, 07:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
18 Apr. 2024, 07:44 // Actual //  Lupu Eduard

Registrul european de transparență pentru activități de lobby are lacune, arată un raport publicat miercuri, 17 aprilie, de Curtea de Conturi Europeană. Mecanismul, care ajută la informarea publicului despre cine încearcă să influențeze deciziile la nivelul instituțiilor europene, permite anumitor activități să treacă neobservate, se arată în document.

Registrul de transparenţă al UE are elemente pozitive şi informează cetăţenii cu privire la influenţa potenţială a lobbiştilor. Acest registru are însă unele deficienţe şi lacune în informaţii, care reduc din transparenţa activităţilor de lobby din cele mai mari trei instituţii ale UE. În plus, lobbiştii pot ocoli registrul pentru o serie de interacţiuni prin care pot influenţa totuşi legiuitorii UE, conform Agerpres.

Jorg Kristijan Petrovic, membrul Curţii care a condus acest audit, susține că mecanismul trebuie întărit pentru a avea efectul scontat.

„Registrul de transparenţă al UE trebuie să devină mai puternic, în aşa fel încât să nu fie doar un tigru de hârtie. Registrul aduce informaţii utile, dar nu este o soluţie-miracol. O serie de interacţiuni de lobby pe lângă legiuitorii UE pot avea loc la adăpost de privirile publicului, ceea ce reduce transparenţa şi erodează încrederea cetăţenilor”, a afirmat acesta.

Auditorii critică faptul că lobbiştii trebuie să fie înscrişi în registru doar pentru reuniunile cu cei mai înalţi membri ai personalului şi că sunt raportate doar reuniunile preprogramate. Întâlnirile spontane, conversaţiile telefonice neprogramate şi schimburile de e-mailuri nu trebuie consemnate oficial, iar lobbyiştii nu au obligaţia de a fi înscrişi în registru pentru a se putea întâlni cu angajaţi ai instituţiilor sub nivelul de director-general (adică majoritatea angajaţilor). Deşi instituţiile iau măsuri pentru a mări transparenţa şi a încuraja înregistrarea, ceea ce conduce la mai multe informaţii publicate cu privire la reuniunile şi activităţile cu lobbişti înregistraţi, această publicare nu este sistematică.

În plus, verificările datelor comunicate de lobbyişti ar trebui şi ele îmbunătăţite, în special din cauza riscului ca ONG-urile finanţate de terţe părţi să nu îşi prezinte sursele de finanţare, declarând doar că îşi reprezintă interesele proprii sau interesele colective ale membrilor lor. O treime din ONG-urile înregistrate se declaraseră în această categorie. În fine, site-ul web al registrului prezintă unele limitări importante, în sensul că informaţiile legate de aspecte esenţiale ale activităţilor de lobby nu sunt suficiente pentru a permite controlul public. În plus, site-ul ar trebui să fie mai uşor de utilizat.

Numărul lobbyiştilor înscrişi în registrul de transparenţă al UE a crescut considerabil de la crearea acestuia, mai precis de la aproximativ 5.500 în 2012 la circa 12.500 în 2024. Registrul este voluntar şi are la bază un acord interinstituţional, care nu este un act legislativ cu caracter obligatoriu. Prin urmare, nu se pot impune sancţiuni în baza acestui acord, spre deosebire de dispoziţiile în materie de lobby din unele ţări din UE, care, în plus, acoperă o gamă mai largă de membri ai personalului.

De exemplu, o organizaţie neguvernamentală identificată în „Qatargate” nu era înregistrată, dar a coorganizat o conferinţă la Parlament în iunie 2022. În acelaşi timp, măsurile coercitive pe care instituţiile le pot lua pentru a se asigura că lobbyiştii respectă cerinţele de înregistrare şi de furnizare de informaţii nu sunt suficiente. În medie, între 2019 şi 2022, aproape 1.000 de lobbyişti au fost eliminaţi în fiecare an din registru, din motive administrative. În schimb, doar şase au fost eliminaţi în urma unor anchete.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău