Cum să vă protejați telefonul de diferite tipuri de fraude. INI vine cu mai multe recomandări

Iphone
Foto: depositphotos.com

Inspectoratul Național de Investigații (INI) a venit cu mai multe recomandări pentru cetățeni în vederea protecției telefoanelor mobile de diferite tipuri de fraude.

Direcția investigarea infracțiuni informatice al Inspectoratului Național de Investigații recomandă:
#1. instalați și actualizați aplicațiile firewall şi programele de detecţie a intruziunilor, inclusiv a celor care oferă protecție antivirus și anti-Spyware;
#2. folosiți ultimele versiuni actualizate ale browserelor web și permiteți rularea patch-urilor de actualizare;
#3. asigurați-vă că mesajele/e-mail-urile pe care le primiți sunt legitime;
#4. în cazul în care introduceți informații personale pe un site web, verificați bara de adresă a browser-ului pentru a vedea dacă dispuneţi de o conexiune sigură/criptată;
#5. nu deschideți e-mail-uri suspecte și nici nu încercați să accesați link-uri sau butoane din interiorul acestora, deoarece în cazul unor asemenea acțiuni pe calculatorul dvs. se pot descărca și instala programe malițioase (de exemplu: troieni, viruși etc.) care pot duce la alterarea sau sustragerea datelor sensibile;
#6. schimbați parolele de acces regulat, aveți grijă să alegeți parole complexe și utilizați autentificarea în 2 pași (2FA);
#7. nu vă conectați la hotspot-uri și WI-Fi necunoscute/publice. Atunci când folosiți hotspot-uri/ wi-fi publice nu există nici o siguranță în faptul de a cunoaște cine controlează hotspot-ul sau wi-fi-ul respectiv, iar acest lucru poate expune traficul și detaliile dvs. private de conectare, în acest caz puteți utiliza rețele virtuale private (VPN) care este o tehnologie ce criptează datele înainte ca acestea să fie expune și transmite prin Internet;
#8. familiarizați-vă cu schemele comune de phishing și spoofing;
#9. fiți mereu informați cu ultimele noutăți din domeniul securității IT.

Sporiți atenția și manifestați prudență, atunci când:
#1. primiți un apel/mesaj/e-mail de la cineva care pretinde că provine dintr-o organizație în care aveți încredere, cum ar fi instituție financiară sau serviciu de securitate și se interesează de conturile/cardurile dvs;
#2. de regulă, apelantul vă informează că există o problemă de siguranță sau de securitate asociată cu contul dvs. bancar/carduri de plată/servicii de care beneficiați sau aplicația mobilă/internet și vă solicită informații imediate, cum ar fi comunicarea datelor confidențiale de identitate sau confirmare (de exemplu, parole de unică folosință din sms la telefon, coduri, date personale etc.);
#3. Nu furnizați informații confidențiale solicitate în asemenea cazuri, oricât de convingător ar putea fi, chiar dacă apelantul se prezintă din numele instituției financiare/organizației de securitate sau altă instituție, contactându-vă prin apeluri sau mesaje prin intermediul Viber, WatsApp, Facebook etc. Verificarea identității persoanelor cu care se întrețin convorbiri virtuale;
#4. în cazul identificării „furtului de identitate” în regim de urgență să solicite blocarea acestuia la administrația rețelelor de socializare.

Totodată, INI constată apariția unui nou fenomen infracțional manifestat prin blocarea dispozitivelor ale companiei „Apple”, presupusă victimă expune spre comercializare dispozitivul pe platformele de comerț online, ulterior persoanele necunoscute solicită, modificarea datelor contului „icloud” sub pretextul verificării capacităților și caracteristicilor dispozitivului, însă după acceptul de a modifica/introduce/conecta dispozitivul la contul infractorilor ultimul imediat blochează dispozitivul și ca urmare solicită mijloacele financiare pentru deblocarea acestuia.

Astfel, INI vine cu următoarele recomandări:
#1. în caz în care ați expus dispozitivul mobil spre comercializare nici întru caz nu acceptați modificarea datelor contului „icloud”, până la finalizarea tranzacției;
#2. categoric interzis transmiterea parolelor și datelor contului personal persoanelor terțe;
#3. configurați setările de confidențialitate a dispozitivului pentru autentificarea cu doi factori;
#4. păstrați cutia și cecul telefonului și în cazul blocării dispozitivului, veți avea posibilitate de a vă adresa la serviciul suport/asistență a companiei „Apple”, ultimii la rândul lor pot soluționa problema dată.

Sursă foto: depositphotos.com.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente