„Generează confuzii și contradicții”. APL-urile cer Guvernului și ministerului Finanțelor explicații pe Hotărârea privind moratoriul la angajări în sistemul public

Directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), Viorel Furdui, a publicat o adresare către Guvern și ministerul Finanțelor. „Potrivit Hotărârii de Guvern privind instituirea moratoriului la angajarea în sistemul public vizează direct și indirect autoritățile publice locale. În cazul dat APL/CALM, acest document generează anumite confuzii și contradicții în raport cu aplicabilitatea lui față de APl”, a declarat directorul CALM.

Foto: joblist.md

„Astazi, în agenda ședinței Guvernului, este inclusă aprobarea unei Hotărâri de Guvern privind instituirea moratoriului la angajarea în sistemul public în funcțiile/locurile vacante. Acest document vizează direct și indirect autoritățile publice locale. În afara de faptul că Ministerul Finanțelor recidiveaza din nou, a cata oară, prin a nu consulta în modul adecvat și real, subiecții vizați, în cazul dat APL/CALM, acest document generează anumite confuzii și contradicții în raport cu aplicabilitatea lui față de APL.

Astfel, pe de o parte, în punctul 3 expres se prevede ca în raport cu APL acest document este cu titlu de recomandare. Ceea ce este corect și așa trebuie sa fie, 2. Luând în considerație cadrul constituțional și legal în vigoare din domeniul APL/autonomiei locale. Pe de alta parte, în punctul 8 se vorbește despre deja despre obligația tuturor conducatorilor de a executa aceasta hotarare de guvern în conformitate cu anexa 2 din acest document (anexa care se refera direct la APL). Ceea ce poate induce ideea ca APL totuși sunt obligate să execute acest act și nu prea seamănă la recomandare. Astfel, este vorba de interpretare. Pe de o partea este evident că acest act este cu titlu de recomandare în raport cu APL. Insă, cum se întâmplă de obicei, deseori, organele statului/de control au o altă „înțelegere” a termenului de recomandare și pot sa scape din vedere punctul 3, dar sa se bazeze pe punctul 8, insistând asupra obligativității acestui document și pentru APL.

În concluzie - un astfel de document nu poate fi obligatoriu pentru APL, care beneficiază de autonomie locală: institutională, organizațională, funcțională și financiară. Conform prevederilor exprese a Constituției, Cartei Europene a Autonomiei Locale, Legii APL etc. Plus, relațiile dintre Guvern și APL nu sunt de subordonare, dar se bazează pe principiile colaborării, transparenței și legalității (art. 6 din legea APL).

Totodată atragem atenția asupra faptului ca APL și așa se sufocă în condițiile unor sumedenii de atributii legale pe care le dețin și lipsa de personal calificat în realizarea acestor atribuții, datorită unui sistem excesiv de centralizat și lipsei de eficiență libertatea pentru APL în domeniul remunerării și angajării. Aceasta indiferent de mărimea localității, urbane sau rurale - toți se confrunta cu aceeași problemă.

Prin urmare, cerem ca Guvernul și Ministerul Finanțelor să vină cu clarificări la acest subiect și să elimine orice posibilitate de interpretare și/sau abuzuri ulterioare din partea organelor de control”, arată mesajul emis.

Ministerul Finanțelor a cerut aplicarea moratoriului temporar privind încadrarea personalului în instituțiile/ autoritățile publice și în Casa Națională de Asigurări Sociale, în funcțiile vacante înregistrate la data de 30 noiembrie 2021, „pentru a nu afecta funcționalitatea autorităților și pentru a nu crea datorii salariale față de angajații încadrați”. Potrivit proiectului de hotărâre: se recomandă unităților administrativ-teritoriale, autorităților publice independente și Casei Naționale de Asigurări Sociale să suspende încadrarea personalului pe funcțiile vacante înregistrate la aceeași dată.


Pub