Cum să-ți pregătești mașina de iarnă în 7 pași

Pentru ca mașina să nu vă joace festa în vremea rece a anului, aceasta trebuie pregătită corespunzător. Automobiliștii mai experimentați spun că și o simplă pregătire pentru sezonul rece nu numai că va minimiza deteriorarea mașinii și va prelungi durata exploatării, dar va face și funcționarea acesteia mai plăcută și mai sigură. Anume în această perioadă există o mulțime de factori de risc, cum ar fi înghețurile, schimbările bruște de temperatură, ghețușul sau poleiul și puținele ore de lumină, care ar putea deveni adevărate încercări pentru nervii șoferilor.  

Șapte pași de pregătire a automobilului

1. Schimbă anvelopele

Primul pas în pregătirea automobilului pentru sezonul de iarnă la care se gândesc toți, chiar și cei care nu au mașini, este schimbarea anvelopelor. Și nu dau greș. Schimbarea anvelopelor este un pas obligatoriu. Regulamentul circulației rutiere nu indică o dată fixă pentru asta, însă prevede prezența anvelopelor de iarnă în cazul în care pe carosabil este zăpadă, gheață sau polei. Deci, este de la sine înțeles că acestea trebuie schimbate în intervalul dintre sfârșitul lui octombrie și începutul lui decembrie. 

Mai mult, experții spun că o anvelopă de iarnă trebuie schimbată atunci când temperatura medie zilnică scade la 7-8 grade. Deși este un lucru știut, reamintim că anvelopele de vară în sezonul rece își pierd din calitatea aderenței și astfel circulația cu acestea devine periculoasă.

Deși sunt în vogă anvelopele „all seasons”, unii specialiștii sunt rezervați față de acestea, pentru că, potrivit lor, sunt concepute pentru țările care sunt relativ mai calde pe tot parcursul anului, cum ar fi  Spania sau Italia.

2. Verifică acumulatorul (bateria)

Principala „problemă” de iarnă a mașinii este bateria, deoarece solicitarea acesteia crește ca urmare a multor porniri a dispozitivelor, cum ar fi încălzirea. Experții recomandă șoferilor să verifice starea acestui sistem la un service autorizat. 

Dacă optezi să faci această procedură de unul/una singur/ă, atunci verifică cantitatea și densitatea electrolitului și reîncărcă-l dacă este necesar. Dacă bateria nu se încarcă bine și densitatea electrolitului este mai mică de 1,27 g/cm3, merită să înlocuiți bateria. În caz contrar, mașina se poate bloca în orice moment. 

Durata de viață a unei baterii standard este de 3-5 ani, după care ea trebuie pur și simplu înlocuită. De asemenea, înainte să vină înghețurile, ar fi bine să fie verificate bujiile, injectorul și generatorul.

3. Verifică sistemul de frânare

Atunci când pregătești mașina pentru iarnă, este necesar să efectuezi un diagnostic complet al sistemului de frânare, inclusiv ABS, TCS și ESP, susțin specialiștii. Ar trebui să verifici plăcuțele și discurile și furtunurile de frână, iar, dacă este necesar, să le înlocuiești.

Dacă în timpul frânării se aude un zgomot sau vibrații, iar mașina „se trage” în lateral, contactează un service auto. De asemenea, înainte de sezonul rece, merită să verifici lichidul de frână. Șoferii experimentați acordă atenție culorii și mirosului acestuia. Potrivit lor, în mod normal, de cele mai multe ori acesta miroase a alcool. Culoarea neagră și mirosul de „ceva ars” indică faptul că lichidul trebuie schimbat.

4. Verifică farurile

Verifică dacă toate farurile funcționează. Dacă ai becuri nefuncționale, înlocuiește-le, apoi reglează toate luminile. Acest lucru se poate face la orice centru de service care are echipamente pentru controlul fasciculului luminos. Dacă există zgârieturi pe suprafața farurilor, îndepărtați-le folosind lichidele de lustruire.

5. Verifică sau înlocuiește ștergătoarele de parbriz

Deoarece iarna vizibilitatea este redusă, trebuie să ai grijă de ștergătoarele de parbriz. Experții auto spun că șoferii nu ar trebui să economisească, ci să opteze pentru cele de sezonul de iarnă, care sunt fabricate din materiale plastice rezistente la îngheț și îndepărtează bine zăpada. În general, se recomandă înlocuirea periilor ștergătoarelor la fiecare 6-12 luni. Prețul unui set de ștergătoare de parbriz pornește de la 200 de lei.

6. Schimbă lichidul de parbriz

Toți șoferii știu că iarna se folosește un tip de lichid care nu îngheață, fiind eficient și la temperaturi mai mici de -20 de grade Celsius. O butelie de cinci litri de astfel de lichid costă de la 50 până la 100 de lei, în funcție de producător, deși poți să găsești și un recipient de un litru la prețul de 160 de lei. 

7. Antigelul

Antigelul este cel care protejează motorul și radiatorul, pentru că modifică punctul de îngheț al apei. Cu toții ținem minte lecțiile de fizică – atunci când apa îngheață și devine solidă, ea își mărește volumul. Deci, dacă șoferii nu vor turna antigel, există riscul spargerii blocului motorului. Lichidul antigel se schimbă o dată la doi ani maxim. Prețul unui recipient de 5 litri pornește de la 300 de lei. 

Ce trebuie de păstrat în mașină pe timp de iarnă 

Este important ca șoferii să plece la drum cu unele materiale și echipamente ce pot fi folosite în situații dificile. Printre acestea figurează:

  • lopată;
  • racletă;
  • spray pentru îndepărtat gheața de pe parbriz;
  • cabluri curent;
  • cablu de remorcare; covorașe de cauciuc cu borduri înalte.

Un pachet de iarnă cu accesorii auto care conține o lopată extensibilă, perie cu racletă telescopică, spray pentru parbriz și cabluri de curent 400A costă 841 lei. Un cablu de remorcare costă o sută de lei (patru metri), iar covorașele de cauciuc cu borduri înalte costă de la 331 lei.

Cinci sfaturi de la automobiliștii experimentați:

  1. Nu călători cu rezervorul pe jumătate gol. La temperaturi sub zero, pe pereții rezervorului se formează condens din cauza schimbărilor de temperatură. Apa se va prelinge la fund, va intra în pompa de combustibil și apoi în sistemul de alimentare.
  2. Înlocuiește covorașele din salonul automobilului cu cele de cauciuc. Covorașele din textile absorb umiditatea și pot putrezi din cauza zăpezii topite. În schimb, cele din cauciuc se curăță ușor și nu necesită nicio întreținere specială.
  3. Folosește doar perii și raclete speciale pentru curățarea de gheață a mașinii. Nu trebuie să cureți gheața cu obiecte dure improvizate – acestea vor zgâria sticla și stratul de lac și vopsea. Și dacă la început parcă nu se observă, cu timpul, în aceste microfisuri se va infiltra umiditatea și praful.
  4. Înainte de a parca mașina pe o perioadă mai lungă, las-o să se răcească treptat. În funcție de temperatura exterioară, cu 5-10 minute înainte de a opri motorul, opriți încălzitorul menținând însă fluxul de aer. Și când ați coborât deja din mașină, deschideți ușile pentru ventilație. Acest lucru va reduce concentrația de umiditate în interior și va preveni aburirea geamurilor.
  5. Și în final, întrebarea care divizează automobiliștii în două tabere: trebuie de încălzit motorul sau nu înainte de a porni la drum? Ambele tabere aduc argumente în susținerea poziției lor. Cum de procedat?

Citește și: Vrei să-ți cumperi un automobil nou? Ce trebuie să știi când îți alegi mașina

Potrivit unui note de la Uniunea Conducătorilor Auto din Moldova, adevărul este, în mod tradițional, pe la mijloc. „De exemplu, ai venit într-o dimineață geroasă la mașina care te așteaptă, ai pornit-o, ai pornit sistemul de încălzire a scaunelor, lăsând motorul să lucreze pentru câteva minute. În acest timp, este logic, de exemplu, să cureți mașina de zăpadă sau să verifici farurile. Apoi pornești la drum, ușor și ordonat, ținând minte că turațiile prea mici sunt la fel de dăunătoare ca și cele prea mari. Prin urmare, ținem acul turometrului în mijlocul scalei și la început încercăm să nu fim rapizi. Așa va fi mai ușor pentru motor, se va atinge temperatura de funcționare mai repede, iar transmisia automată (dacă este disponibilă) va dura mai mult”, menționează cei de UCAM.

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.