Ce reprezintă schema de sprijin pentru energia regenerabilă tarif fix sau Feed-in-Tarrif?

Pentru a opri efectele dezastruoase ale schimbărilor climatice, omenirea trebuie să renunțe în primul rând la combustibilii fosili și reducă emisiile de dioxid de carbon în procesul de producere a energiei electrice.

Foto: Alexandru Ciudin

Peste 70% din emisiile de GES revin sectorului energetic, iar instalațiile care utilizează combustibilii fosili, constituie circa două treimi din producția globală de energie electrică și ele ar urma înlocuite cu tehnologii mai ecologice precum energia nucleară sau regenerabilele (hidroenergia, eoliană, solară, biomasa etc.). Întrucât potenţialul hidroenergiei este exploatat pe scară largă și utilizarea energiei nucleare este controversată, valorificarea noilor surse regenerabile este extrem de importantă. Prin urmare, multe țări au introdus politici care vin să sprijine noile tehnologii anume în generarea de energie fotovoltaică.

Un instrument este tariful fix sau feed-in, un sistem care creează stimulente financiare pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile. Până acum o asemenea politică tarifară a fost implementată în peste 100 de țări din întreaga lume, făcându-l unul dintre cele mai utilizate instrumente pentru promovarea tehnologiilor de energie regenerabilă. În Republica Moldova, schema de suport tarif fix a fost introdusă odată cu adoptarea legi nr. 10 din 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Experții sunt de părerea că schema de sprijin tariful fix reprezintă cea mai eficientă politică de promovare a energiei din surse regenerabile.

Elementul fundamental al tarifului fix este o plată garantată pe o perioadă de ani, care acoperă costurile mari de generare a energiei regenerabile. La noi în Republica Moldova această perioadă este de 15 ani. De obicei costurile suplimentare suportate la achiziționarea energiei regenerabile sunt fie subvenționate de guverne, fie împărțite de consumatorii de energie electrică prin facturi mai mari la energia electrică”, susține directorul Agenției pentru Eficiență Energetică, Alexandru Ciudin. Tariful fix garantat de stat variază de la țară la țară, în funcție de infrastructura energetică națională, prețurile la energie cât și competitivitatea energiei regenerabile în comparație cu sursele convenționale de energie.

Mecanismul de sprijin tarif fix de obicei conține trei componente de bază: 1) acces garantat la rețea; 2) contracte stabile de cumpărare pe termen lung (de obicei 15-20 de ani); 3) mecanismul de achitare către producătorul de energie regenerabilă pe baza costurilor de producere a energiei regenerabile; suma efectivă a plății este de obicei diferențiată în funcție de pe tipul de tehnologie și limita de capacitate.

În Republica Moldova acest mecanism de sprijin al statului lucrează deja de mai bine de un an. În februarie 2020, ANRE a aprobat Hotărârea nr. 54/2020 privind tarifele fixe și prețurile plafon la energia electrică produsă din surse regenerabile. Mai mulți investitori au solicitat de la ANRE și au obținut statutul de producător eligibil, fiind alocată în cursul anului 2020 întreaga capacitate disponibililă conform HG nr.689/2018 la categoriile energie eoliană (20MW) și solar fotovoltaic (15 MW). Au fost depuse în total 27 de dosare la trei tehnologii:

Instalații de cogenerare pe biogaz - 0,637 MW la un tarif de 1.84 lei/kWh

Instalații eoliene - 20 MW la un tarif de 1.55 lei/kWh

Instalații fotovoltaice - 19,994 MW la un tarif de 1.88 lei/kWh

Aceste tarife au fost garanate prin lege pe o perioadă de 15 ani, adică în acest orizont de timp, producătorii vor vinde furnizorului central de energie toată cantitatea de energie produsă din surse regenerabile în limitele de capacitate cu care a obținut statutul de producător eligibil.



Pub