„Asta este tot ce are de spus guvernarea pe cazul furtului unui obiectiv strategic?” Slusari, perplex după ședința CSS pe concesionarea Aeroportului

Fostul vicepreședinte al Parlamentului, Alexandru Slusari, a declarat că „nu a înțeles nimic din comunicatul emis după ultima ședință a CSS”, referitor la concesionarea Aeroportul Chișinău. „Pentru ce s-a convocat Consiliul Suprem de Securitate? Să recomande executarea recomandărilor precedente? Asta este tot ce are de spus guvernarea societății pe cazul furtului unui obiectiv strategic?”, a scris Slusari pe rețele.

Foto: Colaj UNIMEDIA

„Am citit atent comunicatul emis după ultima ședință a Consiliului Suprem de Securitate despre Aeroportul Chișinău și nu am înțeles nimic.

S-a discutat despre nivelul de îndeplinire a recomandărilor făcute la ultima ședință a CSS pe acest subiect, în februarie 2021. Printre recomandările făcute de CSS acum este finalizarea procesului de evaluare a prejudiciului cauzat de acțiunile concertate de preluare de la stat a Aeroportului.

Pentru ce s-a convocat Consiliul Suprem de Securitate? Să recomande executarea recomandărilor precedente? Asta este tot ce are de spus guvernarea societății pe cazul furtului unui obiectiv strategic? Am așteptat declarația doamnei Sandu despre mersul procesului de reziliere a contractului de concesiune, care se află în continuare în gestiunea grupării criminale în frunte cu oligarhul rus Goncearenco, partenerul lui Plahotniuc și al lui Șor.

Am rămas perplex – cum până în prezent nu este calculat prejudiciul cauzat de Avia Invest? Încă în februarie 2021 Igor Munteanu, șeful comisiei parlamentare de anchetă privind concesionarea Aeroportului, a transmis la CSS și Procuratura Generală calculele prejudiciului, efectuate de auditori independenți, care se cifrează în miliarde de lei. În plus, în 2020, Curtea de Conturi a desfășurat un audit la Aeroport și a prezentat cifrele prejudiciului. Ce fac Ministerul Economiei și Agenția Proprietății Publice?

La fel, am așteptat informația despre ancheta penală pe organizarea așa zisului concurs de concesionare a Aeroportului. Tot prejudiciul statului a început de atunci, de când în mod fraudulos Valeriu Lazăr a promovat, iar Iurii Leancă a semnat, contrar legislației, Hotărârea Guvernului privind concursul închis de concesionare a Aeroportului și păstrarea taxei de 9 euro per pasager. Mai mult de doi ani acest dosar este murat la Procuratură. Au trecut 2 luni din data schimbării Procurorului General, dar din păcate așa și n-am auzit ce se întâmplă cu ancheta pe acest caz de mare rezonanță.

Fac încă un apel de transparență către majoritatea parlamentară. Este necesară audierea publică urgentă a subiectului Aeroport în ședința în plen, cu invitarea Procurorului general interimar, ministru al economiei și șeful APP”, susține Slusari

Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a convocat vineri, 04 decembrie, Consiliul Suprem de Securitate (CSS) pentru a examina acțiunile autorităților statului în problema concesionării Aeroportului Internațional Chișinău.

Cu o zi înainte de ședință, acționarul companiei concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău „Avia Invest” a depus o plângere împotriva Republicii Moldova la Curtea de Arbitraj Internațional de la Stockholm, a anunțat în cadrul unui briefing online, directorul companiei Komaksavia Airport Invest, Andreas Menelaou

Andreas Menelaou a remarcat că Guvernul a încălcat flagrant acordul de concesiune, hotărând să însușească 50% din taxa pentru modernizarea aeroportului.

Agenția Proprietăți Publice a catalogat această plângere drept încercare de a influența autoritățile de la Chișinău „pentru a exploata în continuare Aeroportul Internațional Chișinău, chiar și neexecutând obligațiile esențiale ale contractului”.

Ion Chicu a spus că în vara lui 2019, fostul Guvern a oferit posibilitate companiei „Avia Invest” să își achite datoriile atunci când a fost reeșalonată plata, ba mai mult Avia Invest a avut „toate șansele să achite până la 30 aprilie restanțele”. Fostul șef al Executivului a mai spus că investitorul a respectat doar prima etapă de investiții. Mai departe, „nu au achitat nici taxele la stat”, iar cât ține de suma de 885 de milioane de euro, pe care „Avia Invest” o cere ca despăgubiri la Curtea de Arbitraj de la Stockholm, premierul a declarat că ar fi „luată din pod”.

În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a reziliat contractul de concesiune a activelor aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a terenului aferent, încheiat cu SRL „Avia Invest” și a solicitat restituirea bunurilor Aeroportului Internațional Chișinău.

În august 2020, Arbitrajul de la Stockholm a înghețat rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului până la o decizie finală pe dosarul inițiat de Avia Invest.

Decizia Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm din 2 august 2020, reprezintă o măsură provizorie emisă de un singur arbitru până la începerea examinării cauzei în arbitraj, prin care s-a suspendat executarea notificării de rezoluțiune, a comentat APP.

Ministerul Justiției a organizat un concurs de selectare a avocaților pentru reprezentarea intereselor statului în fața Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm, în cauza inițiată la cererea Komaksavia Airoport Invest Ltd împotriva Republicii Moldova. Acesta a fost câștigat de Biroul de avocați „Buruiana & Partners”.


Pub