CSS a examinat acțiunile autorităților statului în problema concesionării Aeroportului Internațional
Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a convocat vineri, 04 decembrie, Consiliul Suprem de Securitate (CSS) pentru a examina acțiunile autorităților statului în problema concesionării Aeroportului Internațional Chișinău.
Foto: presedinte.md

În cadrul ședinței, membrii CSS i-au audiat pe reprezentanții instituțiilor publice, în a căror competență este să verifice situația privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. În special, s-a discutat despre nivelul de îndeplinire a recomandărilor făcute la ultima ședință a CSS pe acest subiect, în februarie 2021.

Printre recomandările făcute de CSS este finalizarea procesului de evaluare a prejudiciului cauzat de acțiunile concertate de preluare de la stat a Aeroportului. De asemenea, s-a recomandat ca securitatea acestui obiect strategic, care este o poarta de intrare în țară, implicit securitatea cetățenilor care apelează la serviciile Aeroportului, să fie asigurate de instituții ce nu depind financiar de concesionari.

În luna mai 2020, Guvernul Chicu anunța că va începe procedura de insolvabilitate a companiei Avia Invest.

În aceeași zi, acționarul companiei concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău „Avia Invest” a depus o plângere împotriva Republicii Moldova la Curtea de Arbitraj Internațional de la Stockholm, a anunțat în cadrul unui briefing online, directorul companiei Komaksavia Airport Invest, Andreas Menelaou.

Andreas Menelaou a remarcat că Guvernul a încălcat flagrant acordul de concesiune, hotărând să însușească 50% din taxa pentru modernizarea aeroportului.

Agenția Proprietăți Publice a catalogat această plângere drept încercare de a influența autoritățile de la Chișinău „pentru a exploata în continuare Aeroportul Internațional Chișinău, chiar și neexecutând obligațiile esențiale ale contractului”.

Ion Chicu a spus că în vara lui 2019, fostul Guvern a oferit posibilitate companiei „Avia Invest” să își achite datoriile atunci când a fost reeșalonată plata, ba mai mult Avia Invest a avut „toate șansele să achite până la 30 aprilie restanțele”. Fostul șef al Executivului a mai spus că investitorul a respectat doar prima etapă de investiții. Mai departe, „nu au achitat nici taxele la stat”, iar cât ține de suma de 885 de milioane de euro, pe care „Avia Invest” o cere ca despăgubiri la Curtea de Arbitraj de la Stockholm, premierul a declarat că ar fi „luată din pod”.

În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a reziliat contractul de concesiune a activelor aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a terenului aferent, încheiat cu SRL „Avia Invest” și a solicitat restituirea bunurilor Aeroportului Internațional Chișinău.

În august 2020, Arbitrajul de la Stockholm a înghețat rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului până la o decizie finală pe dosarul inițiat de Avia Invest.

Decizia Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm din 2 august 2020, reprezintă o măsură provizorie emisă de un singur arbitru până la începerea examinării cauzei în arbitraj, prin care s-a suspendat executarea notificării de rezoluțiune, a comentat APP.

Ministerul Justiției a organizat un concurs de selectare a avocaților pentru reprezentarea intereselor statului în fața Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm, în cauza inițiată la cererea Komaksavia Airoport Invest Ltd împotriva Republicii Moldova. Acesta a fost câștigat de Biroul de avocați „Buruiana & Partners”.


Pub