Bicicliștii din Chișinău cer benzi dedicate. Primăria promite infrastructură până în 2026

În Chișinău a fost creată Alianța Biciclete Chișinău, fondată de mai multe grupuri de bicicliști, care își propune să susțină schimbările legislative din domeniul circulației rutiere și să colaboreze cu primăria în amenajarea rețelei de piste de biciclete. Totodată, aceasta va lucra la consolidarea și extinderea comunității utilizatorilor de biciclete. Principalul scop însă este de a schimba mentalitatea atât a oamenilor, cât și a autorităților că transportul pe bicicletă este o alternativă viabilă de transportare, de rând cu mașina și transportul public.   

Se poate, dar nu prea 

Recent, autoritățile capitalei au lansat proiectul ce prevede construirea mai multor coridoare pentru transportul public. Deși din anunțurile lansate de primărie se înțelegea că pe aceste benzi vor putea circula și bicicliștii, în prezent, sunt mai multe impedimente de ordin legislativ care îngreunează acest proces. 

Anterior, primăria spunea că bicicliștii vor avea benzi de deplasare, alături de transportul public. Însă activiștii au semnalat că, de fapt, acest lucru nu se prea permite. Mărul discordiei a fost un răspuns al autorităților către activiști, prin care se menționa că, deocamdată, bicicliștii nu au prioritate de deplasare pe acele benzi.  

„Pe noi ne-a mirat și am făcut gălăgie, iar informația a ajuns la primar, la viceprimar, cu care apoi am avut o discuție referitor la situația respectivă. Ni s-a explicat că […] circulația va fi posibilă, dar doar după ce va fi aplicat un indicator rutier prevăzut în prezent de RCR. Prin aplicarea lui, pe benzile dedicate se extinde permisiunea și pentru bicicliști.”

Autoritățile spun că au extins această permisiune doar pe anumite străzi, inițiativa fiind încă la faza incipientă.

„Cel mai bine ar fi fost de menționat asta în RCR și să fie completate unele norme ca să fie permisive pentru biciclete, ca să circule pe benzile special dedicate transportului public. Chiar și așa, noi avem în zona străzii Grigore Vieru banda dedicată pe transportul public unde se pot deplasa bicicliștii, iar formula respectivă urmează a fi implementată mai departe,” spune Vitalie Mihalache, șef Direcție Transporturi a Primăriaiei Municipiului Chișinău.

Dacă pe unele străzi este mai dificil de implementat formula benzii dedicate transportului public pe care să poată circula și bicicletele, nici pe străzile mai nou renovate, deși gândite pentru acest tip de circulație, în prezent nu se permit bicicletele. Un exemplu în acest sens este și str. Ion Creangă, cea mai recentă stradă unde a apărut o bandă dedicată pentru transport public.

„Noi nu le-am stabilit permisiune de deplasare pe str. I. Creangă deoarece este o bandă nouă și este o situație unde nici șoferii nu s-au deprins și nu au conștientizat necesitatea de a nu merge pe acea bandă dedicată transportului public. Respectiv, pentru a evita accidente, traumatisme și alte situații grave, am luat decizia de a amâna puțin permisiunea de deplasare pe acea bandă.”  

Strategia pusă pe pauză 

Municipalitatea lucrează la aprobarea unei strategii pentru dezvoltarea transportului alternativ. O primă schiță de proiect a fost prezentată în primăvara lui 2021, însă lucrul a stagnat restul anului. Totuși, chiar dacă pentru a pune strategia în funcțiune este nevoie de votul CMC, autoritățile au început deja să  implementeze unele părți din ea.  

De exemplu, etapa 1 prevede crearea unei rețele de benzi comune pentru transport public și biciclete, care să cuprindă str. G. Bănulescu-Bodoni, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, str. 31 august 1989, bd. Moscovei și str. Kiev, bd Dacia. Asta ar face posibilă deplasarea doar pe pistele de bicicliști din sectoarele Rîșcani și Botanica spre centrul orașului. Realizarea în întregime a acestui proiect este prevăzută pentru anii 2020-2022. Însă, în prezent, s-au desenat benzi doar pe străzile G. Bănulescu-Bodoni, A. Pușkin și bd Grigore Vieru. 

Totodată, deși str. 31 august 1989 este inclusă în strategie, abia săptămâna trecută au fost anunțați câștigătorii licitației care se vor ocupa de implementarea proiectului. Astfel, această stradă ar urma să fie „coridor verde”, adică să fie o bandă pentru cicliști pe ambele sensuri și va uni Parcul Dentrariu cu Parcul Valea Trandafirilor. „Am stabilit să organizăm o nouă rundă de clarificări pentru a adapta unele propuneri de a fi introduse în această strategie, deoarece contravin unor tendințe și obiective ale municipiului. Odată actualizată, ea va fi prezentată și către CMC pentru actualizare. Suntem acum într-o perioadă foarte aglomerată, cu multe evenimente, procese și ședințe și am vrea ca până la finalul anului să fie prezentat proiectul final CMC-ului pentru examinare”, spune Vitalie Mihalache. 

În general, strategia prevede ca până în 2026 să existe cel puțin posibilitatea de a ajunge în orice punct al orașului cu ajutorul bicicletei, pe trasee care să fie integrate într-o rețea, după cum arată această hartă:  

„Lupta noastră finală este pentru un transport alternativ, o rețea doar pentru el. Noi tindem pentru o infrastructură pe unde să nu treacă pe lângă tine, odată la câteva minute, o chestie de câteva tone”, spune Ana Popapa.  

Până atunci…  

Însă, până la implementarea strategiei, bicicliștii din Chișinău vor trebui să circule și să respecte regulile de circulație și să se îmbrace corespunzător, inclusiv pentru a nu fi amendați. Asta deoarece o întreagă secțiune din regulamentul RCR prevede că biciclistul trebuie să aibă vestă, cască și multe alte mijloace de semnalizare.  

„Noi încurajăm purtatul vestei pentru că, până la etapa când o să fie infrastructură dedicată, noi circulăm alături de mașini și, în acest caz, e bine să fii vizibil”, spune Ana Popa. Ea consideră că obligația de a avea aceste accesorii este acceptabilă, deoarece nu avem încă o infrastructură unde să nu fie nevoie de ele, așa cum se întâmplă în alte țări. „Tu circuli pe o bandă care nu se intersectează cu mașinile. Vesta nu este obligatorie în vest pentru că au infrastructură”, spune aceasta.  

Asta însă nu înseamnă că orășenii ar trebui să aștepte anul 2026 ca să meargă cu bicicleta. În acest sens, pentru a promova utilizarea bicicletei sunt organizate evenimente, iar unul din ele este organizat lunar. Sub denumirea de „Masa Critică”, bicicliștii participanți merg pe străzile capitalei în pentru a arăta că o astfel de alternativă există.  

Sursă foto: Facebook.com/Nicolai Orlov/Masa Critică 

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.