(video) Recomandări de la Mircea, fără spoilere: cinci filme cu supereroi pentru cei care urăsc filmele cu supereroi

Joker_(Earth-Nolan)11
Foto: screenrant.com

Recunosc, nici eu nu sunt un fan al filmelor cu supereroi, o mare parte dintre ele le consider sterile, superficiale și chiar banale, dar de câte ori le critic, mi se reproșează că nu cunosc universul comic book-urilor, preistoria eroilor și că e mai bine să tac decât să dau glas ignoranței. Însă, în pofida tuturor mustrărilor, am dat de câteva filme cu supereroi pe care le-am îndrăgit mult, le-am revăzut cu plăcere și pe care le recomand cu căldură.

Joker (2019)

Un film cu nouă nominalizări și două Oscaruri: pentru cel mai bun actor în rol principal – Joaquin Phoenix – și pentru cea mai bună muzică, compusă de Hildur Guðnadóttir.

O dramă surprinzătoare de Todd Phillips, un regizor de comedie de categoria B precum Old School și trilogia The Hangover.

Arthur este un pacient bolnav psihic, dependent de medicație, care își câștigă existența lucrând în calitate de clovn și locuiește într-o casă din Gotham City cu mama sa invalidă, Penny (Frances Conroy). Existența ei se învârte în jurul a două lucruri: dragostea pentru prezentatorul TV Murray Franklin (Robert De Niro) și obsesia pentru fostul ei angajator, Thomas Wayne (Brett Cullen), care candidează pentru funcția de primar. Între timp, Arthur își dezvoltă propria pasiune pentru vecina sa, o mamă singuratică pe nume Sophie (Zazie Beetz). Lucrurile par să meargă bine până în momentul în care întunericul orașului îl rănește. Cu o armă oferită de colegul său, Arthur trage după ce e lipsit de unicul suport psihiatric, e bătut în metrou de trei oameni de afaceri și hărțuit fără oprire de societate. Natura lui întunecată preia controlul, iar personalitatea malefică a lui Joker îl înghite pe Arthur cu desăvârșire.

Filmul este clar un omagiu pentru Taxi Driver al lui Scorsese, explorând concepte asemănătoare, dar departe de a atinge același nivel. Poate fi ușor învinuit de ceea că vrea să pară mai mult decât este, adică ceva superficial care pretinde de a fi profund. Dar oscilând între aceste extreme, reușește să se poziționeze undeva pe la mijloc. Totuși, e de remarcat că succesul lui Joker se datorează performanței dedicate și fără compromisuri a lui Joaquin Phoenix, care prin prisma personajului său complex ne oferă acele trăiri dureroase pe care majoritatea le-am experimentat. O societate crudă și oarbă care trezește partea întunecată a făpturii umane și stă la pândă să o judece pentru că și-a permis prea multe. Pelicula este o luptă continuă între producție și creație, care de data aceasta e câștigată de producție, dar ne oferă în schimb teren fertil pentru o direcție proaspătă în lumea comicsurilor, unde există în mare parte doar acțiune și aventură.

Disponibil pe Prime Video.

The Dark Knight (2008)

Cel mai bun film cu supereroi din toate timpurile! Regizat de Christopher Nolan și scris împreună cu fratele acestuia Jonathan. O poveste care ajunge dincolo de origini creând personaje pentru care retrăim cu adevărat dezvăluindu-le trecutul, traumele și motivația interioară. O producție DC care s-a luat de piept cu Iron Man-ul lui Marvel și l-a izbit de pământ.

„Cavalerul întunecat” nu este o poveste simplistă despre bine și rău. Batman este bun, dar stricat din interior de trecutul său dureros și învinuit de toată lumea pentru moartea polițiștilor, iar Joker nu e un simplu răufăcător, ci un Mefistofel ale cărui acțiuni sunt concepute în mod diabolic pentru a pune dileme morale dușmanilor săi. Scopul său e de a umili forțele de ordine și de a dezvălui identitatea lui Batman prezentându-l drept posesor și fraudator.

O producție bună la toate capitolele, cu un scenariu inteligent, plin de ingeniozitate și substraturi, cu efecte speciale foarte realist închegate, cu un casting zdrobitor și personaje mature. O rețetă iscusită care include atât profunzime, cât și acțiune. Și chiar dacă suntem obișnuiți cu ideea că supereroii n-au cum să moară, în acest film întunecat moartea îi paște la fiecare pas și e mai reală decât ne-o putem închipui.

Disponibil pe Netflix.

Unbreakable (2000)

Întrebarea principală e simplă: „Câte zile din viața ta ai fost bolnav?”. David Dunne, un agent de securitate interpretat de Bruce Willis, nu știe răspunsul. El abia de mai vorbește cu soția sa Meghan (Robin Wright), dar, ca toți bărbații, își dă seama că ea își amintește viața lui mai bine decât el însuși. Ea îi spune că niciodată. Și toate astea se întâmplă la scurt timp după ce David a nimerit într-un accident de tren care i-a ucis pe toți pasagerii în afară de el și l-a lăsat fără nicio zgârietură. Întrebarea i-a venit inițial într-o notă nesemnată de la Elijah Price (Samuel L. Jackson), care conduce un magazin de benzi desenate și are o boală aprigă; orice atingere îi poate provoca leziuni și chiar traume grave. Logica e simplă, dacă există cineva ca Elijah, trebuie să existe și cineva ca David.

Unbreakable de M. Night Shyamalan este în felul său la fel de intrigant ca și precedentul său film „Al șaselea simț”. Nu implică efecte speciale sau cascadorii, sunt multe introspective și scene încurcate, iar cea mai mare parte a narațiunii o dezvăluim în timpul conversațiilor. Dacă filmul anterior părea misterios de discret până la un final care te zguduie de-a binelea, acesta este mai fascinant pe parcurs, cu un final doar satisfăcător. O poveste foarte realistă pe care dacă o lipsim de mister, ar putea fi un portret integru al unui bărbat aflat în criza vârstei a doua.

Disponibil pe Prime Video.

Logan (2017)

Ce se întâmplă cu supereroii când îmbătrânesc? În acest ultim film cu Wolverine (Hugh Jackman), profesorul X (Patrick Stewart) are nouăzeci de ani, este afectat de o formă de boală degenerativă a creierului, care i-a minat puterile și l-a făcut predispus la convulsii psihice violente. Puterea lui Logan la fel este diminuată, iar abilitatea lui de vindecare scade constant.

Acțiunea are loc într-un cadru distopic. Este 2029, niciun mutant nu s-a născut în ultimii 25 de ani, iar cei existenți au fost vânați până la dispariție. Cu excepția profesorului X, a lui Wolverine și a lui Caliban (Stephen Merchant), s-ar putea să nu mai existe niciunul. Urmăresc împreună liniștit apusul erei lor până în ziua în care Logan e rugat să o conducă pe Laura (Dafne Keen) din State în Canada pentru o viață mai bună. Că mai apoi să afle că ea e fiica lui, adică creată din ADN-ul său și vânată de o lume întreagă.

Logan este un film despre mortalitate. O ultimă confruntare pe care o avem de pierdut cu toții, dar oare câte lupte vom reuși să câștigăm până atunci? Pe lângă împușcături, bătăi și explozii pe care le așteptăm previzibil într-o peliculă cu supereroi, aceasta ne surprinde în paralel cu o soartă de om care trece prin crize personale, trebuie să învețe să iubească, să protejeze și să-și accepte limitele. Un rol foarte bine portretizat de către Hugh Jackman, care în ultima perioadă a dat dovadă de o performanță mult mai profundă decât cea pe care i-a făurit-o Wolverine. O reușită incontestabilă de la Marvel care descoperă modele noi pentru a comunica ceva aparent împietrit. Un film profund melancolic cu suficientă vărsare de sânge, care a luat un erou de mult cunoscut cinefililor și a transformat trofeele unui film cu supereroi într-un western care abordează teme universale precum paternitatea, sacrificiul, îmbătrânirea și condiția umană în acest proces.

Disponibil pe HBO GO.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Phil Lord și Christopher Miller, mințile creative din spatele filmului Lego și 21 Jump Street, își unesc talentele pentru a da naștere unui alt univers Spider-Man, cu un stil vizual inovator, primul de acest gen regizat de Bob Persichetti, Peter Ramsey și Rodney Rothman.

Încercând să-și găsească locul în lume, în timp ce jonglează între școală și familie, Miles Morales, un adolescent inteligent din Brooklyn, se înscrie fără tragere de inimă la un internat de elită din New York. Luptându-se cu noile sale responsabilități, Miles descoperă o lume cu totul nouă ascunsă într-un tunel de metrou abandonat doar pentru a fi mușcat de o arahnidă radioactivă dintr-o altă dimensiune. Acum, înzestrat cu puteri insondabile, la fel ca originalul Spider-Man (2002), Miles este șocat să descopere că viața a devenit și mai complicată, fără ca să știe că este pe cale să fie prins în mijlocul unui îngrozitor conflict interdimensional.

Acesta nu este un film de animație care se preocupă de fotorealism, adică de a încerca să demonstreze că nu este un desen animat. Acesta este un film animat digital combinat cu desenul de mână, cu o textură a tiparului asemenea benzilor desenate tipărite pe o hârtie ieftină, cu elemente din anime-urile populare ale anilor ’90 și alte variații nondigitale provenite din comic book-urile cu oameni păianjeni. Stilurile vizuale se ciocnesc brutal, la fel cum universurile supereroilor se pomenesc pe același ecran. Un experiment foarte periculos, dar dibaci realizat păstrând cu precauție diferențele și contopind cu grijă componentele similare de ordin vizual al oamenilor păianjeni cu același ADN, însă cu totul străini. Stilul unic de animație al Spider-Verse își propune să-l fugărească pe spectator prin paginile unei cărți de benzi desenate și să ne amintească cât de îndrăzneață și exaltată poate fi o poveste animată de cândva uitată.

Disponibil pe iTunes.

Dacă nimic nu-ți poate potoli setea de filme, devin-o patron și descoperă mai multe recomandări accesibile doar pentru membrii Patreon sau fă o faptă bună și lasă de o cafea pe Buy Me a Coffee. Eu cred în puterile tale supranaturale!

Vizionare plăcută!

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente