Schemă de preluare a aeroportului Mărculești? O companie din Rusia pretinde o datorie de circa 1,5 mil. de euro

25 Nov. 2021, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
25 Nov. 2021, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Compania de stat Aeroportul Mărculești n-a achitat plățile pentru serviciile de reparație a elicopterelor de către o întreprindere specializată AO „Spark”  din Federația Rusă în baza unor contracte încheiate în 2011-2013. În rezultat compania rusească a obținut câștig de cauză la Curtea de Arbitraj din Sankt Petersburg. Aeroportul nu este de acord cu decizia și a depus apel în instanţa ierarhic superioară, iar Ministerul Justiției caută companie de avocatură pentru reprezentarea în instanță.

Între AO „Spark” (Federaţia Rusă) şi Î.S. „Aeroportul Internațional Mărculești” au fost semnate un şir de contracte în anii 2011-2013 privind repararea elicopterelor de tip MI 8, în baza cărora Î.S. „Aeroportul Internațional Mărculești” a acumulat restanţe de plată pentru lucrările executate.

Ulterior, AO „Spark” (Federaţia Rusă) a depus la Curtea de Arbitraj din Sankt Petersburg o cerere de chemare în judecată împotriva Î.S. „Aeroportul Internațional Mărculești” cu privire la încasarea datoriei şi a penalităţilor de întîrziere.

La data de 24 august 2020, Curtea de Arbitraj din Sankt Petersburg a emis o hotărîre prin care a admis acţiunea şi a dispus încasarea sumei de 1 095 715,03 Euro şi sumei de 48 380 dolari SUA, dobîndă de întârziere în sumă de 436 092,78 Euro şi 7 740,80 dolari SUA, dobândă pentru utilizarea unui împrumut comercial în suma de 358 430 euro și 6 362 dolari SUA, precum şi cheltuieli de judecată în sumă de 200 000,00 ruble ruseşti.

Nefiind de acord cu hotărîrea respectivă, la 11 septembrie 2020 Î.S. „Aeroportul Internațional Mărculești”a declarat apel în instanţa ierarhic superioară.

Experții susțin că asemenea scheme cu invocarea datoriilor sunt bine cunoscute în preluarea companiilor la prețuri de nimic. Astfel s-a întâmplat și cu compania de sta Air Moldova care a fost vândută la un preț derizoriu de 50 mil. de lei, în condițiile în care artificial au fost crescute datoriile la circa 1 miliard de lei.

În anul 2016, Centrul Național Anticorupție (CNA) a efectuat o analiză operațională în privința activității Aeroportului Internaţional Mărculeşti în perioada 2009-2015. CNA a constatat că mai multe firme fondate de managerii Aeroportului Mărculești au luat în chirie 84% din încăperile întreprinderii de stat. Un metru pătrat era închiriat cu 60 de lei pentru un an. Odată cu darea în locaţiune la preț derizoriu a imobilelor din proprietatea Aeroportului, întreprinderea de stat a înregistrat pierderi financiare. Ulterior organele de anchetă au constatat mai multe conflicte de interese dintre managerii aeroportului și rezidenții zonei economice libere.

Аеrороrtul Internațional Mărculești а fost fоndаt în аnul 2004, în baza unității militare din Mărculești și аrе о suprafață de 265 de hectare. Întreprinderea include două componente: Aeroportul Internațional Mărculești și Zona Economică Liberă. În anul 2018, Aeroportul a fost transferat din subordinea Ministerului Apărării, în cea a Ministerului Economiei și Indrastructurii.

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 17:45
 // Categoria: Economie // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 17:45 // Economie //  Lupu Eduard

Parlamentul a adoptat un nou set de măsuri pentru reducerea birocrației în sectorul economic. Un proiect care propune modificarea unor acte normative privind controlul activității întreprinzătorilor în Republica Moldova a fost aprobat în lectura a doua de către 57 de deputați.

Aceste modificări legislative au ca scop crearea unui sistem de control mai eficient și previzibil, reducerea povară controlului și a sancțiunilor inechitabile, precum și stimularea investițiilor. Potrivit autorităților, noile reglementări vor duce la o scădere a timpului necesar pentru procedurile de control cu cel puțin 56,7 mii de ore pe an și la economii de aproape 70 de milioane de lei pe an, prin reducerea numărului de sancțiuni și a potențialelor abuzuri din partea organelor de control.

Proiectul prevede că antreprenorii vor avea dreptul să conteste deciziile de control în instanță. De asemenea, sunt introduse sancțiuni pentru abuzurile inspectorilor, iar supravegherea internă a autorităților de control va fi îmbunătățită. Se va face o distincție clară între „recomandări” și „indicații” oferite de inspectori, iar planurile de control vor fi unificate, luând în considerare diferitele tipuri de agenți economici și riscuri.

Anterior, ministrul Economiei, declara că acum jumătate de an erau 20 de mii de inspectori din diferite instituții de stat la un număr de 50 de mii de companii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău